Propozycje aktywności logopedycznych w dniach 24.01.-27.01.2022
Propozycja 1
Nazwij obrazki. Jaka głoskę słyszysz. Dziecko dopasowuje jajko do odpowiedniej kury.
Źródło: Logomowa.pl
Propozycja 2
Czy wiecie, że przytulanie = rozwój?
Propozycja 3.
Ćwiczenia artykulacyjne wykorzystaj miód, czekoladę lub dżem.
Propozycja 4.
Sudoku logopedyczne- utrwalamy głoskę cz. Na rysunkach opiekacz, tłuczek, czajnik, solniczka. Ułóż sudoku, nazywaj obrazki.
Propozycja 5.
Mam dla Was propozycję zabawy w logopedycznych detektywów.
Propozycja 6.
Musimy również usprawnić nasze rączki. Wyklejcie pieska plasteliną.
Propozycja 7. Dzisiaj kolejne logopedyczne propozycje. Poczytaj razem z Rodzicem. Powtórz zdania.
Propozycja 8. Pokoloruj wg instrukcji.
Propozycja 9. Pamiętacie jak mówimy magiczne d, wtedy nasz język uderza w zaczarowany miejsce za górnymi ząbkami, spróbujcie tak wypowiedzieć wyrazy np. ddoga .
Propozycje aktywności logopedycznych w dniach 19.01.-20.01.2022
Propozycja 1.
Gimnastyka buzi i języka.
Propozycja 2.
Nazwij obrazki, znajdź je na rysunku.
Propozycja 3.
Ćwiczenie oddechowe wytnij śnieżynki i przenieś rurką na obrazek.
Propozycja 3.
Nazwij obrazki, pokoloruj. Pamiętaj usta zaokrąglone, szeroki język unosi się za górne ząbki.
Propozycje aktywności logopedycznych w dniach 12.04.-16.04.2021
Propozycja 1.
Wykonaj ćwiczenia artykulacyjne z zajączkami.
Źródło: Logokocur, fb.com/logokocur logokocur.pl
Propozycja 2.
Ćwiczymy sekwencje.
Rodzic układa sekwencje, z pominięciem jednego elementu. Zadaniem dziecka jest sprawdzenie ciągu symboli/przedmiotów, odnalezienie odpowiedniego miejsca oraz uzupełnienie go pominiętym znakiem.
Dlaczego to takie ważne??- odsyłam do artykułu https://www.logopasja.pl/nienudne-sekwencje/
Źródło: Logołamaczka
Propozycja 3.
Zabawa oddechowa- biedronka. Przenieś kropki za pomocą słomki.
Źródło: ŚwiatEvi.pl
Propozycja 4.
Praca z obrazkiem- przed nami meta plan dzięki któremu możemy rozwijać naszą mowę – temat WIOSNA. Zapraszam do zabawy, można pokolorować obrazek.
Źródło: psycholog-logopeda.org.pl
Propozycja 5.
Doskonalimy słuch fonemowy- rodzic czyta wyraz dziecko wskazuje prawidłowe brzmienie, pokoloruj obrazek i odpowiedni napis.
Źródło: Gaduterapia
Propozycja 6.
Wierszyk utrwalający głoski szumiące .
Źródło: www.brzeczychrzaszcz.pl
Propozycje aktywności logopedycznych w dniach 06.04.-09.04.2021
Propozycja 1. Zabawy artykulacyjne z żabkami.
Propozycja 2. Wierszyki na jednym oddechu-doskonała zabawa dla całej rodziny, proponuję rodzinne zawody, do ilu uda Wam się policzyć najwięcej. https://domologo.pl/logopedia/cwiczenia/cwiczenia-oddechowe/wierszyki-na-jednym-oddechu/
Propozycja 3. Kolorowanka logopedyczna powtórz sylaby i pokoloruj obrazek odpowiednim kolorem.
Propozycja 4. Czytajcie tekst wspólnie z Rodzicami.
Propozycja 5. Różnicowanie słuchowe głosek l-j. Jaką głoskę słyszysz na początku wyrazów.
Źródło: logopestka.pl
Propozycja 6. Nazwij obrazki pokoloruj te, w których nazwie słyszysz głoskę r.
Źródło: Internet- autor A. Borkowska
Marzec/Kwiecień 2021 r. – ( 29.03– 02.04.2021 )
Propozycja ćwiczeń logopedycznych dla przedszkolaków.
W tym tygodniu na zajęciach logopedycznych wprowadzamy zabawy związane z Wielkanocą Proponuje kilka zadań.
Propozycja 1. Ćwiczenia artykulacyjne z pisankami
Źródło: https://www.facebook.com/logokocur
Propozycja 2. Zabawa oddechowa w Wielkanocnym Koszyczku – do koszyczka przenosimy poszczególne elementy za pomocą słomki.
Źródło: https://www.facebook.com/logopedaciocia
Propozycja 3. Proponuję filmik z ćwiczeniami utrwalającymi głoski szumiące https://www.youtube.com/watch?v=bCJgqnAWyxI&t=142s
Propozycja 4. Do utrwalenia głosek proponuję grę Co jest w jajku ? (proszę wybrać karty gry z głoską nad którą aktualnie pracujemy) Dwoje graczy ma swoją kartę w wersji wydrukowanej. Każdy gracz wybiera jedno jajko i zaznacza je w górnej linii (mniejsze jajka). Następnie pierwszy gracz opisuje obrazek zawarty w jajku tworząc zagadkę np. jest to zwierzę, które mieszka na wsi. Zadaniem przeciwnika jest odgadnięcie i odpowiedzenie całym zdaniem „W jajku jest…..”. Po odgadnięciu zagadki gracz zaznacza duże jajko w koło lub znakiem „+”. Wygrywa osoba, która odpowie na więcej zagadek.
Źródło: https://www.facebook.com/gabinetLOGOhelp/
Propozycja 5. Dokończ zdania:
– Bierzcie się do pracy, i panie, i panki! Czas już malować wielkanocne… (pisanki).
– Co to takiego, odgadnij, mój kotku. Są z wierzchu białe, a żółte w środku.
-Gdy je gotować, dziwy się dzieją, Bo zamiast mięknąć one twardnieją (jajka).
– Skąd się biorą jajka? (znoszą je kury).
Propozycja 6. Wielkanocne zabawy z czytaniem sylab (jajka pobieramy, wycinamy wzdłuż linii – szukamy, takiej samej połówki jajka (takiej samej sylabki) https://mojedziecikreatywnie.pl/sdm_downloads/sylabowe-jaja/
Pamiętajcie, że przygotowując się do świąt możecie korzystać z różnych okazji do utrwalania ćwiczonych głosek, rozwijania mowy i usprawniania narządów artykulacyjnych. Podczas pieczenia wielkanocnych bab i mazurków nie zapomnijcie o oblizywaniu łyżek i trzepaczek, podczas strojenia koszyczka zróbcie wydmuszki – wydłużycie fazę wydechową, a może podmuchacie na piórko lub żółtego kurczaczka. Spędzając z dziećmi więcej czasu „przypilnujcie” aby wypowiadały ćwiczone wyrazy prawidłowo. Czytajcie bajki codziennie przynajmniej 20 minut, zaangażujcie dzieci do pomocy w domowych porządkach w ten sposób usprawnicie motorykę dużą i małą. Widzicie z pozoru proste czynności mają duże znaczenie dla rozwoju mowy i myślenia waszych pociech- terapia logopedyczna to nie tylko gabinet czy karty pracy- to przede wszystkim zaangażowanie i dobra zabawa ze znajomością celów.
Życzę miłej zabawy, zachęcam do dzielenia się zdjęciami ze swoich działań.
Listopad 2020 r. – ( 23– 26 .11 )
Propozycja ćwiczeń logopedycznych dla przedszkolaków.
Propozycja 1 Ćwiczenie oddechowe: Drukujemy szablon i liście- zdaniem dziecka jest ułożenie liści na drzewie za pomocą słomki, następnie dziecko zdmuchuje listki. szablon można pobrać ze strony:
Źródło: https://www.logopediapraktyczna.pl/download/jesienne_liscie.pdf
Propozycja 2 Gra usprawniająca narządy artykulacyjne – zagraj z rodzicem!
Propozycja 3 Utrwalamy głoski szumiące pamiętaj język umiesiony, zęby zbliżone a usta robią okienko.
Propozycja 4 Utrwalanie głoski r.
Propozycja 5 Tablica motywacyjna wykonuj regularnie ćwiczenia artykulacyjne z wykorzystaniem płatków śniadaniowych (okrągłe z dziurką).
Propozycja 6 BAJKA ARTYKULACYJNA „Dzień dobry misiu”.
Dzisiaj twój język będzie małym misiem, a buzia jego domkiem. Miś obudził się wcześnie rano –poprzeciągał się, poziewał (szerokie ziewnięcie). Zrobił poranną gimnastykę –kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy), kilka wymachów rąk (wypychanie językiem policzków) i pięć okrążeń (w prawo i w lewo) wokół stołu (ruchy okrężne języka w przedsionku jamy ustnej, usta zamknięte). Umył ząbki (oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych i otwartych ustach). Postanowił policzyć swoje ząbki (dotykanie czubkiem języka każdego zęba na dole i górze). Nagle poczuł wielki głód i usłyszał jak mu burczy w brzuchu (wibrowanie wargami bbb,bbb). To znak, że pora na śniadanie i pyszny miodek.
Propozycja 7 Memory- z misiami. Proponuję wydrukować i wyciąć misie – podkleić kartką- by nie przebijały. Dzieci z Rodzicami losują na przemian karty- wykonują ćwiczenia prezentowane przez misie – grając w memory szukają dwóch takich samych obrazków.
Propozycja 8 Utrwalanie głosek szumiących w wyrach. Przygotowujemy pudełko z kaszą/ryżem /makaronem. Plastikową butelkę w której wycinamy otwór i naklejamy sylwetkę Misia Yogi. Drukujemy obrazki z ćwiczoną głoską ( ja proponuję szumiące)- obrazki możemy zastąpić napisanymi wyrazami. Zadaniem dziecka jest odszukanie obrazka, nazwanie go oraz nakarmienie misie Yogi. Gwarantuję świetną zabawę.
Propozycja 9 Sekwencje- wydrukuj karty, wytnij misie. Dokończ sekwencję wg wzoru.
Wiem, że mają Państwo wiele zajęć ale proszę by podjąć aktywności logopedyczne- gwarantuję świetną zabawę. W Przedszkolu dzieci uwielbiają uczęszczać na zajęcia logopedyczne
Czerwiec 2020 r. – ( 22– 26 .06 )
Propozycja ćwiczeń logopedycznych dla wszystkich przedszkolaków.
Propozycja 1 Wykonaj ćwiczenia z żyrafą.
Propozycja 2 Zagrajcie z Rodzicami w grę.
Propozycja 3. Nazwij obrazki, wyszukaj dwa takie same.
Propozycja 4. Przeczytaj tekst wspólnie z Rodzicem.
Miłej zabawy!
Czerwiec 2020 r. – ( 15 – 19.06 )
Propozycje aktywności logopedycznych dla wszystkich przedszkolaków
Propozycja 1 . Ćwiczenia artykulacyjne- naśladuj zwierzątka.
Propozycja 2. Ćwiczenia oddechowe Wodne bąbelki.
Ćwiczenie polega na wdmuchiwaniu powietrza przez słomkę do kubka z wodą, w efekcie czego powstają bąbelki. Nic prostszego! Wystarczy dać dziecku słomkę, kubek lub butelkę do połowy wypełnione wodą i świetna zabawa gwarantowana.
Źródło: http://www.pogotowielogopedyczne.pl/chuchamy-dmuchamy-czyl…/
Propozycja 3. Nazwij obrazki, powtórz za rodzicem zwroty i zdania. Pamiętaj, że podczas wymawiania głoski sz język jest zbliżony do wałka dziąsłowego za górnymi jedynkami, zęby zbliżone do siebie, a usta tworzą „okienko”.
Propozycja 4. Nazwij obrazki- pokoloruj je dokładnie, pamiętaj o prawidłowej postawie, odpowiednim trzymaniu kredki i nie „wychodzeniu” za linię.
Propozycja 5. Dopasuj obrazki, pokoloruj rysunek.
Miłej zabawy, zachęcam do dodawania zdjęć w komentarzach na przedszkolnym facebooku.
Czerwiec 2020 r. – ( 8 – 12 .06 )
Propozycje aktywności logopedycznych dla wszystkich Przedszkolaków.
Propozycja 1. Zabawa oddechowa – wyścigi- przygotuj dowolne klocki i piłeczkę pingpongową, ułóż tor i dmuchaj na piłeczkę.
Propozycja 2 Nazwij przedmioty, policz sylaby. Na jaką głoskę zaczyna się nazwa przedmiotu.
Propozycja 3 Nazwij przedmioty, otocz pętlą te, które w swojej nazwie mają głoskę sz.
Propozycja 4 Spróbuj przeczytać z rodzicem, a może nauczysz się wierszyka na pamięć?
Propozycja 5 Gra w domino- utrwalanie głoski r w grupach spółgłoskowych tr,dr.
Życzę miłej zabawy, pochwalcie się swoimi działaniami w komentarzach na przedszkolnym facebooku. 😊
Czerwiec 2020 r. – ( 1 – 5 .06 )
Propozycja aktywności logopedycznych dla wszystkich przedszkolaków.
Propozycja 1 Wykonaj ćwiczenia artykulacyjne.
Propozycja 2 Nazwij obrazki, powtórz zdania. Pamiętaj , że grzeczny język siedzi za ząbkami.
Propozycja 3 Rozwiąż zagadki.
Propozycja 4 Spróbuj nauczyć się wierszyka, pamiętaj trening czyni mistrza.
Miłej zabawy ! Czekam na wasze zdjęcia w komentarzach na przedszkolnym facebooku.
Maj 2020 r. – ( 25 – 29.05)
Propozycje aktywności logopedycznych dla wszystkich przedszkolaków.
Proponuję zajęcia związane z obchodzonym dzisiaj Dniem Matki
Propozycja 1. Pololoruj nie wychodząc za linię, a może ozdobisz kwiaty przenosząc za pomocą słomki płatki wycięte z kolorowego papieru.
Propozycja 2. Porozmawiaj o swojeje mamie, wykonaj portret.
Propozycja 3. Opisz obrazki, jakie czynności Ty lubisz wykonywać wspólnie ze swoją mamą.
Propozycja 4. Rodzic odczytuje sylaby, dziecko mówi jaki tworzą wyraz.
Propozycja 5. Dopasuj fragmenty obrazka w odpowiednie miejsce.
Propozycja 6 Wstaw odpowiednie obrazki do dalszej części zdania, powtórz całe zdanie.
Propozycja 7 Naucz się wierszyka na pamięć.
Czekam na zdjęcia w komentarzach na przedszkolnym facebooku🙂
Maj 2020 r. (18 – 22. 05)
Propozycja aktywności logopedycznych dla wszystkich przedszkolaków.
Propozycja 1 Wykonaj ćwiczenia buzi i języka wg obrazków.
Propozycja 2 Zabawa oddechowa- latająca pszczółka.
Do przygotowania latającej pszczółki potrzebny jest żółty papier, kalka techniczna lub biały czy niebieski papier na skrzydełka, klej, zszywacz, gruba słomka do napoi [przecięta na pół] oraz marker. Elementy pszczółki można wyciąć nożyczkami lub zrobić przy pomocy dziurkaczy ozdobnych [koła o średnicy 2,5 cm oraz serduszka].
Aby zrobić pszczółkę należy przygotować niewielki prostokątny kawałek papieru, nawinąć go na słomkę a następnie skleić. Zwinięty rulonik zdejmujemy ze słomki, spłaszczamy koniec i zszywamy zszywaczem biurowym.
Pszczółkę robimy z żółtego kółka oraz dwóch serduszek wyciętych dziurkaczem z kalki technicznej. Na skrzydełka możemy też użyć białego lub błękitnego papieru. Na kółku rysujemy paski, oczy, buzię oraz czułka a następnie naklejamy skrzydła. Gotową pszczółkę naklejamy na rulonik papieru w miejscu zszycia. Dorysowujemy żądło.
Źródło: https://domologo.pl/…/latajaca-pszczolka-cwiczenie-oddecho…/
Propozycja 3 Gra logopedyczna- utrwalamy głoskę ż.
Gra przeznaczona jest od 2 do 4 uczestników. Do zabawy potrzebne są pionki, kostka oraz kolorowe liczmany, którymi będziemy oznaczać zdobyte przez uczestników obrazki. Ja używam do tego celu kolorowych, szklanych dekoracyjnych kamyków.
Wszyscy uczestnicy zabawy ustawiają swoje pionki na starcie, najmłodszy rzuca kostką, czyta słowo i oznacza szklanym kamykiem właściwy obrazek. Dla uatrakcyjnienia gry, można ułożyć zdanie z wylosowanym słowem
Wygrywa ten z graczy, który po okrążeniu planszy oznaczył najwięcej obrazków.
Źródło: https://domologo.pl/…/gloski-dzwi…/gra-planszowa-z-gloska-z/
Propozycja 4 Zabawa językowa- homonimy.
Czy wiecie, że te same słowa mogą mieć różne znaczenie. Popatrzcie na obrazki, nazwijcie je i powiedzcie co przedstawiają.
Maj 2020 r. (11 – 15. 05)
Propozycje aktywności logopedycznych dla wszystkich przedszkolaków.
Propozycja 1
Dmuchawka- smok. Żeby zrobić taką dmuchawkę, wystarczy rolka po papierze toaletowym, kolorowa bibuła, klej, zszywacz, pisak i biała kartka.
Źródło: https://malinowaplaneta.pl/smok-dmuchawka-logopedyczna/
Pamiętajmy, że ćwiczeń oddechowych dziecko nie powinno wykonywać zbyt długo.
Propozycja 2
Wykonaj ćwiczenia artykulacyjne.
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=zxf6rT_3DUc
Propozycja 3
Znajdź rymy. Powtórz wyrazy.
Propozycja 4
Powtórz wierszyk- może już potrafisz wypowiadać głoskę r.
Miłej zabawy ! Czekam na wasze zdjęcia w komentarzach na przedszkolnym facebooku.
Maj 2020 r. – (4 – 8.05)
Propozycje aktywności logopedycznych dla wszystkich Przedszkolaków
Propozycje 1. Wykonaj ćwiczenia artykulacyjne z myszką -strażakiem.
Propozycja 2 Wykonaj zabawę oddechową
Puszczanie baniek mydlanych
Najbardziej popularnym i uwielbianym ćwiczeniem oddechowym dla dzieci jest puszczanie baniek mydlanych. Wystarczy kupić zestaw do robienia baniek mydlanych i pokazać dziecku co można z nim robić. Warto zwrócić uwagę na prawidłowy oddech: wdech nosem i wydech ustami – wtedy bańki będą największe, a policzki i usta będą prawidłowo pracowały.
Można wykonać własny płyn do puszczania baniek
Przepis na płyn do baniek:
Zagotuj 1 litr wody
Do zagotowanej wody wsyp 1 gram sody oczyszczonej
Do świeżego wrzątku wlej uprzednio rozprowadzone w zimnej wodzie 10 gramów kisielu (bez cukru) i zamieszaj.
Po 30 minutach wlej 100 ml płynu do mycia naczyń np.Fairy (zwykły płyn, nie koncentrat i bez dodatków)
Odczekaj 4 godziny (bardzo ważne!)
Przed puszczaniem baniek zamieszaj płyn.
Propozycja 3. Wykonaj zadania- utrwal odczytywanie sylab, poćwicz słuch fonematyczny i prawidłową artykulację głoski z (język za dolnymi ząbkami- nie wychodzi z buzi!)
Propozycja 4
Może już jesteś mistrzem prawidłowej wymowy – naucz się wierszyka, jeśli jeszcze nie jesteś gotowy sprawdź czy Rodzice potrafią pięknie wymawiać grupę spółgłoskową -szcz.
Miłej zabawy! Czekam na zdjęcia z Waszych działań w komentarzach na przedszkolnym facebooku😊
Kwiecień 2020 r. – (27.04 – 30.04)
Propozycje aktywności logopedycznych dla wszystkich Przedszkolaków.
Propozycja 1
Wykonajcie ćwiczenia oddechowe – przygotujcie kilka kartek, dziurkacz, słomkę i mały pojemnik.
Film z ćwiczeniami oddechowymi
https://www.youtube.com/watch?v=cZH3pg7moCQ
Propozycja 2
Gra logopedyczna z ćwiczeniami artykulacyjnymi.
https://view.genial.ly/…/interactive-image-slodka-gimnastyk…
Propozycja 3
Nazwij rysunki- powiedz, który nie pasuje do pozostałych. Jeśli chcesz pokoloruj- pamiętaj nie wychodź za linię!
Propozycja 4
Wytnij elementy ułóż odpowiednio przedmioty- poćwicz umiejętność stosowania i rozumienie przyimków.
Zachęcamy do wspólnych działań, czekamy na zdjęcia w komentarzach na przedszkolnym facebooku!
Kwiecień 2020 r. – (20.04 – 24.04)
Propozycje aktywności logopedycznych dla wszystkich przedszkolaków.
Propozycja 1. Wykonaj ćwiczenia artykulacyjne do lusterka, sprawdź czy rodzice też potrafią ruszać językiem 🙂
Propozycja 2. Powiedz jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu, pokoloruj rysunki.
Propozycja 3. Usprawnij swoje rączki i umiejętność posługiwania się nożyczkami bawiąc się w fryzjera.
Propozycja 4. Naucz się wierszyka, pamiętaj, że grzeczny język siedzi zawsze za ząbkami i nie wysuwa się z buzi!
Propozycja 5. Dla dzieci utrwalających głoskę sz w wyrazach w proponuję grę. Dla dzieci utrwalających inne głoski przesyłam wersję do uzupełnienia.
Gra z wykorzystaniem kostki – jak grać?
Dziecko rzuca kostką, liczy oczka i przesuwa pionek o tyle pól, ile oczek wskaże kostka.
Jeśli poprawnie wypowie wyraz znajdujący się na polu może na nim pozostać.
Jeśli to zadanie się nie uda, dziecko wraca na poprzednie pole.
Grę możemy zmodyfikować i utrwalać głoskę w zdaniach- gdy dziecko stanie na danym polu wymyśla zdanie z danym wyrazem zaczynające się od słów -Szymon szukał…
Źródło: https://www.logopestka.pl/dzien-ziemi-z-logopestka-bezplat…/
Miłej zabawy pokażcie swoje działania w komentarzach na przedszkolnym facebooku!
Kwiecień 2020 r. – (14.04 – 17.04)
Propozycje aktywności logopedycznych dla wszystkich przedszkolaków.
1.Zabawa oddechowa
Prosta zabawka oddechowa w wielkanocnej tematyce – zajączek z gumowej rękawiczki.
Do jej przygotowania potrzebujecie tylko rękawiczki, papierowego kubeczka, słomki i gumki recepturki. Jeśli zwiążecie kciuk z małym palcem będzie zając, jeśli nie- wyjdzie kogucik.
https://www.youtube.com/watch?v=tBMoyU5Cvm0
Źródło:https://domologo.pl/…/wielkanocny-zajaczek-zabawka-oddecho…/
Pamiętajcie że trzymamy tylko końcówkę słomki w ustach, zawsze na wprost!
2.Gra rozwijająca słownictwo
https://www.miniminiplus.pl/…/…/zwierzeta-hodowlane-i-domowe
3.Ćwiczenia ortofoniczne- zabawa ,,Co słychać na wsi?”
Recytujemy wierszyk.
Co słychać na wsi?
Zależy gdzie.
Na łące słychać- kle kle.
Na stawie- kwa, kwa.
Na polu- kraaaa.
Przed kurnikiem- kukuryku!
Ko, ko, ko, ko- w kurniku.
Koło budy słychać- hau,hau.
A na progu- miau, miau.
A co słychać w domu: nie powiem nikomu!
4.Ćwiczenia wargi i języka – zabawa: ,,Koniki”
Dzieci z rodzicami dobierają się parami, jedno jest konikiem, drugie woźnicą, biegają . Naśladują uderzania kopyt przez kląskanie językiem szybko i wolno. Na sygnał „prrr” koniki zatrzymują się, parskają ze zmęczenia, woźnica cmoka, by konik poszedł dalej. Potem zmiana ról.
5.Ćwiczenia słuchowe– dzieci słuchają odgłosów zwierząt wiejskich, mówią, gdzie można je usłyszeć.
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE
6.Czytanie globalne – rodzic z dzieckiem czyta tekst następnie wycina wyrazy i układa pod rysunkami, dziecko dopasowuje wyrazy do zwierząt.
7.Ćwiczenia pamięci słuchowej.
Dzisiaj na farmie widziałem…
Zabawa słowna, polegająca za odtworzeniu sekwencji nazw, podczas której dodawany jest kolejny obiekt. Jeśli ćwiczycie w wersji rodzic + dziecko, będzie to zabawa naprzemienna. Jeśli w większym gronie, należy uważnie śledzić i zapamiętywać informacje dodawane przez kolejnych uczestników.
Przykład:
Dzisiaj na farmie widziałem krowę, konia, psa i…. kangura?
Następna osoba powtarza ciąg wyrazów.
Kto zapamięta najdłuższy ciąg wyrazów, ten wygrywa!
8.Rozwijanie motoryki małej– wytnij jajka po śladach.
Czekam na wasze zdjęcia w komentarzach pod postem na przedszkolnym facebooku!
Kwiecień 2020 r. – (06.04 – 10.04)
Propozycja ćwiczeń logopedycznych dla wszystkich przedszkolaków
- Opowiadanie- ćwiczenia artykulacyjne
Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (robimy z języka miskę – przód i boki języka unosimy ku górze, tak by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier dodaje masło. Wszystkie składniki miesza (obracamy językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera (przesuwamy językiem po górnych zębach, następnie po dolnych). Ciasto już się upiekło (wdychamy powietrze nosem i zatrzymujemy je przez chwilę w buzi, nadymając policzki, następnie wypuszczamy powietrze ustami). Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami (dotykamy językiem każdego górnego zęba), orzechami (dotykamy językiem każdego dolnego zęba).
Następnie pan Języczek maluje pisanki – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwamy język po podniebieniu). Wyciąga pomalowane (wysuwamy język z buzi, przesuwając nim po podniebieniu, górnych zębach i górnej wardze w kierunku nosa) i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychamy powietrze nosem, wydychamy buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykamy językiem różnych miejsc na podniebieniu), kółka (robimy kółka językiem na podniebieniu), paski (oblizujemy górną wargę, górne zęby, miejsce za zębami, następnie dolną wargę, dolne zęby, miejsce za zębami), kratkę (dotykamy językiem naprzemiennie zębów dolnych i górnych, następnie prawego i lewego kącika ust).
Pan Języczek cieszy się (uśmiechamy się szeroko nie pokazując zębów), bo może już świętować. - Zabawy językowe z nakrętkami-obrazki do przerysowani bądź druku (na zdjęciu poniżej).
Drukujemy obrazki, naklejamy na kostki do gry, nakrętki, czy też w wersji wielkanocnej, na mini pisanki ze styropianu albo skorupki jajek. Wszystko wrzucamy do woreczka. Dziecko losuje ustaloną przez nas liczbę obrazków, polecam minimum 5, żeby było z czego stworzyć opowiadanie. Następnie zaczyna się prawdziwa zabawa – dziecko tworzy opowieść, zawierającą wylosowane obrazki.
Np. słońce – rodzice – burzowa chmura – kalosze – chłopiec idący ze święconką
W wielkanocną sobotę za oknem świeciło piękne słońce. Rodzice wysłali mnie ze święconką do kościoła. Kiedy już wychodziłam z domu, na niebie pojawiła się wielka burzowa chmura. Postanowiłam wrócić do domu po kalosze. Po drodze spotkałam kolegę, który również wybierał się do kościoła ze święconką.
Podczas zabawy zachęcamy dziecko do opowiadania treści oraz do tworzenia jej w taki sposób, żeby widać było związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy obrazkami. W wersji trudniejszej dziecko opowiada nie patrząc na obrazki, jedynie je zapamiętując, a w kolejnej odsłonie opowiadanie muszą powtórzyć współgrający. Dodatkowo można spróbować gry na czas.
Żródło:https://www.dzieckiembadz.pl/…/wielakanocne-opowiadania-nak…
- Za pomocą słomki przenosimy wycięte ozdoby lub skrawki papieru na szablon pisanki.
- Na koniec poćwiczymy rączki robiąc piasek księżycowy, a może ktoś piecze prawdziwe ciasto??
https://www.youtube.com/watch?v=eRJ5yvUQYYU
Podzielcie się swoimi działaniami, czekamy na zdjęcia!
#edukacjatrwanadal
Marzec/Kwiecień 2020 r. – (30.03 – 03.04)
Zabawy logopedyczne
Propozycje zabaw logopedycznych dla wszystkich przedszkolaków
1. Rodzic czyta wiersz, dziecko powtarza śpiew ptaków
„Ptasie radio”
Halo, halo! Tutaj ptasie radio w brzozowym gaju,
Nadajemy audycję z ptasiego kraju.
Proszę, niech każdy nastawi aparat,
Bo sfrunęły się ptaszki dla odbycia narad:
Po pierwsze – w sprawie,
Co świtem piszczy w trawie?
Po drugie – gdzie się
Ukrywa echo w lesie?
Po trzecie – kto się
Ma pierwszy kąpać w rosie?
Po czwarte – jak
Poznać, kto ptak,
A kto nie ptak?
A po piąte przez dziesiąte
Będą ćwierkać, świstać, kwilić,
Pitpilitać i pimpilić
Ptaszki następujące:
Słowik, wróbel, kos, jaskółka,
Kogut, dzięcioł, gil, kukułka,
Szczygieł, sowa, kruk, czubatka,
Drozd, sikora i dzierlatka,
Kaczka, gąska, jemiołuszka,
Dudek, trznadel, pośmieciuszka,
Wilga, zięba, bocian, szpak
Oraz każdy inny ptak.
Pierwszy – słowik
Zaczął tak:
„Halo! O, halo lo lo lo lo!
Tu tu tu tu tu tu tu
Radio, radijo, dijo, ijo, ijo,
Tijo, trijo, tru lu lu lu lu
Pio pio pijo lo lo lo lo lo
Plo plo plo plo plo halo!”
Na to wróbel zaterlikał:
„Cóż to znowu za muzyka?
Muszę zajrzeć do słownika,
By zrozumieć śpiew słowika.Ćwir ćwir świrk!
Świr świr ćwirk!
Tu nie teatr
Ani cyrk!
Patrzcie go! Nastroszył piórka!
I wydziera się jak kurka!
Dość tych arii, dość tych liryk!
Ćwir ćwir czyrik,
Czyr czyr ćwirik!”
I tak zaczął ćwirzyć, ćwikać,
Ćwierkać, czyrkać, czykczyrikać,
Że aż kogut na patyku
Zapiał gniewnie: „Kukuryku!”
Jak usłyszy to kukułka,
Wrzaśnie: „A to co za spółka?
Kuku-ryku? Kuku-ryku?
Nie pozwalam, rozbójniku!
Bierz, co chcesz, bo ja nie skąpię,
Ale kuku nie ustąpię.
Ryku – choć do jutra skrzecz!
Ale kuku – moja rzecz!”
Zakukała: kuku! kuku!
Na to dzięcioł: stuku! puku!
Czajka woła: czyjaś ty, czyjaś?
Byłaś gdzie? Piłaś co? Piłaś, to wyłaź!
Przepióreczka: chodź tu! Pójdź tu!
Masz co? daj mi! rzuć tu! rzuć tu!
I od razu wszystkie ptaki
W szczebiot, w świegot, w zgiełk – o taki:
„Daj tu! Rzuć tu! Co masz? Wiórek?
Piórko? Ziarnko? Korek? Sznurek?
Pójdź tu, rzuć tu! Ja ćwierć i ty ćwierć!
Lepię gniazdko, przylep to, przytwierdź!
Widzisz go! Nie dam ci! Moje! Czyje?
Gniazdko ci wiję, wiję, wiję!
Nie dasz mi? Takiś ty? Wstydź się, wstydź się!”
I wszystkie ptaki zaczęły bić się.
Przyfrunęła ptasia milicja
I tak się skończyła ta leśna audycja.
2. Uczymy się recytować fragment wiersza.
3. Zabawa oddechowa- ułóż ptaki na drutach. Dziecko rysuje na kolorowych kartkach kilku linii i wycina z białych kartek ptaków (dołączone zdjęcie). Przenosimy za pomocą słomki ptaszki na druty, następnie zdmuchujemy wszystkie ptaki.
4. Zabawa ruchowa do tekstu piosenki (dołączone zdjęcie)
5. Ćwiczenia pionizacyjne języka:
Język lubi być piłeczką
Skacze z dołu w górę
Od dna jamy do wałeczka
(unosimy język do”sufitu” powtarzamy kilka razy)
W ścianie robi dziurę
(wypychamy językiem policzek z jednej i drugiej strony)
6. Zabawa sensoryczna- bocian. Malujemy dziecku środek dłoni na czarno, a palce na biało- odbijamy na kartce, domalowujemy dziób i nogi.
Miłej zabawy!
Marzec 2020 r. – (23.03 – 27.03)
Propozycje ćwiczeń logopedycznych dla wszystkich przedszkolaków
Siadamy przed lusterkiem rodzic czyta dziecko pokazuje:
„Miś idzie na spacer”
Dzisiaj wasze języczki będą misiem Uszatkiem, a wasza buzia jego domkiem.
Miś obudził się wcześnie rano – przeciągnął się i trochę poziewał. Zrobił poranną gimnastykę – kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy
przy szeroko otwartych ustach), troszkę pobiegał (wypychanie językiem policzków). Na śniadanie zjadł słodki miód (mlaskamy). Potem umył ząbki (oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a
następnie otwartych ustach).Wyjrzał przez okno.. Zobaczył Zosię i Jacka. Przesłał im całuski (cmokanie ustami – naśladowanie posyłania całusków). Dzieci zaprosiły go na spacer do lasu.
Proponuję również wykonanie ćwiczenia rozwijającego precepcję wzrokową dopasuj cień do misia.
Kolejną zabawą językową może być opisywanie przez rodzica wybranego misia, a dziecko musi zgadnąć o którym mowa, następnie zamieniamy rolę.
Można wykorzystać znaną zabawa ruchową- Stary niedżwiedź mocno śpi.
https://www.youtube.com/watch?v=iMu_b4UwtDo
Można przeczytać również bajkę terapeutyczną O misiu koraliku:
https://dobrytata.waw.pl/o-misiu-koraliku-bajka-terapeutycz…