Propozycje aktywności w dniu 28.01.2022r. (piątek)
Aktywność nr 1.
Słuchanie wiersza S. Grabowskiego „Śnieg i dzieci”
Gdyby nie było w mieście dzieci, śnieg nie byłby potrzebny. Bo spójrzcie, jak złości się dozorca, gdy biały puch odgarnia z chodnika, albo kierowca, gdy śnieżne płatki ściera z samochodu. A dzieci z piwnic wyciągają sanki, lepią bałwanki i wysoko, wysoko w górę rzucają śniegowe kule.
• Rozmowa na temat wiersza: − Kto się złości, gdy pada śnieg? − Kto się cieszy? − Co można robić zimą?
• Zabawa Zdrobnienia. – Dzieci podajcie zdrobnienia do słów związanych z zimą, np. śnieg – śnieżek, sopel – sopelek, sanki –saneczki, czapka – czapeczka, kurtka – kurteczka, szalik– szaliczek, futro – futerko, kożuch – kożuszek.
Aktywność nr 2.
Zabawa orientacyjno -porządkowa „Sporty zimowe”.
Rodzic umawia się z dzieckiem, np.: gdy dziecko usłyszy dźwięk łyżki porusza się jak łyżwiarz, który naśladuje jazdę figurową na lodzie; na dźwięk klaskania – dziecko porusza się jak narciarz, który naśladuje bieg na nartach. Dźwięk stukania nogą o podłogę to sygnał dla saneczkarzy.
• Wypowiedzi dzieci na temat zasad bezpieczeństwa dotyczących zimowych zabaw na śniegu i lodzie. Wskazywanie na konsekwencje ich nieprzestrzegania.
Aktywność nr 3.
Malowanie na ciemnym tle białą farbką akwarelową, lub plakatową, pomieszaną z białą pastą do zębów na temat „Zimowy obrazek” – zwrócenie uwagi na rozplanowanie powierzchni.
PP I 5, 7, IV 2, 5, 8, 9 .
Aktywność nr 1.
Policz bałwanki znajdujące się na każdym obrazku. Następnie zapisz ich liczbę według wzoru. Przeczytaj zapis z rodzicem.
Aktywność nr 2. Zabawa ruchowa z elementem celowania.
Do zabawy będą potrzebne 2 tekturowe pudełka (mogą być po butach) oraz kartki papieru. Następnie dziecko oraz drugi uczestnik zabawy mama, tata, brat lub siostra zgniatają kartki papieru w kształt kuli. Dziecko oraz uczestnik zabawy siadają obok siebie a naprzeciwko nich znajdują się 2 pudełka po jednym dla każdego. Ważne jest aby każdy z uczestników zabawy miał po tyle samo papierowych kul. Wygrywa ta osoba która trafi jak najwięcej razy papierową kulą do pudełka.
Aktywność nr 3. Narysuj zimową czapkę według własnego pomysłu i wzoru. Następnie pokoloruj ją.
PP: I 5,6,7, IV 8,12,15
Propozycje aktywności w dniu 27.01.2022r. (czwartek)
Aktywność nr 1.
Zabawa z wykorzystaniem rymowanki. Dziecko staje naprzeciwko mamy, taty, brata lub siostry i powtarza tekst za rodzicem naprzemiennie klaszcząc raz w swoje dłonie, raz w dłonie partnera.
U-le-pi-my bał-wan-ka,
Śnie-go-we-go bał-wan-ka.
U-le-pi-my go raz-dwa.
U-le-pi-my bał-wan-ka,
Śnie-go-we-go bał-wan-ka.
Le-pisz ty, le-pię ja!
Aktywność nr 2.
Posłuchaj wiersza czytanego przez rodzica.
I jak tu nie lubić zimy?
Grażyna Gryszkiewicz
Zima. Mróz. Cały świat biały.
Śnieg bez przerwy prószy, prószy.
Wiatr otula wszystko śniegiem
jak pierzynką – aż po uszy.
Krzyś od rana stoi w oknie,
z radości zaciera ręce.
Myśli: „Dziś jedziemy w góry,
więc niech pada jak najwięcej!”.
A przed domem tata Krzysia
kręci się przy samochodzie.
Już spakował sanki, łyżwy.
Bach! Poślizgnął się na lodzie.
Ale już ze śmiechem wstaje,
biegnie do domu po narty.
Dobrze, że nie złamał nogi –
śliski lód to nie są żarty!
Krzyś się cieszy: – Będzie fajnie!
Śnieżkami się pobawimy,
ulepimy bałwana…
I jak tu nie lubić zimy?
Rodzic zadaje dziecku pytania odnośnie przeczytanego wiersza. O jakiej porze roku jest mowa w wierszu? Gdzie planowali wyprawę Krzyś i jego tata? Jakie kolory otaczają nas zimową porą? Co można robić zimą podczas spaceru?
Aktywność nr 3.
Porozmawiaj z rodzicem o zabawach na śniegu. Pomyśl jak należy się zachowywać podczas zimowych zabaw tak aby były one bezpieczne.
Aktywność nr 4.
Zabawa muzyczno-ruchowa.
https://www.youtube.com/watch?v=tiATj2-cLvM
Aktywność nr 5.
Obejrzyj obrazki następnie spróbuj dopowiedzieć zakończenie każdej historyjki.
PP: I5, III5, IV2, 5, 7
Aktywność nr 1.
Zabawa Literkowy detektyw – Dzieci losują obrazki z literką. Ich zadaniem jest znaleźć w mieszkaniu jak najwięcej przedmiotów, których nazwy rozpoczynają się taką samą głoską jak nazwa obrazka, który wylosowały. W razie problemów pomaga ktoś dorosły.
Aktywność nr 2
Ćwiczenia twórczego myślenia – Co by było, gdyby…? Dziecko odpowiada na pytania: Co by było, gdyby ciągle padał śnieg? Co by było, gdyby z nieba zamiast śniegu spadały lody owocowe? Co by było, gdyby nigdy już nie zaświeciło słońce? itp.
Aktywność nr 3.
Obejrzyj obrazki (Karta pracy) i narysujcie w tabeli tyle śnieżnych kul i gwiazdek, ile jest kropek na kostkach. Rysujcie po śladach bałwana i zasp śnieżnych, pokolorujcie rysunek.
Aktywność nr 4
Opowieść ruchowa „Nasze zabawy na śniegu” – czytanie historii przez rodzica, a dziecko za pomocą gestów i czynności odgrywają to, co dzieje się w opowiadaniu. Była zima. Śnieg padał i padał od samego rana. Przykrył bielutką kołderką drzewa, krzewy i domy. Kasia, Tomek i Arek postanowili pójść na podwórko, aby pobawić się na śniegu. Najpierw lepili śnieżki i rzucali nimi do siebie. Potem zaczęli lepić bałwana. Pierwsza kula była największa. Z wielkim trudem dzieci toczyły ją po śniegu. Nieco łatwiej było z drugą kulą, która była mniejsza. Trzecia kula – najmniejsza – nie sprawiła dzieciom już żadnego kłopotu. Tomek ustawił brzuszek bałwanka na największej kuli. Kasia położyła na niej trzecią kulę – głowę. Z kamyków zrobili bałwankowi oczy i guziki, z marchewki – nos, a z patyczka – usta. Na głowę Arek założył mu stary kapelusz taty. Kiedy bałwanek był gotowy, dzieci stanęły wokół niego i wesoło zatańczyły. Potem Tomek ciągnął Kasię na sankach. Arek zaś przypiął narty, wziął kijki i wchodził na górę, aby potem z niej zjechać. Kiedy zaczął padać śnieg, dzieci wyskakiwały w górę, łapały w ręce śniegowe płatki i przyglądały się, jak topnieją. Wracając do domu, zatrzymały się przy zamarzniętej kałuży. Poślizgały się na niej na butach. Zmęczone wróciły do domu. Przed wejściem tupały nogami, aby otrzepać przyklejony do butów śnieg, otrzepały również ze śniegu swoje ubrania. Cieszyły się, że tak przyjemnie spędziły czas. !
PP I 5, IV 1, 2, 8, 15
Propozycje aktywności w dniu 26.01.2022r. (środa)
Aktywność nr 1.
Zabawa ruchowa z elementem dramy „Czapka, szalik, rękawiczki”
Dzieci spacerują po pokoju do dowolnej muzyki. Na przerwę w muzyce, dzieci wykonują polecenie rodzica, pokazują daną czynność:
– Zakładamy czapki, szaliki, rękawiczki.
– Zakładamy kurtki.
– Zakładamy buty.
Aktywność nr 2.
Ćwiczenie twórcze Śnieżynki.
Posłuchaj z zamkniętymi oczami wiersza Józefa Ratajczaka pt „Śnieżynki” czytanego przez rodzica. Następnie spróbuj wyobrazić sobie płatki śniegu opisane w utworze, opowiedz rodzicom o swoich wyobrażeniach.
Lecą niezmordowane,
w czapeczkach futrzanych.
Zaciskają piąstki w biegu,
miasta i wioski kryją pod śniegiem.
Wokół kominów krążą,
lecz rozgrzać się nigdy nie zdążą.
Zaglądają do okien,
niczym gwiazdki wysokie,
z rozpłaszczonymi na szybach noskami,
drżą i giną,
porwane przez zamieć.
Aktywność nr 3.
Posłuchaj piosenki pt „Dzieci zimy się nie boją”.
Przybyła do nas Pani Zima,
śnieżna, sroga jest jej mina.
Straszy wiatrem, straszy mrozem,
przyjechała białym wozem.
Nasypała śniegu wkoło,
ależ dzieciom jest wesoło!
Ref. Bo dzieci zimy się nie boją,
w czapki i szaliki się stroją.
Budują igloo, lepią bałwanki
i każdego dnia chodzą na sanki.
Wszyscy kochają Panią Zimę,
choć ma śnieżną i srogą minę.
Wszyscy kochają Panią Zimę,
choć ma śnieżną i srogą minę.
Dorośli w domach się chowają,
na dłonie z zimna chuchają.
Całymi dniami marudzą,
że zimy wcale nie lubią,
bo zimno i szaro wkoło,
a dzieciom jest tak wesoło.
Ref. Bo dzieci zimy się nie boją…
Porozmawiaj z rodzicem na temat piosenki: jej tempa, nastroju, liczby zwrotek, powtarzających się elementów. Następnie powtarzaj za rodzicem pierwszą zwrotkę oraz refren. Próba zaśpiewana zwrotki i refrenu.
Źródło:
Piosenka pochodzi z płyty „Muzyczny styczeń w przedszkolu”
(BLIŻEJ PRZEDSZKOLA nr 12.231/2020)
Aktywność nr 4.
Gimnastyka
https://www.youtube.com/watch?v=7oVZoguXot0
PP: I5,8, IV5, 7
Aktywność nr 1.:
Obejrzyj filmik „Jak ubrać się odpowiednio do pogody”, a następnie pokoloruj rysunki tych ubrań, które zakładamy w zimie. Czy wiecie że za pogodę odpowiedzialna jest w większości temperatura, którą mierzy się termometrem? A może macie w domu różnego rodzaju termometry? Sprawdźcie je, odczytując z kimś dorosłym jaka panuje temperatura za oknem, w domu, itp.?
Aktywność nr 2.
Obejrzyj filmik „Sporty zimowe” i zdjęcia przedstawiające różne dyscypliny sportowe uprawiane zimą (Karta pracy).
Odczytaj z kimś dorosłym ich nazwy: hokej, jazda figurowa na lodzie, skoki narciarskie, bobsleje – czy wiesz na czym one polegają?; Czy znasz jakiegoś sportowca?
Aktywność nr 3:
Pobaw się do piosenki „Bałwankowa rodzina” i zrób do niej rysunek.
https://www.youtube.com/watch?v=0U8mxOZrd4M
Sporty zimowe https://www.youtube.com/watch?v=JnfUtdJkLbo
Jak ubrać się odpowiednio do pogody? https://www.youtube.com/watch?v=Mu2lYppNeAM
PP I 5, 7, 8, IV 4, 7, 8, 18, 19 .
Propozycje aktywności w dniu 25.01.2022r. (wtorek)
Aktywność nr 1.
Słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego „Troje dzieci na sankach”.
W nocy sypnął śnieg. Pokrył świeżą warstwą białego puchu mocno już wyślizganą górkę. Zasypał warstwę lodu, piasek, trawę i kamienie wystające z ziemi. Znów można było się wdrapać bezpiecznie na stok. Bez poślizgów i niekontrolowanych zjazdów przy podejściu. Michał ciągnął duże drewniane sanki na kolorowym sznurku. Zosia holowała za sobą plastikowy „talerzyk”. Rysiek niósł w ręce „jabłuszko” do zjeżdżania. Próbowali zjeżdżać, ale w świeżym puchu zjazdy nie były udane. Miękki śnieg hamował sanki. Do „talerzyka” i „jabłuszka” sypał się śnieg. Po chwili dzieci wyglądały jak śniegowe bałwany. Oblepione były od stóp do głów białym puchem. – Nie da rady! Ten śnieg jest za świeży! – westchnął Michał. – Za miękki! – przytaknęła Zosia. – Żadna jazda! – wzruszył ramionami Rysiek. – Jak się ujeździ, będzie dobry! – powiedział Michał. – Ale to będzie długo trwało! Strasznie długo! Szkoda czasu! – Wsiadajcie na moje sanki, we trójkę pojedziemy szybciej! – zaproponował Michał. – Nie zmieścimy się – powiedziała Zosia. – Tu jest miejsce najwyżej dla dwojga, a nas jest trójka! – Zmieścimy! – zapewnił Michał. – Ja usiądę z przodu, Zosia w środku, a ty, Rysiek, z tyłu. Ja będę kierować. Michał usiadł na sankach, chwycił sznurek. Nogi oparł na płozach. Zosia siadła za nim. Rysiek – na końcu. Ruszyli. – Stop! Zatrzymajcie się! – zawołał Rysiek. – Co się dzieje? – spytał Michał. – Wy pojechaliście, a ja zostałem na śniegu! Musicie się trochę posunąć do przodu, bo ja się nie mieszczę! – krzyknął Rysiek. Zosia posunęła się, a Rysiek przycisnął się do Zosi. – Za ciasno, nie mogę oddychać – zduszonym głosem zaprotestowała Zosia. – Misiek, posuń się trochę do przodu! Ruszyli. Misiek prawie wisiał w powietrzu, szorując butami po śniegu. Wtem jego nogi ugrzęzły w zaspie. Sanki stanęły dęba, a Zosia i Rysiek wylądowali na Miśku. – A niech to! – krzyknął Misiek. – Nie idzie nam to zjeżdżanie! – Dobra, wy usiądźcie normalnie, a ja z tyłu uklęknę! – zaproponował Rysiek. – Tak na kolanach? Nie za twardo? Nie będą cię bolały? – Nieee… podłożę czapkę i szalik, żeby było miękko. Rysiek zdjął czapkę i szalik, podłożył pod kolana. Ukląkł i rozpiął kurtkę, żeby nie zabierała miejsca. – Nie będzie ci zimno? – zaniepokoiła się Zosia. – Coś ty! – obruszył się Rysiek. – Jestem zahartowany! I cała trójka pomknęła na sankach. Jechało się znakomicie. Wiatr gwizdał w uszach. Śnieg bił po policzkach. Przeciążone sanki sunęły z coraz większą szybkością. – Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzwonią dzwonki sań! Ach, jak miło i wesoło z górki sunąć w dal! – śpiewały dzieci. Rysiek przechylał się to na prawą, to na lewą stronę. Sanki mknęły zygzakiem, chwilami na jednej, to na drugiej płozie. Podskakiwały na grudach śniegu i przebijały się przez zaspy. – Uwaga, z lewa rosną drzewa! Uwaga, z prawa rośnie trawa! Skręć w lewo, walnij w drzewo! Skręć w prawo, pojedź trawą! – wesoło pokrzykiwali saneczkarze. – Uważaj, bo wpadniemy w krzaki! – krzyknął Rysiek. – Hamuj, hamuj! – wołała Zosia. Ale rozpędzone sanki jechały, jak chciały, mimo iż Misiek wbijał obcasy butów głęboko w śnieg. Buty żłobiły coraz głębszą koleinę w śniegowej pokrywie, a sanki dalej pędziły przed siebie. Wyrwały się spod kontroli i ani trochę nie chciały zwolnić. – Aua! – krzyknął Misiek. Jego noga trafiła na grudę lodu, chrupnęła i Misiek poczuł straszliwy ból. Szarpnął się, sanki się wywróciły i cała trójka poturlała się po śniegu. Dzieci leżały przez chwilę, oszołomione upadkiem. Misiek jęczał z bólu, Zosia płakała ze strachu, a Rysiek szczękał zębami z zimna, rozcierając zgrabiałe palce i wysypując śnieg zza kołnierza. Potem Rysiek podniósł się i zaczął zbierać pogubione rękawiczki, czapkę i szalik. Usiłował zapiąć kurtkę, ale palce nie chciały go słuchać i suwak nie dał się przesunąć. Otrzepał rękawiczki, szalik i czapkę ze śniegu, ale wyziębiona, wilgotna od śniegu odzież nie dała ciepła. Jak na złość, jeszcze bardziej chłodziła zmarznięte ciało. – Wwwwrrrracccajjmy ddo dddomu – dygocząc z zimna, wydukał Rysiek. Michał próbował wstać, ale od razu wrócił przejmujący ból w kostce i chłopiec usiadł na śniegu. – Nie mogę iść – zachlipał. – Strasznie mnie boli noga. Chyba sobie coś uszkodziłem. – Siadaj na sankach! – rozkazała Zosia. – Usiądź na końcu sanek i wyprostuj nogi. Zosia z Ryśkiem pociągnęli sanki i najszybciej jak się dało pobiegli w stronę domu. Następnego dnia Zosia zadzwoniła do Michała. – Cześć, Misiek! Co u ciebie słychać? Jak tam twoja noga? – Och, lepiej nie pytaj! – żachnął się Misiek. – Noga strasznie mi spuchła w kostce i rodzice zawieźli mnie na ostry dyżur do szpitala, na chirurgię urazową. Bali się, że mam złamaną nogę. Była okropnie długa kolejka, sami połamańcy. Jedni mieli wywrotkę na nartach, inni na sankach, a jeszcze inni próbowali jeździć na łyżwach. Ale byli też tacy, co pośliznęli się na oblodzonym chodniku. Co chwila ktoś wyjeżdżał od lekarza prosto do gipsowni. A stamtąd wracał z nogą albo ręką w gipsie. Mnie się upiekło. Tylko skręcona noga w kostce i nadwyrężone ścięgno. Na razie noga w bandażu i okłady, za tydzień – dwa będę mógł normalnie chodzić. A co u ciebie, Zosiu? – Ech, lepiej nie pytaj… – westchnęła Zosia. Potem Zosia zadzwoniła do Ryśka. – Cześć, Rysiek, co u ciebie? – Ech, lepiej nie pytaj! – odpowiedział Rysiek zachrypniętym głosem. – Przeziębiłem się na sankach i okropnie się rozchorowałem. Mam chrypę, kaszel, katar, gorączkę i boli mnie gardło. Muszę leżeć w łóżku. Łykam różne lekarstwa i witaminy. Piję syrop i paskudne gorzkie zioła. A co u ciebie, Zosiu? – Ech, lepiej nie pytaj… Rodzice nie pozwalają mi wychodzić na górkę. A taki piękny śnieg. To dopiero byłaby jazda! – Teraz możemy sobie co najwyżej popatrzeć przez okno, jak inni bawią się na śniegu! – ze smutkiem powiedział Rysiek.
• Wypowiadanie się na temat opowiadania – ocenianie zachowania dzieci.
Opowiedzcie sami; spróbujcie odpowiadać całymi zdaniami: – kto się wybrał na górkę, z czym i w jakim celu?; – co zauważyły dzieci?; – co postanowił każdy z nich?; – jak zachowały się dzieci po kolei?; – co się wydarzyło na końcu zabawy?; – jaki skutek przyniosły zachowania dzieci?; – zastanówcie się: o czym należy pamiętać, aby zabawa była miła, wesoła i bezpieczna?
Obrazki przedstawiające dzieci bawiące się na śniegu, np.: dzieci lepiące bałwana w ogrodzie i przy ulicy; dzieci jeżdżące na sztucznym lodowisku i na zamarzniętym stawie w parku; dzieci zjeżdżające z górki na placu zabaw i z górki w pobliżu ulicy; dzieci rzucające śnieżkami w samochody jadące ulicą i w ścianę na placu zabaw; dzieci doczepiające sanki do samochodu i kulig za saniami, napisy: tak, nie.
– Opowiedzcie dzieci swoje opinie na temat postępowania przedstawionych na nich osób. – czy te zabawy są bezpieczne, czy nie.
Aktywność nr 2. :
Zabawa ruchowo-naśladowcza „Nasze lodowisko”. Propozycja zabawy dla dzieci – wykonanie własnego lodowiska. Zwracanie uwagi na to, co będzie potrzebne do jego powstania (bezpieczne miejsce, woda i mróz, który zamieni ją w lód). Dzieci naśladują: zamiatanie śniegu z boiska, rozwijanie węża, pompowanie wody, polewanie boiska wodą z węża, ślizganie się po lodzie.
Aktywność nr 3.
Zabawa do piosenki „Zimowa wyliczanka” – przypomnij sobie słowa, wymyśl do niej ruchy.
Aktywność nr 4.
Rozwiązywanie i układanie zagadek o tematyce zimowej – wykorzystaj obrazki z kart pracy z poprzedniego dnia i wskaż na niej rozwiązania podanych niżej zagadek:(zagadki M. Skrobacz). Potem próbuj sam układać zagadki:
Nie mają wcale kół, choć same pędzą w dół. Lecz musisz mieć mocny sznurek, aby je wciągnąć na górę. (sanki).
Kiedy mróz szczypie, mokry śnieg prószy, one osłonią zmarznięte uszy. (nauszniki).
Gdy jest mróz na dworze, w dół zbocza jadą dwie wąskie deski, zostawiając na śniegu długie, płytkie kreski. (narty).
Chętnie je założę. Na nich po lodzie pędzić będę mógł, jakbym skrzydła miał u nóg. (łyżwy).
Oczy – węgielki, z marchwi nos wielki. Na śniegu stoi, słońca się boi. (bałwan).
Niestraszny mróz wielki podczas mroźnej zimy, kiedy te siostrzyczki na ręce włożymy. (rękawiczki).
Kiedy mróz na dworze, szyję ci okryć pomoże. (szalik).
Aktywność nr 5.
Rozwiąż łamigłówki i podziel się z nami jak je wykonaliście!
Przypomnij sobie „Zimową wyliczankę” https://www.youtube.com/watch?v=PxE8VrnEJ2c.
Zimowe zabawy w podskokach. https://www.youtube.com/watch?v=H08aiHpZK_s.
PP I 5, 7, 8, III 5, IV 2, 5, 7, 8, 12, 18.
Propozycje aktywności w dniu 24.01.2022r. (poniedziałek)
Aktywność nr 1. Zabawy z watą. – Dziecko zamyka oczy i dotyka kłębka waty – spróbujcie określić jaka jest wata? -miękka, biała, lekka, delikatna….; Do czego można wykorzystać watę? – do obmycia rany, do zmycia makijażu, do wypełniania poduszek. – Wymyślanie zabaw z wykorzystaniem waty – dmuchanie na watę, podrzucanie kłębka waty do góry i upadanie razem z nim na podłogę, szukanie zależności między watą a płatkami śniegu − w czym podobna jest wata do płatków śniegu?− co się stanie, gdy ściśniemy dużo płatków śniegu? – miękkiego śniegu zrobi się twardy.
- Słuchanie opowiadania O śniegowych bałwanach i płatkach śniegu .
– Na ośnieżonym placu dzieci lepią bałwany. Jeden ma czarny kapelusz na głowie, inny – niebieską czapkę z pomponem. Wszystkie bałwany mają oczy z węgielków i nosy z marchewek. Tylko najmniejszy bałwan ma czerwony nosek z rzodkiewki i jest bardzo dumny z tego. W dzień bałwany stoją spokojnie na swoich miejscach. Ale w nocy zaczynają się poruszać! Kiwają głowami i poruszają rękami. Wygląda to tak bardzo komicznie, że płatki śniegu zaczynają tańczyć z radości. Latają dookoła bałwanów i łaskoczą je po noskach i po karku. Ale bałwanom wcale się to nie podoba. Grożą płatkom śniegu swoimi kijami i szczotkami. Płatki śniegu tańczą w koło, okrążając wszystkie bałwany. To podoba się tym ciężkim, białym bałwanom i one także próbują się obracać i tańczyć. Najpierw bardzo powoli, aby nie spadły im z głów kapelusze ani nosy. Następnego ranka wszystkie bałwany stoją znowu spokojnie na swoich miejscach. Tylko rzodkiewka na twarzy najmniejszego bałwana trochę się przekrzywiła.
Aktywność nr 2: – Wspólne wyklejanie watą rysunku bałwana – dzieci spróbujcie narysować rysunek do opowiadania, a bałwanka wykleić watą.
- Zabawa muzyczno – ruchowa „Taniec śnieżynek” – wykorzystajcie dowolną muzykę i wymyślcie dowolny taniec śnieżynek (śnieżynki mogą np.: podskakiwać, fruwać, wirować, unosić do góry i opadać na ziemię, itp.)
Aktywność nr 3. Zabawy i ćwiczenia z literą n. – Wypowiadanie się na temat sportów zimowych. (Karta pracy – obrazki przedstawiające różne sporty zimowe: jazdę na nartach, łyżwach, skoki narciarskie, biegi narciarskie). Dzieci spróbujcie określić, czy uprawianie sportu sprzyja zdrowiu; o czym należy pamiętać, uprawiając sporty zimowe.
• Rozwiązywanie zagadki M. Skrobacz.: Zadzierają nosy deski dwie, bo kto na nich stanie, na dół mknie. A jak skończy się zjeżdżanie, bierzesz deski na ramię. (narty) • Analiza i synteza słuchowa słowa „narty” – dzielenie słowa narty na sylaby, określenie: co słyszycie na początku słowa narty?
• Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską n – szukanie w najbliższym otoczeniu – obrazków/przedmiotów/zwierząt/roślin, których nazwy rozpoczynają się głoską n.
Zachęcamy wszystkich do aktywności na świeżym powietrzu.
PP I 5, IV 1, 2, 4, 8.
- Zabawa matematyczna – „Od najmniejszego do największego”.
Rodzic razem z dzieckiem wybiera kilka przedmiotów z pokoju np. lalka/miś, klocek, piłka, pudełko z puzzlami, książka itd. Następnie rodzic prosi dziecko aby samodzielnie ułożyło przedmioty od największego do najmniejszego, aby pokazało co jest najmniejsze a co jest największe, aby policzyło ile przedmiotów zostało ułożonych. Rodzic pyta dziecko który z kolei jest np. miś, klocek.
- Układanie na talerzykach buziek z przygotowanych i pokrojonych warzyw oraz owoców. Do przygotowania talerzyka możemy użyć np.: jabłka, banana, mandarynki, gruszki, marchewki, pomidora, sałaty itp. Smacznego!
3.Dokończ szlaczek według podanego wzoru.
PP I5, IV8, 11, 12,
Propozycje aktywności w dniu 21.01.2022r. (piątek)
Aktywność nr 1. Temat: Kochana babciu, kochany dziadku – scenariusz zajęć z elementami kodowania. Wykonanie na podstawie kodu binarnego serca dla babci i dziadka oraz uzupełnienie obrazkowego sudoku.
1. Dzieci otrzymacie kartę z kodem, a na jej podstawie pokolorujecie obrazek. Będziecie trzymać się zasady, że pola oznaczone „0” powinny zostać puste, a pola oznaczone „1”powinny być pokolorowane na czerwono ( materiał pomocniczy 01). Jaki obrazek udało się Wam stworzyć?
2. Zapraszam Was do kolejnej zabawy – tym razem będzie to obrazkowe sudoku z sercami. Każde dziecko może wykonać pracę samodzielnie, posługując się bezpiecznie nożyczkami( karta pracy 02).
Aktywność nr 2: Zabawa animacyjna przy muzyce – Słodkie ciasteczka na spotkanie z babciami i dziadkami. Nagranie muzyki tanecznej (nie za szybkiej), odtwarzacz CD. Ucieranie ciasta w misce – 1 ręka trzyma miskę, 2 ręka trzyma wałek – ucieranie wałkiem w rytm muzyki i wrzucanie do miski potrzebnych produktów, np.: potrzebujemy 4 jajka, a wbijanie 1jajka wygląda tak: sięgając lewą ręką za prawe ramię, zabranie jajka z półki– hop (1); uderzenie o ramię – rozbicie jajka: stuk(2); wlanie jajka do miski: chlup(3), wyrzucenie skorupek: siup(4) – i tak 4 razy!; wsypywanie 4 łyżek cukru, ucieranie, tłuszczu też 4 kubeczki, ucieranie, bakalie – jakie? 4 łyżki – ucieranie; i na koniec wsypywanie mąki – 4 np.: szklanki. Zagniatanie ciasta, wałkowanie, wycinanie, ozdabianie, układanie na blaszkę wycieranie rąk o fartuszek. Częstowanie upieczonymi ciasteczkami gości – babcię i dziadzia.
PP III.1, IV.1, 7, 8, 12, 15
- Zabawa pantomimiczna „ Pomagamy w pracach domowych”- dzieci pokazują za pomocą gestów w jaki sposób można pomagać babci i dziadkowi. Zadaniem rodziców, brata, siostry jest odgadnięcie czynności wykonywanej przez dziecko.
- Zabawa w ciepło zimno. Należy pokazać dziecku co zamierzamy schować może to być: maskotka, kredka, mała piłka itp. po czym poprosimy dziecko aby zamknęło oczy i chowamy daną zabawkę. Kiedy dziecko zbliża się do przedmiotu mówimy ciepło, cieplej a gdy już jest przy przedmiocie mówimy gorąco, parzy. I odwrotnie gdy się oddala mówimy chłodno , zimno, lodowato.
- Taniec do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=k7AsdUIXR4s&t=9s
- Pokoloruj obrazek zgodnie ze wzorem.
PP I5, IV 1,7,8
Propozycje aktywności w dniu 20.01.2022r. (czwartek)
Dzień dobry dzieci. Witam Was w czwartek.
- Gimnastyka buzi i języka https://www.youtube.com/watch?v=5FXqUMMh05Q
- Piosenka z okazji Dnia Babci i Dnia Dziadka.
Babcia i dziadek nie żałują czasu,
Aby nas zabrać , do parku, do lasu,
Na przedstawienie i na zawody,
Koncert smyczkowy czy pokaz mody.
Ref.: Hej, dziadziu! Hej ,babciu!
Co dzisiaj robimy?
Wstajemy o świcie
Czy jeszcze pośpimy?
Idziemy na lody?
Czy bajki czytamy?
Wszystko się uśmiecha,
Gdy jesteście z nami!
Babcia i dziadek serfują w sieci,
Ida na spacer, dzwonią do dzieci.
Wciąż ich coś dziwi, wciąż ich coś bawi,
Bo są naprawdę świata ciekawi.
Ref. Hej, dziadziu! Hej ,babciu!
Co dzisiaj robimy?
Wstajemy o świcie
Czy jeszcze pośpimy?
Idziemy na lody?
Czy bajki czytamy?
Wszystko się uśmiecha,
Gdy jesteście z nami!
Babcia i dziadek nie patrzą na lata.
Marzą, by jeszcze balonem połatać ,
Popływać kajakiem i przeżyć przygodę,
Bo z nami wnukami, ich Zycie jest młode!
Ref. Hej, dziadziu! Hej ,babciu!
- Zabawa muzyczno-ruchowa „Sałatka”.
https://www.youtube.com/watch?v=9KvDK9egVBU
- Praca plastyczna. Proszę narysować portrety babci i dziadka z okazji ich święta.
PP I5, IV 7, 8
5. Odszukajcie 10 różnic na obrazkach z babcią i dziadkiem, a następnie pokolorujcie je.
6. Zabawcie się w „Podwieczorek dla dziadków” – przygotujcie krążek lub plastikowy talerzyk, plastikowy kubek wypełniony do pół wodą. Teraz spróbujcie przejść przez ok 5 metrów (długość pokoju) w jak najkrótszym czasie, nie rozlewając wody.
PP I 5, 7; IV 8, 12
Propozycje aktywności w dniu 19.01.2022r. (środa)
Dzień dobry dzieci.
Witamy Was w środę czy pamiętacie, który to dzień tygodnia?
- Zabawa ruchowa „Gram w kolory”. Dziecko podskakuje w rytm dowolnej muzyki. Na klaśnięcie rodzica zatrzymuje się a rodzic wypowiada nazwę koloru. Zadaniem dziecka jest odnalezienie czegoś w danym kolorze. Podczas zabawy rodzic wymienia kolejne kolory. (I5)
- Posłuchaj wiersza czytanego przez rodziców: (IV5)
Wanda Chotomska „Wiersz dla babci”
Z okazji Święta Babci
Ja dzisiaj Babcie nauczę
Jaka powinna być wnuczka
i jaki powinien być wnuczek.
Po pierwsze, proszę Babci –
Ja już od dawna uważam
Że nic tak wnucząt nie zdobi,
Jak piękny uśmiech na twarzach.
Uśmiech jest dobry na co dzień,
A nie wyłącznie od święta,
więc wnuczek ma się uśmiechać
a wnuczka ma być uśmiechnięta.
- Rozmowa z dziećmi na temat przeczytanego wiersza. O czym jest wiersz? Jak myślisz o jakim święcie jest mowa w przeczytanym wierszu? Swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące ich pomysłów na prezent z okazji Dnia Babci i Dnia Dziadka.
- Zabawa ruchowo- naśladowcza „Co robi babcia i dziadek?” Dzieci poruszają się po pokoju
w rytmie dowolnej muzyki. Na zatrzymanie rytmu muzyki, rodzic podaje hasło: babcia lub dziadek, a dzieci naśladują czynności, jakie mogą oni wykonywać.(I5) - Słuchanie wiersza czytanego przez rodziców Teresy Fiutowskiej „Kim jestem?” (IV5)
Dla mamy jestem synem,
dla taty też.
Dla Ciebie jestem bratem
– to dobrze wiesz.
Dla prababci jestem prawnukiem.
Dla babci i dziadka wnukiem bez „pra”.
Kim jestem dla innych?
Ha!
Dla Tomka jesteś kolega.
On dla Ciebie też.
Dlaczego? Nie mówi przecież do mnie kolego.
No wiesz?
Dla pani w przedszkolu
jesteś starszym zuchem…
dobrze, że już dla nikogo
nie jesteś… maluchem.
- Wypowiedzi dzieci na temat przeczytanego wiersza przez rodzica. Proszę o wyjaśnienie dziecku pojęcia prababcia i pradziadek.
- Ćwiczenia gimnastyczne https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU (I8)
- Utrwalenie wierszyków, piosenki i tańca na „Dzień Babci i Dziadzia”.
Kochani, dziś okazja rzadka, mamy dzień Babci i Dziadka! jak wiecie jest ich razem czworo, co można sprawdzić , gdy się zbiorą. Wciąż mówią wtedy o latach, gdy jeszcze dzieckiem był mój tata, a nasza mama bez swych lalek, do łóżka iść nie chciała wcale. A teraz, jak ten czas leci, cieszą się dziećmi swoich dzieci, i myślą widząc ich gromadkę, że miło babcią być i dziadkiem. Więc dziś spróbujcie zapamiętać , czym są dla dziadków ich wnuczęta? I pięknej szansy nie przegapcie: kochajcie dziadków swych i babcie! Kochana babciu, w dniu Twego święta, życzę byś była zawsze uśmiechnięta! I Ty drogi dziadku miej uśmiech na twarzy , niech Ci się spełni wszystko o czym marzysz! Dziadkowie i Babcie bywają różni, lecz każdy pamięta, że jednakowo kochają wnuczęta. To samo je cieszy, to samo raduje: Nasz pocałunek, uśmiech i słowo… Dziękuję! Wszystkim Babciom! Wszystkim dziadkom ! – zdrowia, pomyślności, uśmiechów na co dzień i dużo radości!!!
- Piosenka „Moja Babcia”. I. Czy wy wiecie, czy wy wiecie, że najlepsza jest na świecie – moja babcia. Umie zrobić coś z niczego, wie co lubię jeść dobrego – moja babcia. gdy mi smutno, to pocieszy i na pomoc zawsze śpieszy – moja babcia. Ref.: dla Niej śpiewam dziś z radością : Kocham Cię! II. Zna bajeczki najpiękniejsze i ma rady najcenniejsze – moja babcia. Umie bawić się i skakać, Och! Jak lubi figle płatać – moja babcia. Zawsze czuła i wspaniała, jest po prostu doskonała – moja babcia. Ref.: Dla niej śpiewam dziś z radością : Kocham Cię!
- Zabawa ruchowa : Siała baba mak, nie wiedziała jak, dziadek wiedział, nie powiedział , a to było tak! – szukamy do pary drugą osobę: np.: mamę, tatę, siostrę, brata i jedna osoba krzyżuje ręce, podając drugiej osobie. Para idzie w jedną stronę do słów… „nie wiedziała jak”, na dalsze słowa, odwraca się w drugą stronę , nie puszczając rąk, tylko je przesuwając w odpowiednie położenie.
Prosimy o wklejanie zdjęć i filmików na grupę!
Propozycje aktywności w dniu 16.04.2021r. (piątek)
Temat tygodnia: Wiosenne powroty
Propozycja 1 Wizualizacja – Jestem ptakiem. Dziecko leży z zamkniętymi oczami. Rodzic mówi: Wyobraź sobie, że jesteś ptakiem. Masz ciało pokryte miękkimi piórami i piękne skrzydła. Dzięki nim możesz fruwać! Powoli poruszasz skrzydłami i unosisz się w powietrzu, coraz wyżej i wyżej. Ogrzewają cię promienie słońca. Dziwne uczucie widzieć świat z tej wysokości. Mijasz pola, las, łąki i jezioro. Ludzie widziani z tej wysokości są mali, maleńcy. Ta swoboda i wolność, które czujesz, są wspaniałe. Nadchodzi noc. Szukasz, jak inne ptaki, schronienia. Siedzisz na gałęzi, chowasz dziób pod skrzydła i… zasypiasz. Jest ranek. Otulają cię ciepłe promyki słońca. Budzisz się spokojny, szczęśliwy i znowu wzbijasz się w niebo i fruwasz nad swoim domem, przedszkolem, placem zabaw. Pomyśl, czy bycie ptakiem jest miłe. Potem dzieci otwierają oczy, siadają.
Rodzic pyta: − Czy ktoś z was chciałby być ptakiem? Jakim?
Rysowanie po śladach linii – od zdjęć dorosłych ptaków do ich potomstwa. Nazywanie ptaków. (Karta pracy, cz. 3, s. 69).
- Ćwiczenia słuchu fonematycznego – Co to za ptak? Rodzic podaje głoski, a dzieci wymyślają nazwy ptaków rozpoczynające się tymi głoskami. Np. a – albatros; b – bocian; d – dudek; g – gawron; j – jemiołuszka; k – kukułka; m – mewa; o – orzeł; p – pliszka; r – raniuszek; s – sowa; w – wrona.
Propozycja 2 Zabawy ruchowe przy muzyce https://www.youtube.com/watch?v=iH2zc5tkHPo
Propozycja 3 Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Sąsiad szpak”. •Zapoznanie z wyglądem szpaka. Obejrzyjcie filmik https://www.youtube.com/watch?v=VE8wQDiOsyI
Duże zdjęcie/obrazek szpaka. Dziecko wskazuje na zdjęciu części ciała świadczące o tym, że szpak to ptak. Omawia wspólnie z mamusia/tatusiem wygląd szpaka (pióra mieniące się kolorami tęczy, z brązowymi kreskami). Szpaki są przedsiębiorcze, ciekawskie, towarzyskie. Wszystko robią szybko i zdecydowanie. W gniazdach mają zioła, które chronią je przed pasożytami. Śpiewając, wydobywają różne dźwięki, najczęściej te zasłyszane, np. dźwięki klaksonów samochodów. Każdy z nich ma swoją charakterystyczną pieśń. Zjadają dżdżownice, mrówki i różne robaki z ziemi, spod kamieni. Lubią też dojrzałe owoce, np. czereśnie.
Propozycja 4 Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Sąsiad szpak”. Książka (s. 56– 57) dla dziecka. Dziecko słuchaj opowiadania, ogląda ilustracje.
Olek, Ada i rodzice przyjechali do dziadków w odwiedziny i zostali na cały weekend. Ada była zachwycona. Dostała nowy dzwonek do roweru w kształcie rumianego jabłuszka i musiała go wypróbować. Natychmiast! Jeździła dookoła ogrodu dziadków i dzwoniła zawzięcie. Sprawiało jej to ogromną radość. Wprawdzie rodzina zatykała uszy, ale co tam. Wreszcie Olek nie wytrzymał. – Na kogo dzwonisz? – spytał. – Na przechodniów. Ostrzegam ich, że jadę – odpowiedziała rozpromieniona Ada. – Ja nie mogę! Tu nie ma żadnych przechodniów – wykrzyknął ogłuszony Olek. Ada wzruszyła ramionami, jednak wreszcie przestała dzwonić. – Jak dobrze – westchnęli dziadkowie, rodzice i cztery ogrodowe myszy. – Cisza, aż dzwoni w uszach – roześmiał się dziadek. – Teraz mogę przedstawić wam nowego sąsiada. – Zaprowadził Adę i Olka w odległą część ogrodu. Tu, na pniu wysokiej brzozy, powiesił kilka dni wcześniej budkę lęgową dla ptaków. – Zachowajcie ciszę. Wkrótce go zobaczycie – szepnął. Już po chwili dzieci zauważyły nadlatującego od strony sadu ptaszka. Krótki prostokątny ogon sprawiał, że w locie wyglądał jak czteroramienna gwiazda. Usiadł na gałęzi brzozy, ale z daleka od budki. Dzieci mogły mu się przyjrzeć uważnie. Czarne skrzydła mieniły się w wiosennym słońcu zielenią i fioletem. W ostro zakończonym dziobie trzymał źdźbło zeschłej trawy. Rozglądał się na wszystkie strony. Olek i Ada aż wstrzymali oddechy, aby go nie spłoszyć. Ptak upewnił się, że nic mu nie grozi, i przefrunął do budki. – Rozpoznaliście tego pana? – spytał dziadek. – Pewnie. To pan szpak – odpowiedział bez wahania Olek. – Pani szpak też osiedli się w budce? – spytała Ada. – Oczywiście. Pan szpak wije gniazdo dla pani szpakowej i dla małych szpaczków. – Będziesz miał bardzo dużo sąsiadów, dziadku – zauważył z uśmiechem Olek. – Zdaje się, że będą podobnie hałaśliwi jak Ada i jej dzwonek – szepnęła mama, która dołączyła do obserwatorów pracowitego szpaczka. 124 – Szpet-szpet – zaśpiewał szpak i pomknął szukać materiałów na gniazdo. Wracał do budki wielokrotnie, przynosił pióra, korę, suche liście, mech, trawę. – Stara się – zauważyła Ada. Na to szpak zaskrzypiał jak stare deski w podłodze i jeszcze dodał: – Kuku, kuku! Olek i Ada zrobili wielkie oczy. Ze zdziwienia, naturalnie. Czyżby pan szpak stracił rozum? – Zapomnieliście, że szpaki potrafią naśladować różne głosy – przypomniał im dziadek, ubawiony zaskoczonymi minami wnucząt. Następnego dnia o świcie Ada zerwała się z łóżka z głośnym krzykiem: – Kradną mój rower! Wypadła na podwórko w rozpiętej kurtce zarzuconej na piżamę. Za nią wyskoczyli dziadkowie, rodzice i Olek. Wszystkich obudził wyjątkowo głośny dźwięk dzwonka, który zdobił rower Ady. Jakież było ich zaskoczenie, kiedy odkryli, że rower stoi bezpieczny w komórce, a jego dzwonek… milczy. Gdy przetarli zaspane oczy, zobaczyli na gałęzi topoli przy oknie pokoju, w którym spała Ada, pana szpaka. Nowy sąsiad dziadka naśladował dźwięk dzwonka niczym najzdolniejszy artysta. Zdziwił się na widok rodziny w komplecie. – Miau – miauknął jak kot i odleciał. – „Miau”, czy to po ptasiemu dzień dobry? – zastanawiała się babcia. Ada pomyślała, że to coś mniej przyjemnego. – Przepraszam, panie szpaku – szepnęła w stronę budki. Jak myślicie, dlaczego Ada przeprosiła szpaczka?
- Rozmowa na temat opowiadania. − Dlaczego Ada jeździła na rowerze i dzwoniła? − Kogo przedstawiał dziadek Olkowi i Adzie? − Gdzie założył gniazdo szpak? − Jakie odgłosy naśladował szpak? − Dlaczego Ada myślała, że kradną jej rower? − Kto głośno naśladował dźwięk dzwonka? − Jakim dźwiękiem pożegnał szpak rodzinę?
Propozycja 5 Praca plastyczna „Uśmiechnięte słoneczko”, potrzebne rzeczy: kartka papieru, kredki, okrągły talerzyk (średniej wielkości), farby, do odbijania promyków „rączka”. Zróbcie podobnie jak na zdjęciu poniżej- na kartce odrysujcie koło od talerzyka, narysujcie kredką oczy, buzię nos, pomalujcie farbami, promyki – pomalujcie rączkę farbą i odbijcie promyki.
Propozycja 6 Wybierzcie się z rodzicami na spacer lub poobserwujcie ptaki z okna, spróbujcie sfotografować ptaka, ptasie pióro lub gniazdo.
Propozycja 7 Poćwiczcie pisanie litery J,j https://www.bajkidoczytania.pl/img/nauka-pisania-literki-j.pdf
Propozycja 8 Zaśpiewajcie piosenkę może wiosna usłyszy i zaświeci słońce https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw
Realizacja PP I 5,8 IV 1, 2, 5, 7, 8
Bawcie się dobrze.
Propozycje aktywności w dniu 15.04.2021r. (czwartek)
Temat tygodnia: Wiosenne powroty
Propozycja 1 Rozwiązywanie zagadek o ptakach. Rodzic czyta dziecku zagadki o ptakach: Po pniach drzew on skacze. Puka dziobem w korę. Pewnie, gdy są chore, jest tych drzew doktorem. (dzięcioł) Przybył z ciepłych krajów w czerwonych trzewikach. Gdy ujrzy go żabka, do wody umyka. (bocian) Z bajek jest nam znana. Choć żyje w ciemności, pozostaje dla nas symbolem mądrości (sowa).
Propozycja 2 Zabawa dydaktyczna z mapą lub globusem – Powrót do domu. Rodzic odszukuje na mapie świata Afrykę, gdzie zimują np. bociany i Europę, a w niej Polskę. Pokazuje dziecku, jaką drogę musiały pokonać ptaki, aby wrócić ponownie do naszego kraju. Dziecko zaznacza sznurkiem trasę przelotu bocianów. Rodzic czyta dziecku tekst: Jaskółki zimują w Afryce i w tropikalnej części Azji. Żurawie spędzają zimę w Azji, w Afryce i na Półwyspie Iberyjskim. Skowronek zimuje w basenie Morza Śródziemnego i w Europie. Jerzyk zimą przebywa w Afryce. Rodzic pokazuje wymienione kraje na mapie świata i wspólnie z dzieckiem oznaczają trasę przelotu innych ptaków kolorowymi sznurkami.
Propozycja 3 Możecie popracować w waszych książkach. Karta pracy cz 3 s. 63- fioletowa książka. Opowiadanie historyjki o wildze. Rysowanie po śladzie drogi kukułki do gniazda wilgi. Odpowiadanie na pytanie o gniazdo kukułki. Książka różowa s. 65- kolorowanie jajek.
Propozycja 4 Posłuchaj piosenki https://www.youtube.com/watch?v=FEO3PhEDwgs może zatańczysz?
Propozycja 5 Zabawa twórcza – obserwacja zachowania wróbli (innych ptaszków) przez okno. Swobodne wypowiedzi dzieci O czym myśli wróbelek.
Propozycja 6 Zabawa ruchowa Bocian na łące. Przy dźwiękach tamburynu (klaskania) dziecko naśladuje chód bociana po wysokiej trawie (podnosi wysoko nogi). Na przerwę w muzyce zatrzymuje się, staje na jednej nodze, wyciąga przed siebie ręce i klaszcząc w nie naśladuje głos bociana: kle, kle, kle.
Propozycja 7 Łączenie fragmentów obrazków z dołu karty z odpowiednimi pustymi miejscami na dużym obrazku. (Karta pracy, cz. 3, s. 66).
Realizacja PP I 4,5,7,8,9 II 2,7,8 III 3,4,8, IV 2,4,5,8,9,15
Dobrej zabawy.
Propozycje aktywności w dniu 14.04.2021r. (środa)
Temat tygodnia: Wiosenne powroty
Propozycja 1 Na wiosennej łące „Gimnastyka buzi i języka” –proponowane zabawy logopedyczne w ramach wspomagania rozwoju mowy u dziecka. „Wiosenne porządki” -ćwiczenie aparatu artykulacyjnego Idzie wiosna, więc należy zrobić wiosenne porządki w buzi. Najpierw malujemy sufit (język wędruje po podniebieniu), potem ściany (język po wewnętrznej stronie policzków). Zamiatamy podłogę (język porusza się po dolnych dziąsłach). Teraz czas umyć okna (język przesuwa się po zębach górnych i dolnych). Pierzemy firanki (parskanie wargami). Zamiatamy schody (oblizywanie warg). Porządkujemy strych (język podnosi się do górnych dziąseł) i piwnicę (język na dolne dziąsła). Jesteśmy zadowoleni ze swojej pracy, uśmiechamy się (wargi rozciągają się w uśmiechu) i cmokamy z zadowoleniem („buziaczki”).
Propozycja 2 Zabawa matematyczna „Motyle i kwiaty” -utrwalająca przeliczanie oraz rozwiązywanie zadań matematycznych –dodawanie i odejmowanie w zakresie10. np.:-Na łące rosło 8 stokrotek. Dzieci zerwały 4 stokrotki. Ile stokrotek zostało?-Nad łąką fruwały 3 motyle, za chwilę przyleciało jeszcze 6. Ile motylków fruwa teraz nad łąką?-Na kwiatkach siedziało 10 motylków, 3 motylki odfrunęły. Ile motylków zostało?-Gdy przyszła wiosna na łące zakwitły 2 stokrotki, następnego dnia jeszcze 3. Ile stokrotek zakwitło na łące? itd. Do tego celu można wykorzystać liczmany jakie znajdują się w domu np. klocki, jak również dziecko może wykonać rysunki/ kolorowanki kwiatów i motyli, które następnie powycina ćwicząc tym samym motorykę małą i doskonaląc umiejętności grafomotoryczne.
Propozycja 3 Gdy nadchodzi wiosna, do życia budzą się także niedźwiedzie. Poniżej link do multimedialnej gry matematycznej mającej na celu ćwiczenie przeliczania do 10 https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/zabawy-matematyczne/50/polacz-punkty-niedzwiadek
Propozycja 4 Piosenka o figurach geometrycznych: https://youtu.be/Lv-1s65cgJM
Propozycja 5 Przypomnijcie sobie kierunki pisania cyfr- najpierw palcem po śladzie, następnie palcem w powietrzu, na plecach mamy/taty, jeśli już utrwalicie możecie pisać ołówkiem po śladzie.
Propozycja 6 Zabawa ruchowa – Kto wyżej rzuci? Woreczek dla dziecka (woreczek można zastąpić kulką zrobiona z papieru). Dziecko i rodzic trzymają woreczek i rzucają woreczek obiema rękami w górę i patrzą, kto wyżej podrzuci. Zabawa orientacyjno-porządkowa – Pająk i muchy. Rodzic wyjaśnia, że pająk poluje tylko na żywe muchy. Dziecko biega, z brzęczeniem, bzykaniem, w różnych kierunkach. Na hasło: Idzie pająk! – zastyga momentalnie w bezruchu. Pająk wychodzi na łowy i obserwuje bacznie, obchodzi muchy, a jeśli któraś drgnie, zabiera ją do swej sieci 9zamian rół raz pająkiem jest rodzic, raz dziecko.
Propozycja 7 Kolorowanie rysunku czajki według wzoru. Czytanie z mamusią/tatusiem nazw części ciała czajki. Rysowanie jajek w każdym polu tak, żeby wszędzie było ich po dziesięć. (Karta pracy, cz. 3, s. 64).
Realizacja PP I 4,5,7,8,9 II 2,6,7,8 III 3,4,8,9 IV 2,4,15
Miłej zabawy życzymy.
Propozycje aktywności w dniu 13.04.2021r. (wtorek)
Temat tygodnia: Wiosenne powroty
Propozycja 1 „W górze słonko świeci”- zabawa paluszkowa wg M. Barańskiej W górze słonko świeci dzieci unoszą nad głową obie dłonie i poruszają wszystkimi palcami Ptaszek sobie leci dz. przenoszą ręce na wysokość klatki piersiowej, krzyżują nadgarstki i poruszają dłońmi tak jak skrzydłami szumią, szumią drzewa dz. prostują ręce i wyciągają je do góry, machając jak gałęzie na wietrze każdy nadejścia wiosny rytmicznie klaszczą w dłonie się już spodziewa
Propozycja 2 Słuchanie wiersza „Ptasie perypetie” Agata Bober
W ciepłych krajach afrykańskich, gdzie na zimę odlecieli, trzech przyjaciół się spotkało, by pomówić o niedzieli. Pierwszy zaczął Pan Skowronek, co ze swego śpiewu słynął: – Lećmy szybko wnet do Polski, bo nam dni wiosenne miną! Wszak wiadomo nie od dzisiaj, że mym wielkim jest zadaniem wszem i wobec wyśpiewywać, Pani Wiosny powitanie. – Ty mój drogi wciąż o pracy – wtrącił się czerwononogi. Chciałbym jeszcze móc odpocząć, bo do Polski kawał drogi! A poza tym, tam na miejscu, czeka mnie roboty szmat, gniazdo muszę znów zbudować, małym pomóc przyjść na świat. – Wiem, co mówisz mój kolego – przemówiła wnet jaskółka. Pracy w Polsce mam bez liku, bom ja nie jest jak kukułka, co podrzuca innym dzieci, żeby później leniuchować. Na najlepsze ptaki w Polsce, muszę dzieci swe wychować. Wtem sfrunęła Pani Sójka, z listem w swoim małym dzióbku. – Proszę czytać, bo znalazłam list ten w kwiatach, w mym ogródku. Wziął list Bocian w skrzydła swoje i zaczyna czytać: „Przylatujcie wy leniuchy, wiosnę trzeba witać! Środek marca, a Was nie ma, zaraz będzie wielka draka, bo na niebie wciąż nie widać, powracającego ptaka! Wiec pakujcie swe manatki i w daleką podróż sio! P.S To ja, Wasz przyjaciel drogi, Pan Wróbelek Pio.” Nie czekając ani chwili, w wielkim pędzie spakowane, wyruszyły w długą podróż, ptaki nieco skołowane. Bo nie wiedzą co ich, czeka, gdy do Polski zawitają, strachu pełne swe kuperki, biedne ptaszki teraz mają! Rozmowa na temat wiersza: – Jakie ptaki wystąpiły w wierszu? – Dlaczego ptaki przebywały w ciepłych krajach? – Kto napisał list do ptaków i dlaczego? – Czym martwiły się ptaki przed podróżą do Polski? – Jaki był nastrój wiersza: wesoły, poważny, smutny?
Propozycja 3 Wiosenny walczyk”- zabawa taneczna do piosenki „Zielona wiosna” słowa i muzyka D. i K. Jagiełło https://www.youtube.com/watch?v=VR50rxz_wGM
Propozycja 4 Wykonajcie piękne jaskółki- instrukcja w filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=-NlPDoMmUnQ
Propozycja 5 Dziecko słucha czytanego przez rodzica opowiadania A. Widzowskiej „Powrót bociana”.
Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.
– Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.
– Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec.
– To jest gniazdo bociana.
– Dziadku, tam nikogo nie ma.
– Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.
– Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec.
– Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.
– Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?
– Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły.
– I one też kiedyś odlecą?
– Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.
– Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek.
– Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł.
– I dziobów – dodał chłopiec.
Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.
– Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają!
– Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje.
Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.
– Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś?
– Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle.
– Kle, kle, kle! – powtórzył Olek.
Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach,
od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:
Kle, kle
Klekotaniem zbudził bociek
całe gniazdo swoich pociech.
Kle, kle dzwoni w ptasich główkach
niczym głośna ciężarówka!
– Znowu tatko tak klekoce,
że zarywa boćkom noce?
Czemu tatuś nasz kochany
taki dziś rozklekotany?
Bocian skrzydłem dziób zasłania,
sen miał nie do wytrzymania!
– Ach, obudźcie mnie już, błagam,
bo was chciała połknąć żaba!
Rodzic może porozmawiać z dzieckiem nt opowiadania; pomocne mogą okazać się pytania skierowane do dziecka:
− Dokąd pojechał Olek?
− Gdzie miał swoje gniazdo bocian?
− W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?
− Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?
− Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?
Propozycja 6 Zabawy ruchowe:
Zabawa ruchowa „Gra w zielone” – tekst popularny.
Rozkładamy w pomieszczeniu przedmioty w kolorze zielonym. Rodzic pyta: „Grasz w zielone?”, dziecko odpowiada „Gram”. Rodzic pyta „Masz zielone?”, dziecko odpowiada „Mam” i dotyka wybranego przedmiotu w kolorze zielonym.
Zabawa ruchowa „Gram w kolory”. Dziecko podskakuje w rytm dowolnej muzyki. Na klaśnięcie rodzica zatrzymuje się a rodzic wypowiada nazwę koloru. Zadaniem dziecka jest odnalezienie czegoś w danym kolorze. Podczas zabawy rodzic wymienia kolejne kolory.
Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy, bocian patrzy”.
Dziecko jest żabką. Porusza się, skacząc w przysiadzie, gdy rodzic (bocian) jest odwrócony tyłem. Następnie rodzic mówi:
Raz, dwa, trzy, bocian patrzy!
Rodzic odwraca się, a dziecko –żabka – zastyga w bezruchu.
Realizacja PP I 2,4,5, II 7,8 III 4,5,8,9 IV 1,2,5
Jeśli pogoda pozwoli wybierzcie się na spacer, może zobaczycie bociana? Bawcie się dobrze!
Propozycje aktywności w dniu 12.04.2021r. (poniedziałek)
Temat tygodnia: Wiosenne powroty
Propozycja 1 Poznawanie nazw wybranych ptaków, które powróciły do nas wczesną wiosną – skowronka, bociana, czajki i szpaka. Dzieci oglądają zdjęcia ptaków. Omawiają ich wygląd – różnice i podobieństwa. Dzielą nazwy tych ptaków na sylaby.
Propozycja 2 Dzisiaj poznamy literę J, j. Wielką i małą. Piszemy litery po śladzie zgodnie z kierunkiem pisania (załącznik) w powietrzu, po śladzie i na plecach mamusi/tatusia. Następnie przechodzimy do zadań w książce (Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 64.) – Opisywanie, co przedstawia obrazek. – Określanie pierwszych głosek w słowie jajka i nazwach rysunków. – Rysowanie po śladach rysunków. – Kolorowanie wybranych rysunków. Zaznaczanie liter j, J w wyrazach.
Propozycja 3 Gimnastyka https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU
Propozycja 4 Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Gdzie budować gniazdo?
Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł. – Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek. – O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu… – Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka. – Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską… – Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel. – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hm… trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.
Rozmowa na temat opowiadania. Odpowiadanie na pytania: Które ptaki rozmawiały o gniazdach? Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek? Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz? Co powiedział wróbel na temat gniazd? Z czego ptaki robią gniazda?
Propozycja 5 Słuchanie nazw ptaków, oglądanie ich gniazd. Określanie różnic i podobieństw między gniazdami. Kończenie rysowania bocianów według wzoru. Karta pracy, cz. 3, s. 62.
Propozycja 6 Zabawa orientacyjno-porządkowa – Ptaki – do gniazd! Kolorowe krążki (można zastąpić kartką, gazetą) , bębenek (klaskanie). Mamusia/tatuś rozkłada w wyznaczonym miejscu w domu/ogródku kolorowe krążki – gniazda. Dziecko jest ptakiem. Porusza się między krążkami – gniazdami. Kiedy usłyszy mocne uderzenie w bębenek, jak najszybciej przykuca w najbliższym gnieździe. Dwa uderzenia w bębenek są sygnałem do ponownego poruszania się.
- Zabawa bieżna – Powroty ptaków. Tamburyn. Dziecko jest ptakiem. Wraca z Afryki – biega w różnych kierunkach z rozłożonymi na bok rękami, przy akompaniamencie tamburynu. Podczas przerwy w grze przykuca i odpoczywa przed dalszą podróżą. Dźwięki tamburynu są sygnałem do dalszego biegu.
Propozycja 7 Obejrzyj filmik edukacyjny https://www.youtube.com/watch?v=dLgZrIJQwc4
Propozycja 8 „Bocian i żabki” –zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Dzieci –żabki skaczą po dywanie, mówiąc przy tym kum kum. Rodzic jest bocianem, który stoi przy dywanie i głośno mówi kle kle. Na hasło „Bocian na łące ”osoba będąca bocianem wbiega na dywan i łapie żabki. Żabki mogą się przed nim schronić w stawie –wyznaczone miejsce na dywanie. Po złapaniu żabek następuje zmiana osoby będącej bocianem.
Propozycja 3 Napisz szlaczki po śladzie.
Realizacja pp I 4,5,9 II 9,10,11 III 4,7,9 IV 2,4,5,8,18,19
Bawcie się dobrze.
Propozycje aktywności w dniu 9.04.2021r. (piątek)
Propozycja 1 Gimnastyka z mamusią/tatusiem https://youtu.be/cGOK6AcTLZE. Poćwicz z mamusią/tatusiem, bo…gimnastyki nigdy dość! Reaguj na sygnał dźwiękowy.
Propozycja 2 Słuchanie opowiadania o tematyce zdrowotnej Doroty Kossakowskiej „Sport to zdrowie”, odpowiadanie na pytania do treści opowiadania.
Kacper chodzi do przedszkola. Lubi bawić się z kolegami i ze starszym bratem Michałem. Kiedy jest w przedszkolu najchętniej buduje z klocków wieże, domy i garaże. Z bratem urządzają zabawy na podwórku. Ścigają się, wspinają na drabinki i grają w piłkę nożną. Brat Kacpra chodzi do szkoły i na treningi piłki nożnej. Nie wie jeszcze, czy zostanie piłkarzem, ale lubi sport. Wie, że uprawianie sportu daje siłę, poprawia kondycję i hartuje organizm. Kiedy Kacper pójdzie do szkoły też zacznie trenować. Może razem z bratem?
Jak myślicie, co trzeba robić, żeby być zdrowym? Czy trzeba uprawiać sport? A co trzeba jeść?
Propozycja 3 Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu z wykorzystaniem piłek, zachęcanie do aktywnego spędzenia czasu wolnego. Zróbcie tor przeszkód i spróbujcie go pokonać. Pobaw się na świeżym powietrzu. Czekamy na zdjęcia z Waszych zabaw. A po powrocie do domu narysujcie to jak bawiliście się dzisiaj.
Propozycja 4 „Małe i duże kroki”– zabawa rozwijające właściwą reakcję na umówiony sygnał. Pokonywanie przez dziecko odległość od wyznaczonego punktu do rodzica : krokami słoniowymi (duży wykrok), normalnymi krokami/podskokami, tip topami (stopa dostawiana do stopy). Czy umiesz robić małe i duże kroki? Stań w pewnej odległości od mamy/taty. Podejdź do rodzica krokami słoniowymi (duży wykrok), normalnymi krokami/podskokami, tip topami (stopa dostawiana do stopy). Zabawa rozwijająca wyobraźnię: „Czy zwierzęta uprawiają sport?“. Jak myślisz czy zwierzęta uprawiają sport? Opowiedz o tym mamusi/tatusiowi.
Propozycja 5 Poruszanie się według słów rymowanki: „Zrób do przodu cztery kroki …“ Przeliczanie kroków.
Poruszaj się do słów rymowanki
Zrób do przodu cztery kroki,
I rozejrzyj się na boki.
Tupnij nogą raz i dwa,
Ta zabawa nadal trwa.
Teraz w lewo jeden krok,
Przysiad i do góry skok.
Zrób do tyłu kroków trzy,
By koledze otrzeć łzy.
Klaśnij w ręce razy pięć,
Na klaskanie też nasz chęć.
Teraz obróć się dokoła
I hurraaa! Zawołaj.
Propozycja 6 Masażyk relaksacyjny https://youtu.be/lD8nMY3tdW4
Wykonaj masażyk relaksacyjny na pleckach mamusi/tatusia.
Propozycja 7 Spacer – kolejny dzień bicia rekordu w rodzinnym spacerowaniu. Czas na spacer! Rodzinne spacerowanie to jest to!
PP 1,4,5,8 II4,6,9 III 5,7,8 IV 1,5,6,8,15
Bawcie się dobrze!
Propozycje aktywności w dniu 8.04.2021r. (czwartek)
Dzisiaj kontynuujemy tematykę sportową.
Propozycja 1 Zapraszam Was do obejrzenia filmiku. Pamiętajcie ruch to zdrowie! https://www.youtube.com/watch?v=jgJOS26G1wY
Propozycja 2 Rozwiązywanie zagadek na temat sportu https://zagadkidladzieci.net/zagadki/Zagadki+dla+dzieci+o+sporcie Jeśli potrafisz – spróbuj samodzielnie ułożyć zagadkę i zadaj ją rodzicom
Propozycja 3 Dowolny taniec przy nagraniu utworu A. Vivaldiego „Wiosna” z cyklu „Cztery pory roku”. Zatańcz do utworu: „Wiosna”. Do tańca zaproś mamusię/tatusia. Jaki nastrój ma utwór? Wesoły czy smutny?
Propozycja 4 Narysuj piłkę po śladzie http://bystredziecko.pl/karty-pracy/grafomotoryka/grafomotoryka-pilka-nozna-01.pdf
Propozycja 5 Zabawa konstrukcyjno-manipulacyjna: „Stadion sportowy”. Zbudujcie z klocków lub innych zabawek stadion sportowy. Czy wiesz co oznaczają słowa: „trybuny”, „płyta boiska”, „murawa”? Czekam na zdjęcia waszych budowli!
Propozycja 6 „Mapa zdrowia” – wycinanie i przyklejanie przedmiotów służących zdrowiu – doskonalenie umiejętności cięcia nożyczkami. Zachęcam do wycinania np. owoców, warzyw itp. z gazetek, nazywanie wyciętych obrazków, dzielenie na sylaby, głoski. Dla chętnych: można nakleić (ułożyć) na dużej kartce wycięte obrazki – pochwalcie się zdjęciem.
Propozycja 7 Zabawy ruchowe „Gąsienica Basia” https://www.youtube.com/watch?v=7IaZC3DvH54
„Pięta kciuk” https://www.youtube.com/watch?v=YO5zn4NAGXg
Propozycja 8 „Prawda czy fałsz” Dzieci otrzymują kartki z buziami: uśmiechniętą i smutną. Kiedy usłyszą zdanie prawdziwe, podnoszą buzię uśmiechnięta, a kiedy zdanie będzie zmyślone, to podnoszą lizak z buzią smutną.
Przykładowe zdania: – Myjemy ręce przed jedzeniem. – Zęby myjemy raz w tygodniu. – Do mycia zębów potrzebna jest pasta i szczoteczka. – Szampon służy do mycia włosów. – Po zabawie na placu zabaw nie myjemy rąk. – Stomatolog to lekarz, który leczy zęby. – Cukierki są bardzo zdrowe. – Trzeba jeść warzywa i owoce bo są zdrowe. – Powinniśmy dużo spacerować .
Realizacja PP I 2,4,5,6,7,8,9 II 7,8 III 4,5,8,9 IV 1,2,5,7,8,12,19
Życzymy dobrej zabawy!
Propozycje aktywności w dniu 7.04.2021r. (środa)
Propozycja 1 Gimnastyka połączona z tańcem. Porusz ciało do piosenki „Prosty taniec” zaproś Rodziców do wspólnej zabawy https://www.youtube.com/watch?v=UvA7Fk44JFw
Propozycja 2 Obejrzyj filmik edukacyjny na temat dyscyplin sportowych https://www.youtube.com/watch?v=eiU2XVGTiLE.
Posłuchaj wiersza E. Pawlak: „Elementarz sportowy”
Każde dziecko o tym wie: Chcesz być zdrowy – ruszaj się!
Sport to bardzo ważna sprawa. Są reguły, jest zabawa.
Jest dyscyplin co nie miara, część z nich nowa, a część stara.
Od wędkarstwa, sztuk łowieckich, od antycznych igrzysk greckich,
poprzez dzieje, poprzez lata aż do współczesnego świata.
Każdy znajdzie coś dla siebie. Sprawdź, co dobre jest dla ciebie.
Może rolki, koszykówka, rower, piłka lub siatkówka,
szachy, judo czy pływanie taniec, skoki, żeglowanie
biegi, sanki i łyżwiarstwo, hokej, snowboard czy narciarstwo?
Może tenis lub karate? Namów mamę, siostrę, tatę.
Również dla twojego brata dobrodziejstwa sportów świata:
refleks, sprawność, orientacja, walka i rywalizacja.
Ważna jest też ta zasada (to zaleta jest, nie wada):
nie są ważne tu medale, lecz jak ćwiczysz – czy wytrwale,
czy szanujesz przeciwnika. Jaki jesteś, stąd wynika!
Sport nauczyć może wiele. Zdrowy duch jest w zdrowym ciele,
a z wszystkiego jedna racja: górą sport i rekreacja!
Porozmawiajcie z rodzicami na temat wiersza, czy znasz te dyscypliny sportowe?? Jaki sport chciałbyś trenować? Może Twoi Rodzice uprawiali jakiś sport w dzieciństwie??
Propozycja 3 Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy – Baba Jaga patrzy” to zabawa w którą możesz zabawić się z Rodzicami.
Propozycja 4 Karta pracy- policz piłki w okienkach narysuj odpowiednią ilość kropek lub wpisz cyfrę, jeśli potrafisz.
Propozycja 5 Rozmowa o aktywnym spędzaniu wolnego czasu na podstawie tekstu i doświadczeń dzieci.
Posłuchajcie opowiadania przeczytanego przez mamusię/tatusia pt. „O komputerze i różanym ogrodzie” – Joanny Krzyżanek.
Wydarzyło się to dwa lata temu. Rodzina Wafelków kupiła komputer.
– Jaki fajny! – wykrzyknął Filip, kiedy tata wyjmował monitor z wielkiego tekturowego pudła. Nikt wtedy nie przypuszczał, że urządzenie to stanie się przyczyną wielu kłopotów i że ma ono niewidzialne łapy, które będą mocno trzymały Filipa i nie pozwolą mu robić nic innego, jak tylko pisać i grać na nim.
Przez pierwsze dni nie było w tym nic niepokojącego. Przecież każdy człowiek, kiedy dostanie coś nowego, nie może się z tym rozstać. Ale kiedy minął drugi tydzień, rodzina zaczęła się niepokoić. Filip dla nikogo nie miał czasu. Było jednak coś, co jeszcze bardziej martwiło rodziców chłopca. Przecież siedzenie przez kilka godzin dziennie przed komputerem jest niezdrowe.
-Porozmawiam z nim – powiedziała mama i poszła do pokoju w którym stał komputer:
-Filipie, czy możesz ze mną porozmawiać? – zapytała.
-Teraz? Mamo! Właśnie zbliżam się do komnaty czarownicy, która porwała mojego najlepszego przyjaciela, Kacpra. Muszę go uratować. Porozmawiamy później?
-Wolałabym teraz – odpowiedziała mama spokojnym głosem.
-No dobrze – odparł niezadowolony.
-Martwię się, bo ciągle siedzisz przed komputerem. O tym, że jest to bardzo nie zdrowe, nie będę już z tobą rozmawiała, bo wiem, że tata ci o tym mówił. Smuci mnie jednak coś innego. Od dwóch tygodni nie masz dla nikogo czasu. Śniadania, obiady, podwieczorki i kolacje zjadasz tak szybko, jakby cię ktoś gonił. Nie czytasz książek, nie bawisz się z Lusią w ogrodzie, nie obserwujesz gwiazd, nie jeździsz z tatą na rowerze. Nie pomagasz babci w różanym ogrodzie. Nie nurkujesz z dziadkiem w rzece. Nie chcesz się nawet barwić z Bartkiem, twoim najlepszym przyjacielem. Przepraszam, zapomniałam. Masz już nowego najlepszego przyjaciela, który ma na imię Kacper, prawda?
-Mamo, zrozum mnie, proszę. W komputerze mam rzekę, w której nurkuję, rower, na którym jeżdżę, ogród z niesamowitymi kwiatami, rozgwieżdżone niebo…
-Wiesz co, Filipie, zjedz sobie teraz komputerowe babeczki, a ja pójdę skosztować tych, które babcia w tej chwili wyjmuje z piekarnika – powiedziała mama i wyszła z pokoju. Po chwili włożyła do koszyka ciepłe babeczki, kubeczki, butelkę truskawkowego soku, napisała kartkę i położyła ją na stole w kuchni. W tym czasie przez szparkę w drzwiach do pokoju chłopca wcisnął się zapach babeczek.
-Co tak pięknie pachnie? – zapytał Filip i pobiegł do kuchni. Ale co to? Nie było tam mamy babci, Lusi, no i pachnących babeczek. Była za to kartka:
Jesteśmy w różanym ogrodzie nad rzeką. Wrócimy wieczorem.
Babcia mama i Lusia
Chłopiec nie chciał być sam w domu. Wyłączył komputer i pobiegł nad rzekę.
-Masz ochotę na truskawkowy sok i pyszne babeczki? -zapytała mama, kiedy zobaczyła zmęczonego synka.
Wieczorem, kiedy wszyscy wrócili do domu. Filip powiedział mamie, że już nie będzie spędzał wolnego czasu przed komputerem i że ich różany ogród jest piękniejszy niż ten w komputerze. A potem szepnął mamie do ucha:
-Do komputera nie można się przytulić – i mocno przytulił się do mamy.
Po przeczytaniu opowiadania rodzic prowadzi z dziećmi rozmowę o zachowaniu i doświadczeniu Filipa, a następnie, odwołuje się do doświadczeń dzieci, na temat przyjemnego i aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu. Zaznacza również jak ważny jest ruch dla zdrowia i rozwoju dzieci.
Propozycja 6 Zabawy ruchowe „Gimnastyka” https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE „Boogie woogie” https://www.youtube.com/watch?v=KeKgAM3oUVc, „Piracka gra” https://www.youtube.com/watch?v=_iX7GXhXAtQ
Propozycja 7 Pokolorujcie wybraną kolorowankę.
Realizacja podstawy programowej I 3,4,5,7,8,9 III 1,5,8,9 IV1,2,5,7,8,12,15,19
Bawcie się dobrze!
Propozycje aktywności w dniu 6.04.2021r. (wtorek)
Propozycja 1 „Pajączek” to bardzo wesoła zabawa, która zapewni Wam „wygimnastykowanie” paluszków https://www.youtube.com/watch? v=ZhF0KaTm2WM
Propozycja 2 Obejrzyjcie filmik edukacyjny https://www.youtube.com/watch? v=jgJOS26G1wY i spróbujcie odpowiedzieć na pytanie: „Po co nam aktywność fizyczna”?
Propozycja 3 Wykonajcie ćwiczenie „Rowerek” Opis dla rodzica: dzieci i rodzice leżą na plecach na podłodze z nogami uniesionymi w górę i ugiętymi kolanami. Leżą tak, aby jego stopa była oparta o siebie. Następnie wspólnie wykonują tzw. rowerek. Powtarzają rymowankę, różnicując jej tempo: „Jedzie Radek na rowerze, a pan Romek na skuterze. Raz, dwa, trzy, jedz i ty”.
Propozycja 4 Napiszcie szlaczki po śladzie.
Propozycja 5 Zabawa „Zrób to samo” – naśladowanie postawy ludzików, które są na obrazkach. Plansza demonstracyjna wydawnictwa MAC https://flipbooki.mac.pl/…/os…/mobile/index.html…
Propozycja 6 „Bijemy rodzinny rekord spacerowania” – brzmi ciekawie? Wybierzcie się na spacer. Wykorzystajcie krokomierz w telefonie/zegarku i obliczcie trasę lub ilość, które udało się Wam wykonać. Codziennie postarajcie się zrobić chociaż kilka kroków więcej.
Realizacja PP I 4,5,8,9, IV 1,3,5,7,9,19
Życzymy udanej zabawy!
Propozycje aktywności w dniu 2.04.2021r. (piątek)
Propozycja 1 Jak ułożyć piękne życzenia? Rodzic pyta dziecko, dla kogo chciałoby zrobić wielkanocną kartkę i przekazać świąteczne życzenia. Następnie pomaga dziecku ułożyć tekst życzeń i zapisuje je na kartce „na brudno”. Rodzic zwraca uwagę na formę życzeń, właściwe słownictwo, itp.
Propozycja 2 Wykonujemy świąteczną kartkę z życzeniami Rodzic pomaga dziecku zgiąć na pół grubą kartkę papieru. Następnie dziecko projektuje swoją kartkę wielkanocną – wycina i koloruje elementy kojarzące się z Wielkanocą, przykleja ozdoby. Na koniec rodzic wpisuje do środka ułożone w poprzednim ćwiczeniu życzenia dziecka.
Propozycja 3 Zabawa językowa – Wąż słowny Dziecko mówi słowo związane z Wielkanocą. Zadaniem rodzica jest powiedzenie słowa zaczynającego się na ostatnią literę usłyszanego słowa, a dziecka na ostatnią literę słowa powiedzianego przez rodzica. Zadanie polega na ułożeniu jak najdłuższego węża słownego. Rodzic może zapisywać kolejne słowa na kartce.
Propozycja 4 Co znajdziemy w wielkanocnym koszyczku? Rodzic i dziecko wspólnie wkładają pokarmy do koszyczka i rozmawiają o ich znaczeniu: · • Baranek z cukru lub masła – zwycięstwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek oddał swoje życie za ludzi, by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią. • Jajka – symbol życia. • Szynka/kiełbaska – symbol zdrowia i dostatku • Chleb – symbol dobrobytu i szczęścia, symbol Ciała Chrystusa. • Sól – chroni od grzechu. Można uzupełnić listę o regionalne produkty wkładane do koszyczka wielkanocnego oraz ich symbolikę
Propozycja 5 Ozdabianie wielkanocnego koszyczka Dziecko otrzymuje koszyczek do dekoracji. Dekoruje go z pomocą rodzica gałązkami bukszpanu, kolorowymi wstążkami, baziami, kwiatami, ozdobami wielkanocnymi, itp. Dziecko wkłada do koszyczka białą serwetkę, a następnie układa w nim kolejno pokarmy. Może powtórzyć ich symbolikę. Czekamy na zdjęcia ze strojenia Waszych koszyczkówJ
Propozycja 6 Zabawa ruchowa – Wielkanocna gimnastyka. Rodzic przygotowuje kolorowe koła wycięte z papieru, ustala z dzieckiem, co robi dziecko, gdy zobaczy określony kolor koła, np. • niebieskie koło – dziecko skacze w miejscu, • żółte koło – dziecko robi pajacyki, • czerwone koło – dziecko kiwa się na boki, • zielone koło – dziecko kręci się wokół własnej osi. Rodzic włącza nagranie dowolnej piosenki, a dziecko spaceruje. Kiedy piosenka cichnie, rodzic podnosi koło w wybranym kolorze, a dziecko wykonuje wcześniej ustalone polecenie.
Propozycja 7 Zabawa rytmiczna „Taniec” https://youtu.be/SnA9-XotlAw, Pobawcie się razem naśladujac taniec pokazany na nagaraniu.
Propozycja 8 Jestem pewna, że lubicie masażyki! Mamusia/tatuś wykona je zaraz na Twoich pleckach. A może zrobicie później zamianę i wykonacie im masażyk? Na pewno się ucieszą 😉
Masażyk: „Placek babci” Źródło: https://loogomowa.pl/dzieciece-masazyki/ Babcia placek ugniatała, (naciskamy plecy dziecka płasko ułożonymi dłońmi) Jestem pewna, że lubicie masażyki! Mamusia/tatuś wykona je zaraz na Twoich pleckach. A może zrobicie później zamianę i wyciskała, wałkowała (ściskamy dziecko za boki, przesuwamy płasko obie dłonie jednocześnie) raz na prawo, raz na lewo (przesuwamy dłonie w odpowiednich kierunkach) Potem trochę w przód i w tył, żeby placek równy był. Cicho… cicho… placek rośnie (nakrywamy dziecko rękoma lub całym ciałem) w ciepłym piecu u babuni. A gdy będzie upieczony(głaszczemy dziecko po plecach) każdy brzuch zadowolony
Propozycja 9 Jeśli będziecie bardzo się nudzić to zachęcam do „pracy” w waszych książeczkach.
Realizacja pp I 4,5,7 III 5,6,7,8,9 IV 1,2, 5, 7,8, 9,12,14,16
Życzymy dobrej zabawy i uśmiechu.
Propozycje aktywności w dniu 1.04.2021r. (czwartek)
Propozycja 1 Wielkanocna zabawa słowami
Dziecko dzieli na sylaby (chętne dzieci dzielą na głoski) następujące słowa: jajko, Wielkanoc, koszyczek, zajączek, pisanka, mazurek, babka. Określa, jaką głoską rozpoczyna się i kończy każde słowo.
Propozycja 2 Zabawa ruchowa. Uśmiechnijcie się i poruszajcie się troszeczkę. Wystarczy tylko kliknąć na poniższy link:
https://www.youtube.com/watch?v=47Z9AnFVxR0&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3OM9FUXvBr6br_mw55S3s99A7uOIwY535c7TaKr29C27UGr_0st_ahado
Propozycja 3 Zabawa ortofoniczna – „Kto się schował w wielkanocnym koszyczku?”
Dziecko naśladuje głosy i ruchy zwierząt, które pokazuje rodzic, wyjmując je z koszyczka:
- kurczątko: pi, pi, pi – dziecko porusza rękami jak skrzydełkami,
- baranek: bee, bee, bee – dziecko chodzi na czworakach
- kogucik: kukuryku – dziecko uderza o uda dłońmi prostych rąk.
Propozycja 4 Słuchanie opowiadania pt. Najpiękniejsze (autor: G. Kasdepke).
Dziecko słucha opowiadania:
Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze!… Prawda? Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze znanymi kurami. Któregoś ranka wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość! Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je delikatnie. Nasłuchiwały, czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk. Jednym słowem, jak wszystkie mamy, robiły sporo zamieszania.
− Z mojego jajeczka – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym
podwórku!
− A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi!
Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły.
− Mój kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paseczki.
− A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki.
Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe
kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaczki na świecie. I rzeczywiście. Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania… – zanim się obejrzały, z popękanych, kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.
− Jaka śliczniutka!… – wygdakała pierwsza kura.
− Mój ty kochany!… – rozczuliła się druga.
− Chlip, chlip!… – płakała ze szczęścia trzecia kura.
A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie: „Mamo! Już jestem!”
Rozmowa na temat opowiadania.
Dziecko wypowiada się na temat utworu; zwraca uwagę na zachowanie kur, ich pragnienia, sposób ozdabiania jajek; podkreślanie więzi matki z dzieckiem.
Propozycja 5 Zabawa ruchowa „Jajko” – turlanie się po dywanie do przodu, do tyły i na boki.
Propozycja 6 Utrwalenie Wielkanocnej piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=GxNEUPCe458
Propozycja 7 Karta pracy s.76 i 77 (fioletowa książeczka)
Propozycja 8 Obejrzyjcie prezentację https://youtu.be/gPEtuV-8OXY
Zachęcamy do spacerów w poszukiwaniu wiosny, jeśli ją znajdziecie zróbcie zdjęcie i wyślijcie na grupę. Pomóżcie rodzicom w kuchni lub bawcie się grzecznie i pomóżcie później posprzątać kuchnię a może ktoś pomaga w przygotowaniach świątecznych – pochwalcie się zdjęciami.
Życzymy udanej zabawy, czekamy na zdjęcia.
Propozycje aktywności w dniu 31.03.2021r. (środa)
Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: 3 surowe jajka, 2 jajka ugotowane na twardo, dwa talerzyki, szklane naczynie, plastikowa butelka, woda, sól, łyżka, ocet, kilka kolorowych kartek papieru, nożyczki.
Propozycja 1 Co wiesz o jajkach?
Rodzic zadaje dziecku pytania:
– Skąd biorą się jajka?
– Czy wiesz, jaki ptak składa najmniejsze jajka na świecie (koliber), a jaki największe (struś)?
– Co wykluwa się z kurzego jajka?
– Jakie potrawy możemy przygotować z jajek?
Propozycja 2 Od najmniejszego do największego – ćwiczenie grafomotoryczne
Rodzic kładzie przed dzieckiem kartkę A4 poziomo. Zadaniem dziecka jest narysować z lewej strony kartki malutkie jajko, a następnie kolejne, większe od następnego i kolejne – większe od ostatniego (i tak do końca kartki). Dziecko liczy, ile jajek udało mu się narysować. Pokazuje jajko najmniejsze i największe. Może pokolorować je na dowolne kolory.
Propozycja 3 Poznajemy budowę jajka
Rodzic rozbija delikatnie jajko i wylewa jego zawartość na talerzyk. Dziecko opisuje, jakiego koloru jest białko i żółtko jajka, ogląda dokładnie skorupkę z zewnątrz i od środka. Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.
Jajko przyda się jeszcze do kolejnego ćwiczenia.
Zabawa badawcza – oddzielamy żółtko od białka.
Rodzic podaje dziecku jajko z poprzedniego ćwiczenia oraz plastikową butelkę. Dziecko delikatnie naciska ścianki butelki i zmniejszając ucisk ścianek stara się bardzo ostrożnie zassać żółtko do środka butelki tak, aby go nie uszkodzić. Następnie naciskając ścianki ponownie – umieszcza żółtko na drugim talerzyku.
Eksperymenty z jajkami
1) Jak rozpoznać, czy jajko jest surowe, czy ugotowane?
Rodzic kładzie przed dzieckiem jajko surowe i ugotowane na twardo. Zadaniem dziecka jest zakręcić leżące na stole jajka wokół własnej osi. Jajko surowe będzie obracało się wolno i krócej, a jajko ugotowane na twardo – szybko i długo.
2) Jajko – zatonie, czy będzie pływać?
Dziecko bardzo delikatnie umieszcza surowe jajko w wysokim przezroczystym naczyniu napełnionym wodą (szklance, wazonie). Sprawdza, czy jajko tonie, czy pływa. Następnie wyjmuje jajko i wsypuje do wody 10-15 łyżek soli i miesza wodę aż do jej rozpuszczenia. Umieszcza teraz jajko w solance – sprawdza, czy jajko tonie, czy pływa na powierzchni.
3) Jak rozpuścić skorupkę jajka?
Dziecko otrzymuje od rodzica naczynie z octem, w którym zmieści się jajko. Dziecko wkłada jajko (surowe) do octu i pozostawia do następnego dnia. Skorupka jajka rozpuści się i jajko będzie elastyczne jak gumowa piłka (i bardzo delikatne!).
Propozycja 4 Poszukiwanie ukrytych jajek na czas – ćwiczenie na spostrzegawczość
Dziecko wycina z papieru 10 kolorowych jajek. Wychodzi z pokoju, a rodzic umieszcza jajka w kilku widocznych miejscach w pokoju. Dziecko wchodzi do pokoju i w ciągu 20 sekund (rodzic mierzy czas lub głośno liczy do 20) stara się odnaleźć wszystkie ukryte sylwety jajek. Przeliczanie jajek, porównywanie liczebności. Wykonanie „zadań” z fioletowej książeczki s. 74 i z różowej książeczki s. 65. Pokoloruj jajka. To ile jajek pokolorować na dany kolor, podpowie Ci tabelka.
Propozycja 5 Utrwalenie Wielkanocnej piosenki https://www.youtube.com/watch?v=GxNEUPCe458.
Propozycja 6 Wybierzcie się chociaż na krótki spacer i wypatrujcie czy wiosna rozgościła się już w okolicy.
Propozycja 7 Muzyczna gimnastyka w podskokach https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU
Pp I5,8, IV 7,8,13,15, 19
Życzymy udanej zabawy, czekamy na zdjęcia.
Propozycje aktywności w dniu 30.03.2021r. (wtorek)
Propozycja 1. Dzisiaj poznamy literę F,f. Wielką i małą. Piszemy litery po śladzie zgodnie z kierunkiem pisania (załącznik) w powietrzu, po śladzie i na plecach Rodzica. Następnie przechodzimy do zadań w książce (Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 67.)
1. Opisywanie, co przedstawia obrazek. 2. Określanie pierwszych głosek w słowie farby i nazwach rysunków. Rysowanie po śladach rysunków. 3.Kolorowanie wybranych rysunków. 4. Zaznaczanie liter f, F w wyrazach. Zastanówcie się jakie wyrazy rozpoczynają się na głoskę f.
Propozycja 2. Pooglądajcie wspólnie zdjęcia i posłuchajcie ciekawostek na temat technik zdobienia jajek. Wiecie, że dzięki naturalnym barwnikom możemy zabarwić jajka?? Wykorzystując dowolną technikę stwórzcie własną pisankę, pochwalcie się swoimi pracami.
Źródło: Świat nauczycielki, https://www.bylosobiemiasto.pl/blog/bylosobiemiasto/naturalne-barwniki-do-jajek
Propozycja 3. Dzieci uczą Rodziców Wielkanocnej piosenki 😉 (dla ułatwienia wersja z tekstem) https://www.youtube.com/watch?v=GxNEUPCe458
Propozycja 4 . Ćwiczymy czytanie i rękę . [Karta pracy, cz. 3, (fioletowa)s. 72]. Czytanie podanych wyrazów z rodzicem lub samodzielnie . Łączenie ich z odpowiednimi obrazkami. Rysowanie po prawej stronie karty takich samych pisanek, jakie są po lewej stronie karty.
Propozycja 5. Zabawa ruchowo- naśladowcza Robimy porządki. Pobaw się z mamusią/tatusiem w robienie porządków – biegaj swobodnie po pokoju. Na hasło rodzica np. odkurzam, wycieram kurze, myję okna, zbieram zabawki itp…, naśladuj dane czynności.
Zadanie dodatkowe: a może posprzątasz naprawdę? Jest coś co potrafisz zrobić samodzielnie? Zastanów się Czy dzieci również mają obowiązki? Stwórz z mamusią/tatusiem listę Twoich obowiązków. Zaplanuj, które z nich możesz wykonać przed świętami.
Podstawa programowa I 5, 7, 9 II 8, III 8,9 IV 1,2,4,
Propozycje aktywności w dniu 29.03.2021r. (poniedziałek)
Zach%C