Masz pytania? Zadzwoń

  (16) 648 76 61

Procedury bezpieczeństwa
przedszkola

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

W PRZEDSZKOLU MIEJSKIM NR 3

W PRZEWORSKU

 

 

Zarządzenie nr 4/2024

dyrektora Przedszkola Miejskiego Nr 3 w Przeworsku

z dnia 25.06.2024 r.

w sprawie wprowadzenia Procedury zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony małoletnich

 

Na podstawie art. 68 pkt 1 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2023 r. poz. 900 z późn. zm.) oraz art. 22b ust. 1 i 22c Ustawy z dnia 14 sierpnia 2023 r.     o zmianie ustawy- Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2023 r. poz. 1606) zarządza się, co następuje:

§ 1

Wprowadza się w Przedszkolu Miejskim Nr 3 w Przeworsku Procedury zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony małoletnich, które stanowią załączniki do niniejszego zarządzenia, tj:

  1. procedurę ogólną,
  2. zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim, a personelem placówki, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich,
  3. procedurę postępowania na wypadek podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, procedura wsparcia małoletniego podczas toczącego się postępowania,
  4. procedurę edukacyjną / profilaktyczną.

§2

Zobowiązuje się wszystkich pracowników Przedszkola do zapoznania się z Procedurą bezpieczeństwa i ochrony małoletnich, w terminie 2 dni od ich wprowadzenia poprzez złożenie podpisu pod oświadczeniem o zapoznaniu się z procedurą oraz ich przestrzegania                     i stosowania.

§3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

……………………………………….

(podpis dyrektora przedszkola)

Załącznik numer 1 do zarządzenia w sprawie
wprowadzenia Procedury zapewnienia
bezpieczeństwa i ochrony małoletnich

Procedury wdrożenia standardów zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony małoletnich

w Przedszkolu Miejskim Nr 3 w Przeworsku

§1 Postanowienia ogólne

  1. Podstawy prawne:
  2. Ustawa z dnia 14 sierpnia 2023r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (U.2023 r. poz. 1606) – art. 7 pkt.6;
  3. Ustawa z dnia 25 lutego 1964r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U.2020r. poz. 1359 t.j.);
  4. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2023r. poz. 900 z późn. zm.);
  5. Ustawa z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023r. poz. 1304 ze zm.) – art. 22c, art. 22b;
  6. Statut Przedszkola Miejskiego Nr 3 w Przeworsku.
  7. Procedura została sporządzona i wprowadzona w celu:
  8. podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego – zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom, ich zabezpieczenia i bezpośredniej stałej opieki nad nimi;
  9. określenia procedury i osób odpowiedzialnych za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, tj. zawiadamianie sądu opiekuńczego, odpowiednich organów oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”.
  10. Procedura obejmuje:
  11. zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki lub organizatora, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
  12. zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;
  13. procedury i określenie osób odpowiedzialnych za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”;
  14. zasady przeglądu i aktualizacji standardów;
  15. zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;
  16. zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;
  17. osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia;
  18. sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego i wiele innych;
  19. weryfikacja personelu w zakresie przestępstw seksualnych.
  20. Procedura dotyczy wszystkich pracowników, dzieci i rodziców związanych     z Przedszkolem Miejskim Nr 3 w Przeworsku.

 

§2 Zasady i procedury ogólne

  1. Za zapewnienie bezpieczeństwa i zabezpieczenie małoletniego podczas pobytu w  Przedszkolu Miejskim Nr 3 w Przeworsku odpowiada dyrektor przedszkola wraz   z organem prowadzącym przedszkole.
  2. Dyrektor we współpracy z organem prowadzącym przedszkole zapewnia:
  3. działania w zakresie profilaktyki przemocy oraz przeciwdziałania przestępstwom przeciwko wolności seksualnej i obyczajności na szkodę małoletnich,
  4. organizację systemu wsparcia materialnego, psychologicznego, medycznego i prawnego dla pokrzywdzonych małoletnich.
  5. Każda osoba będąca Obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej, która jest dopuszczana do pracy lub do innej działalności z dziećmi (np. praktyki, staż) przed podjęciem zatrudnienia musi zostać objęta obowiązkową weryfikacją w aspekcie przestępstw seksualnych, osoba ta ma w obowiązku:
  6. zostać sprawdzona pod kątem czy jej dane są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze;
  7. przedłożyć informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z 29.07.2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  8. Każda osoba niebędąca obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej, która jest dopuszczana do pracy lub do innej działalności z dziećmi (np. praktyki, staż) przed podjęciem zatrudnienia musi zostać objęta obowiązkową weryfikacją w aspekcie przestępstw seksualnych, osoba ta ma w obowiązku:
  9. przedłożyć informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi. Jeżeli prawo państwa nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa. Osoba posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto musi przedłożyć informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami  z dziećmi. Jeżeli prawo państwa nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.
  10. złożyć oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedłożyć pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi. Jeżeli prawo państwa nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa. Otrzymaną informację pracodawca dołącza do akt osobowych. Oświadczenie musi być złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”;
  11. w przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba dopuszczana do pracy lub innej działalności składa dyrektorowi oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29.07.2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. Oświadczenie dołącza do akt osobowych. Oświadczenie musi być złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
  12. Dyrektor zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji weryfikacji pracowników i wolontariuszy – Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Do pracy     w przedszkolu nie będą dopuszczane osoby u których stwierdzono wcześniejsze incydenty na tle seksualnym. Po dokonaniu sprawdzenia, pracodawca utrwala dane uzyskane z rejestru w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do innej działalności.
  13. Dyrektor zobowiązany jest do organizacji szkoleń dla całego personelu w zakresie pomocy małoletnim, którzy doświadczyli przemocy. W danym zakresie przygotowywane są materiały szkoleniowe i programy edukacyjne, prowadzone są rejestry uczestnictwa w szkoleniach.
  14. Dyrektor zobowiązany jest rozwijać system przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich oraz współpracę międzyinstytucjonalną, a także doskonalenia kadry zajmującej się diagnozowaniem i profesjonalną pomocą osobom dotkniętym tym problemem oraz edukację i profilaktykę.
  15. Dyrektor jest zobowiązany zadbać o to by infrastruktura informatyczna, która jest przeznaczona do użytku przez małoletnich była odpowiednio zabezpieczona przed nieodpowiednimi treściami.
  16. Cały personel zobowiązany jest do przestrzegania zasad bezpiecznej relacji z małoletnimi.
  17. Cały personel postępuje według procedury ustalonej na wypadek podejrzenia nadużyć wobec małoletnich.
  18. Dyrektor przedszkola dba o to aby na tablicy ogłoszeń były publikowane informacje o pomocy dla osób dotkniętych przemocą oraz nr telefonu zaufania.
  19. Dyrektor oraz personel przedszkola współpracuje z odpowiednimi organami (przede wszystkim policją i prokuraturą) w zakresie rozwiązywania problemu przemocy wobec małoletnich.

 

§3 Standardy ochrony dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

  1. W standardach uwzględnia się sytuację dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  2. Standardy sporządza się, mając na względzie konieczność ich zrozumienia przez osoby małoletnie.
  3. Należy dokonywać przeglądu i aktualizacji standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.:
  4. standardy ochrony małoletnich powinny być poddawane regularnym przeglądom i formalnej ocenie co najmniej raz na dwa lata;
  5. wnioski z przeprowadzonej oceny należy pisemnie udokumentować w formie pisemnej oraz elektronicznej;
  6. odpowiedzialnym za ewaluację standardów jest dyrektor przedszkola;
  7. w jaki sposób prowadzona jest ewaluacja.
  8. Przedszkole udostępnia standardy na swojej stronie internetowej: www.przedszkole.przeworsk.pl, oraz wywiesza w widocznym miejscu w przedszkolu (tj. głównej tablicy ogłoszeń), w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich. Wersja skrócona zawiera informacje istotne dla małoletnich.

 

Załącznik numer 1 do Procedury wdrożenia standardów
zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony małoletnich

 

ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY MAŁOLETNIMI  A PRESONELEM PLACÓWKI,                              A W SZCZEGÓLNOŚCI ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE WOBEC MAŁOLETNICH

Główną zasadą wszelakich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Cały personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Realizując te cele, personel działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad cały personel ma obowiązek zatwierdzić, podpisując dane oświadczenie.

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi, a personelem placówki:

§1 Relacja

Personel placówki oświatowej jest zobowiązany utrzymywać profesjonalne stosunki z małoletnimi. Na każdym kroku pracownik obowiązany jest podjąć rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Należy działać w sposób otwarty  i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji jakiegokolwiek zachowania.

§2 Komunikacja

  1. W komunikacji z dziećmi należy zachowywać cierpliwość i szacunek.
  2. Należy uważnie słuchać dzieci i udzielać im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
  3. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, należy poinformować je o tym i brać pod uwagę jego oczekiwania.
  4. Należy szanować prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnienia powinny nastąpić najszybciej, jak to możliwe.
  5. Jeśli pojawi się konieczność, porozmawiania z dzieckiem na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać o to, aby być w zasięgu wzroku innych. Możesz też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
  6. Niedopuszczalne jest zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie dziecka.
  7. Nie wolno unosić głosu na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z zagrożenia bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
  8. Nie akceptowalne jest ujawnianie informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
  9. Nie można zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby). Należy zapewniać małoletnich o tym, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć tobie lub wskazanej osobie (w zależności od procedur interwencji, jakie przyjęła instytucja) i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.

 

§3 Działania wobec małoletnich

  1. Powinno się doceniać i szanować wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażować i traktować równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
  2. Należy unikać faworyzowania dzieci.
  3. Nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę.
  4. Niedopuszczalne jest utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli dyrektor nie został o tym poinformowany, nie wyraził na to zgody i nie uzyskał zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
  5. Nie wolno proponować małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
  6. Nie można przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka ani rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka. Niedozwolone jest zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym, np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków.
  7. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane dyrektorowi. Jeśli personel jest ich świadkiem, należy reagować stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.

 

§4 Kontakt fizyczny z małoletnimi

Istnieją sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu – jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, niepełnosprawność, specjalne potrzeby edukacyjne, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Należy kierować się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je                     o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.

  1. Każde działania o charakterze przemocowym wobec dziecka są niedopuszczalne.
  2. Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.
  3. Nigdy nie można dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
  4. Zawsze należy posiadać wyjaśnienia na każde ze swoich zadań.
  5. Nie należy się angażować w takie aktywności, jak: łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
  6. Personel powinien zachowywać szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach należy reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
  7. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli ktokolwiek będzie świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze należy poinformować o tym dyrektora przedszkola.
  8. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka powinno się unikać innego niż niezbędny kontakt fizyczny z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety. Należy zadbać o to, aby przy każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała inna osoba z instytucji. Należy zadbać o to, aby osoby, do których obowiązków należą pielęgnacja i opieka higieniczna nad dziećmi, zostały przeszkolone w tym kierunku.
  9. Podczas dłuższych niż jednodniowych wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie z dzieckiem w jednym łóżku lub w jednym pokoju.

 

§5 Kontakty pomiędzy personelem, a małoletnimi poza godzinami pracy

  1. Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
  2. Personelowi przedszkola nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
  3. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
  4. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, należy poinformować o tym dyrektora, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
  5. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.

 

§6 Bezpieczeństwo online

Personel przedszkola powinien być świadom cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także swoich prywatnych działań w internecie. Dotyczy to lajkowania (polubień) określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których może spotkać dzieci, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzystasz.

  1. Personel przedszkola nie może nawiązywać kontaktów z dziećmi poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
  2. W trakcie zajęć osobiste urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub wyciszone.
  3. Personel przedszkola powinien uświadamiać dzieci o zagrożeniach występujących w świecie internetowym.

 

 

Załącznik numer 2 do Procedury wdrożenia standardów
zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony małoletnich

 

PROCEDURA POSTĘPOWANIA NA WYPADEK PODEJRZENIA KRZYWDZENIA LUB POSIADANIA INFORMACJI O KRZYWDZENIU MAŁOLETNIEGO, PROCEDURA WSPARCIA MAŁOLETNIEGO PODCZAS TOCZĄCEGO SIĘ POSTĘPOWANIA

  1. Pieczę nad wsparciem małoletniego podczas toczącego się postępowania trzyma Dyrektor przedszkola, pedagog specjalny i psycholog wraz z wychowawcą poszkodowanego małoletniego w porozumieniu z policją oraz prokuraturą, a także Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej.
  2. Małoletniemu Dyrektor przedszkola zapewnia stałe wsparcie psychologiczne, psychologa.
  3. Małoletniemu przedstawia się informacje na temat istniejących form pomocy dla osób dotkniętych przemocą.

§1 Podejmowanie interwencji w wobec małoletniego, który doznał przemocy, w oparciu o procedurę „Niebieskie Karty”

  1. Nie wymaga zgody osoby dotkniętej przemocą w rodzinie.
  2. Procedura „Niebieskie Karty” obejmuje ogół czynności podejmowanych i realizowanych przez przedstawicieli jednostek organizacyjnych przedszkola, pomocy społecznej, Policji i ochrony zdrowia, w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie.
  3. Przedstawiciele w/w podmiotów, realizują procedurę „Niebieskie Karty” w oparciu                  o zasadę współpracy i przekazują informacje o podjętych działaniach przewodniczącemu zespołu interdyscyplinarnego.
  4. Wszczęcie procedury „Niebieskie Karty” w danej placówce następuje przez wypełnienie formularza „Niebieska Karta” w przypadku powzięcia, w toku prowadzonych czynności służbowych lub zawodowych, podejrzenia stosowania przemocy wobec małoletniego lub w wyniku zgłoszenia dokonanego przez członka rodziny lub przez osobę będącą świadkiem przemocy w rodzinie.

 

§2 Działania interwencyjne i pomocowe prowadzone przez pracowników Przedszkola współpracujących z pracownikami Ośrodka Pomocy Społecznej w odniesieniu do osób dotkniętych problemem przemocy wobec małoletnich są następujące:

  1. monitoring przez personel przedszkola oraz pracownika socjalnego (rozmowy, wizyty),
  2. asystentura – praca z rodzinami, gdzie występuje przemoc,
  3. wsparcie finansowe,
  4. wsparcie w formie pomocy żywnościowej,
  5. monitoring Policji,
  6. współpraca z sądem w zakresie ubezwłasnowolnionego częściowo sprawcy i ofiary
  7. wsparcie kuratora sądowego,
  8. współpraca z ustanowionym kuratorem sądowym,
  9. zgłoszenie do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa oraz czynny udział w prowadzonym postępowaniu,
  10. udzielenie informacji o darmowej pomocy prawnej świadczonej przez PCPR (Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie) w danym mieście lub inne instytucje,
  11. współpraca z dzielnicowym celem zapewnienia bezpieczeństwa małoletnim i rodzinom dotkniętych problemem przemocy,
  12. motywowanie do udziału w terapii dla sprawcy i ofiary,
  13. udzielenie pomocy w formie pobytu w schronisku na wniosek strony,
  14. udzielenie informacji o możliwości skorzystania z pomocy psychologicznej dla dziecka w przedszkolu, a także świadczonej przez PCPR (Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie) w danym powiecie lub inne instytucje,
  15. praca z rodziną,
  16. wniosek do prokuratury,
  17. kontakt z pedagogiem,
  18. skierowanie na kolonie,
  19. działania profilaktyczne,
  20. poradnictwo ogólne, praca socjalna, elementy wsparcia psychologiczno- prawnego,
  21. zapewnienie bezpieczeństwa poprzez monitoring sytuacji przez dzielnicowego, pracownika socjalnego i pracy asystenta rodziny,
  22. udział w prowadzonym przez Prokuraturę postępowaniu, przyznanie pomocy finansowej, udostępnieniu kontaktu telefonicznego do darmowej pomocy prawnej,
  23. udzielenie wsparcia w formie zasiłku okresowego, ubezpieczenia do korzystania ze świadczeń NFZ,
  24. współpraca z reprezentantem dziecka w sytuacji ustanowienia go przez sąd opiekuńczy.

 

§3 Podejrzenie wystąpienia przemoc

  1. Należy być wyczulonym na wszelakie objawy możliwości występowania przemocy wobec małoletniego w tym przykładowo dziecko:
  2. Ma ślady przemocy fizycznej – ślady uderzeń, oparzeń, siniaki, rany, często zdarzające się opuchlizny, złamania, zwichnięcia itd.,
  3. Ma ślady przemocy psychicznej – moczenie, nadmierna potliwość, bóle, zaburzenia mowy związane z napięciem nerwowym itd.,
  4. Przejawia trudności w nawiązywaniu kontaktu, niską samoocenę, wycofanie, lęki, depresję, płaczliwość, zachowania destrukcyjne, agresję, apatię, nieufność, uzależnianie się od innych, zastraszenie, unikanie rozmów itd.,
  5. Ma brudny strój, nieodpowiedni do pory roku, rozwój, wzrost i wagę nieadekwatne do wieku, nie korzysta z pomocy lekarza mimo przewlekłej choroby itd.
  6. Do dziecka, wobec którego podejrzewa się stosowanie przemocy należy podchodzić z należytą delikatnością, dziecko powinno czuć się komfortowo w obecności danego pracownika, darzyć go zaufaniem.
  7. Wszelkie podejrzenia występowania przemocy wobec małoletnich należy niezwłocznie zgłosić wychowawcy grupy, pedagogowi specjalnemu/psychologowi, dyrektorowi przedszkola.
  8. Władze przedszkola odpowiedzialne są za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielanie mu wsparcia.
  9. Należy podjąć rozmowę z dzieckiem, mającą na celu wstępne zweryfikowanie informacji o doznawanej przemocy (pochodzące od dziecka, świadka, z obserwacji) i rozpoznanie sytuacji dziecka:
    1. rozmowa powinna mieć uzasadniony powód (zainicjowana przez dziecko lub osobę podejrzewającą, że uczeń doświadcza przemocy;
    2. rozmowa powinna odbywać się w odpowiednim miejscu, czasie, należy zapewnić warunki do rozmowy, a także sporządzić z niej notatkę służbową;
    3. należy przedstawić cel rozmowy, zapewnić małoletniego o bezpieczeństwie rozmowy i konieczności jej przeprowadzenia, mówić o przemocy wprost, notować określenia stosowane przez dziecko, okazywać akceptację i empatię;
    4. osoba przeprowadzająca rozmowę powinna ustalić stan emocjonalny dziecka, zakres przemocy, osoby chroniące dziecko, stopnia zagrożenia;
    5. rozmowa powinna przebiegać w przyjaznej atmosferze, należy zadbać o komfort i swobodę dziecka;
    6. przebieg rozmowy powinien zostać udokumentowany w sposób rzetelny.
  10. W razie dalszych podejrzeń występowania przemocy wobec małoletniego, dyrektor przedszkola ma obowiązek natychmiastowego zawiadomienia policji, prokuratury i sądu opiekuńczego.
  11. Szczególną uwagę należy zwrócić na małoletnich niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

§4 Ścieżki postępowania w sytuacji krzywdzenia dziecka obowiązujące w Przedszkolu

 

 

  1. Pracownik przedszkola jest świadkiem zdarzenia, podczas którego inny pracownik podnosi na dziecko głos, ubliża mu, stosuje wobec niego przemoc fizyczną lub jego zachowania są nieprzyzwoite, naruszają cielesność dziecka lub mają inny charakter (np. seksualny) wobec niego
  2. Osoba ta natychmiast stara się przerwać taką sytuację poprzez powierzenie opieki nad dzieckiem innemu pracownikowi.
  3. Przekazuje informację o zajściu dyrektorowi przedszkola.
  4. Dyrektor przeprowadza rozmowę wyjaśniającą z pracownikiem.
  5. Na podstawie rozmowy i informacji pozyskanych od ewentualnych świadków zajścia podejmuje decyzję o dalszym postępowaniu wobec pracownika.
  6. Jeżeli pozyskane w trakcie wyjaśnień informacje potwierdzą zachowania, które noszą znamiona przestępstwa, dyrektor natychmiast powiadamia o tym na piśmie organy ścigania: policję lub prokuraturę.
  7. O zajściu i wyciągniętych konsekwencjach informuje rodziców / opiekunów prawnych dziecka.
  8. Zdarzenie zostaje odnotowane w karcie identyfikacji naruszeń standardów.
  9. Powołany zespół terapeutyczno – opiekuńczy opracowuje dla poszkodowanego dziecka plan wsparcia i wdraża go w życie.
  10. Wszelkie działania zostają odnotowane w karcie działań interwencyjnych.

 

  1. Pracownikowi zostaje zgłoszony przez rodziców/opiekunów fakt o tym, że inny pracownik przedszkola dopuszcza się czynów, które świadczą o krzywdzeniu ich dziecka
  2. Pracownik powiadamia o pozyskanych informacjach dyrektora przedszkola.
  3. Dyrektor w terminie siedmiu dni roboczych organizuje spotkanie wyjaśniające  z udziałem obu stron konfliktu.
  4. Dyrektor w zależności od pozyskanych informacji czyni dalsze kroki i oddala sprawę, załatwia ją polubownie lub wyciąga konsekwencje dyscyplinarne wobec pracownika.
  5. Ze zdarzenia, przeprowadzonych działań oraz wypływających z nich wniosków zostaje sporządzona notatka.
  6. Jeżeli pozyskane w trakcie wyjaśnień informacje potwierdzą zachowania, które noszą znamiona przestępstwa, dyrektor natychmiast powiadamia na piśmie o tym organy ścigania: policję lub prokuraturę.
  7. Zdarzenie zostaje odnotowane w karcie identyfikacji naruszeń standardów.
  8. Powołany zespół terapeutyczno – opiekuńczy opracowuje dla poszkodowanego dziecka plan wsparcia i wdraża go w życie.
  9. Wszelkie działania zostają odnotowane w karcie działań interwencyjnych.

 

  1. Pracownik jest świadkiem, jak rodzic lub opiekun dziecka krzyczy na nie, ubliża mu, używa słów wulgarnych wobec niego, straszy je, szantażuje, poniża lub jego zachowania wskazują na naruszanie sfery seksualnej dziecka i mają charakter molestowania seksualnego
  2. Stara się przerwać zdarzenie, nie podważając autorytetu rodzica/opiekuna.
  3. Jeżeli to możliwe, przekazuje opiekę nad dzieckiem innemu pracownikowi.
  4. Zachęca rodzica do rozmowy na temat problemów z pedagogiem specjalnym lub psychologiem lub sam udziela wskazań do pracy z dzieckiem.
  5. Pedagog specjalny lub psycholog / inny pracownik przedszkola ustalają przyczynę zachowania rodzica, podkreślają jego niewłaściwość, nazywając zachowanie rodzica przemocą werbalną i/lub psychiczną, udzielają wskazówek, które pozwolą mu na zachowanie prawidłowych postaw wychowawczych w relacjach rodzic/opiekun–dziecko.
  6. Jeżeli zdarzenie się powtarza, dyrektor zaprasza rodzica/opiekuna na spotkanie  i powiadamia, że jeżeli rodzic nie zaprzestanie stosowania przemocy werbalnej lub/i psychicznej wobec swojego dziecka, zostanie uruchomiona procedura „Niebieskie Karty” oraz zostaną powiadomione o stosowanej przemocy sąd rodzinny oraz pomoc społeczna.
  7. Jeżeli pozyskane w trakcie wyjaśnień informacje potwierdzą zachowania, które noszą znamiona przestępstwa, lub po rozmowie dziecko zostaje zabrane z przedszkola, dyrektor natychmiast powiadamia na piśmie o tym organy ścigania (policję lub prokuraturę) oraz sąd rodzinny i dla nieletnich.
  8. Zdarzenie zostaje odnotowane w karcie identyfikacji naruszeń standardów.
  9. Powołany zespół terapeutyczno – opiekuńczy opracowuje dla poszkodowanego dziecka plan wsparcia i wdraża go w życie.
  10. Wszelkie działania zostają odnotowane w karcie działań interwencyjnych.

 

  1. Po powrocie z pobytu w domu rodzinnym dziecko wraca do przedszkola       ze śladami stosowanej wobec niego przemocy fizycznej, ma na ciele siniaki, zadrapania, ślady po oparzeniach
  2. Dyrektor lub wskazany przez niego pracownik wzywa pogotowie w celu ustalenia, czy urazy nie zagrażają zdrowiu i życiu dziecka, dąży do sporządzenia obdukcji lekarskiej.
  3. Jednocześnie wzywa natychmiast rodziców/opiekunów w celu wyjaśnienia zajścia.
  4. Jeżeli rodzic/opiekun nie stawia się w przedszkolu lub nie potrafi wyjaśnić przyczyny śladów na ciele dziecka, informacje pozyskane od dziecka są sprzeczne z wyjaśnieniami rodzica lub obrażenia świadczą jednoznacznie o stosowanej wobec dziecka przemocy – dyrektor lub wskazany przez niego pracownik powiadamia ośrodek pomocy społecznej w celu uruchomienia procedury „Niebieskie Karty”.
  5. Jeżeli obrażenia w wyniku przemocy ze strony rodzica są poważne lub stosunek rodzica do dziecka w ocenie dyrektora/psychologa zagraża jego zdrowiu lub życiu, oprócz służb ratowniczych dyrektor powiadamia w drodze telefonicznej o zajściu policję lub prokuraturę.
  6. Zdarzenie zostaje odnotowane w karcie identyfikacji naruszeń standardów.
  7. Powołany zespół terapeutyczno-opiekuńczy opracowuje dla poszkodowanego dziecka plan wsparcia i wdraża go w życie.
  8. Wszelkie działania zostają odnotowane w karcie działań interwencyjnych.

§5 Dokumentacja

  1. Cały proces od podejrzenia wystąpienia przemocy wobec małoletniego należy rzetelnie dokumentować;
  2. Należy założyć akta do poszczególnej sprawy, prowadzić je na bieżąco;
  3. Należy wprowadzić tzw. Karty interwencji, które powinny zawierać:
  4. Imię i nazwisko dziecka;
  5. Osobę zgłaszającą krzywdzenie małoletniego;
  6. Opis zgłoszonego rodzaju krzywdzenia;
  7. Opis działań podjętych w odpowiedzi na zgłoszenie.
  8. Dokumentacja powinna być prowadzona w sposób papierowy, a także elektroniczny.
  9. Dokumentacja powinna być prowadzona i przechowywana w sposób zapewniający bezpieczeństwo danych osobowych dzieci oraz pracowników placówki – zgodnie z regulaminem prowadzenia i przechowywania dokumentacji przebiegu nauczania oraz działalności wychowawczo-opiekuńczej, zatwierdzanym przez dyrektora przedszkola.
  10. Z każdej rozmowy z małoletnim wobec którego podejrzewa się wystąpienie przemocy należy sporządzić rzeczową notatkę.
  11. Dokumenty powinny być przechowywane w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieuprawnionym, chroniąc przed nieautoryzowaną zmianą lub zniszczeniem.
  12. Dostęp do dokumentacji posiadają tylko osoby uprawnione.
  13. W razie kontroli podjętej przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starosty, marszałka województwa lub pracowników przez nich upoważnionych, w zakresie obowiązków i sposobów ich wykonywania, należy przedstawiać wszystkie niezbędne informacje i dokumenty kontrolującemu;
  14. Dokumentacja przechowywana jest przez okres 10 lat po zakończeniu postępowania.

 

 §6 Zwiększenie dostępności i skuteczności ochrony oraz wsparcia małoletnich dotkniętych przemocą domową

 

Działania Odpowiedzialny                    za realizację działania/    współorganizator Sposób realizacji
1. Udzielenie pomocy                               i wsparcia dla małoletnich doznających przemocy domowej. Placówka oświatowa,

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Przeworsku,

Zespół Interdyscyplinarn

1.Podejmowanie interwencji wobec małoletnich dotkniętych przemocą – procedura „Niebieska Karta”.

 

2. Udzielanie informacji na temat istniejących form pomocy.

 

3. Zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim dotkniętym przemocą domową najpierw na terenie przedszkola, ewentualnie poprzez kierowanie do całodobowych ośrodków wsparcia oraz pomoc prawna w działaniach separujących ofiarę od sprawcy przemocy.

 

4. Zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim                        w związku z przemocą domową z uwagi na zagrożenie życia i zdrowia.

 

 

 

Działania Odpowiedzialny                 za realizację działania/  współorganizator Sposób realizacji
2. Wizyty pracowników socjalnych                        i dzielnicowych      w ramach działań Grup diagnostyczno-pomocowych oraz monitoringu rodzin, gdzie występuje przemoc. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Przeworsku,

Zespół Interdyscyplinarny,

Komenda Powiatowa Policji                       w Przeworsku

1. Systematyczne wizyty w godzinach pracy Ośrodka pracowników socjalnych oraz                           w godzinach popołudniowo wieczornych dzielnicowych jako podstawowego składu Grupy diagnostyczno-pomocowej w ramach prowadzenia procedury „Niebieskie Karty” przez Grupę diagnostyczno-pomocową.
3. Upowszechnianie informacji                       w zakresie możliwości i form uzyskania pomocy dla małoletnich doznających przemocy domowej. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Przeworsku,

Zespół Interdyscyplinarny

 

 

1. Ogłoszenie w prasie lokalnej lub na lokalnych portalach internetowych dot. form uzyskania m.in. pomocy prawnej, psychologicznej, socjalnej, terapeutycznej, rodzinnej.

 

2. Opracowanie i zamieszczenie informacji na stronie internetowej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik numer 3 do Procedury wdrożenia standardów
zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony małoletnich

 

PROCEDURA EDUKACYJNA/PROFILAKTYCZNA

 

Działania Odpowiedzialny                           za realizację                      działania/               współorganizator Sposób realizacji
1. Organizacja profesjonalnych szkoleń, podnoszenie wiedzy                      z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej dla osób na co dzień zajmujących się tą problematyką,                             w szczególności nauczycieli, pedagogów, funkcjonariuszy policji, pracowników socjalnych, ochrony zdrowia, kuratorów sądowych itd. Dyrektor przedszkola,

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Przeworsku,

Zespół Interdyscyplinarny

 

1. Organizacja szkoleń                    i konferencji.

 

2. Uczestnictwo                              w szkoleniach                                i konferencjach.

 

3. Dokumentowanie podjętych działań                                i ich efektów.

 

Działania edukacyjne:

  • Wykłady;
  • zorganizowanie czasu wolnego dla dzieci z problemami opiekuńczo – wychowawczymi oraz promowanie postaw społecznych ważnych dla profilaktyki i rozwiązywania problemów;
  • kolonie letnie i zimowe organizowane dla dzieci z problemami opiekuńczo – wychowawczymi w tym dotkniętymi zjawiskiem przemocy w rodzinie.

 

 

Zintensyfikowanie działań profilaktycznych w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej.

 

Działania Odpowiedzialny                             za realizację działania/     współorganizator Sposób realizacji
1. Diagnozowanie zjawiska przemocy wobec małoletnich na obszarze miasta Przeworska. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Przeworsku

 

Opracowanie narzędzi badawczych (ankiety i inne), przeprowadzenie badań, opracowanie i analiza ich wyników. Uzyskanie danych z Komendy Powiatowej Policji i innych w zależności od potrzeb do rzetelnej analizy uzyskanych wyników badań.
2. Podniesienie poziomu wiedzy na temat zjawiska przemocy domowej wobec małoletnich, zmiana mentalności i uwrażliwienie mieszkańców                                     i pracowników danej szkoły lub gminy na problematykę przemocy wobec małoletnich. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Przeworsku,

Zespół Interdyscyplinarny,

Punkt Informacyjno-Konsultacyjny,

Placówki oświatowe na terenie miasta Przeworska

1. Przygotowanie                               i rozpowszechnianie ulotek, broszur i plakatów                         w szczególności w:

przedszkolach i szkołach                   na terenie miasta, placówkach ochrony zdrowia, kościele parafialnym, obiektach kulturowych i sportowych na terenie miasta.

 

2. Organizacja imprez integracyjno-edukacyjno-profilaktycznych dla dzieci     i wszystkich mieszkańców miasta.

3. Prowadzenie działań edukacyjnych dla dzieci                i młodzieży z zakresu radzenia sobie ze stresem                    i agresją, rozwiązywania konfliktów bez użycia przemocy.

 

 

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Przeworsku,

Zespół Interdyscyplinarny,

Placówki oświatowe na terenie miasta,

Komenda Powiatowa Policji w Przeworsku

 Organizacja pogadanek, warsztatów oraz spektakli profilaktycznych
4. Prowadzenie edukacji                    w celu wzmocnienia kompetencji wychowawczych rodziców. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Przeworsku

 

1. Szeroko rozumiana praca socjalna.

 

2. Udzielanie indywidualnych konsultacji, porad.

5. Wspieranie i rozwijanie podmiotów, które udzielają pomocy małoletnim doznającym przemocy domowej. Zespół Interdyscyplinarny

 

Dalsza działalność Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich.

 

 

 

……………………………………….

(podpis dyrektora przedszkola)

 

 

 

 

 

Załącznik numer 4 do Procedury wdrożenia standardów
zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony małoletnich

 

……………………………………

(miejscowość, data)

 

Oświadczenie

Ja, ………………………………………………………… (imię i nazwisko pracownika), zatrudniony(-a) na stanowisku ………………………………………………. w Przedszkolu Miejskim Nr 3 w Przeworsku, niniejszym oświadczam, iż zapoznałem(-łam) się                                 z zarządzeniem nr ……………………………… dyrektora z dnia ……………………………… wraz z załącznikiem nr 1: Procedury zapewnienia
bezpieczeństwa i ochrony małoletnich w Przedszkolu Miejskim Nr 3 w Przeworsku, oraz zobowiązuję się do ich przestrzegania i stosowania.

 

…………………………………………….

(podpis pracownika przedszkola

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

……………………………………

(miejscowość, data)

 

Oświadczenie

Ja, ………………………………………………………… (imię i nazwisko pracownika), zatrudniony(-a) na stanowisku ………………………………………………. w Przedszkolu Miejskim Nr 3 w Przeworsku, niniejszym oświadczam, iż zapoznałem(-łam) się                                 z zarządzeniem nr ……………………………… dyrektora z dnia ……………………………… wraz z załącznikiem nr 1: Procedury zapewnienia
bezpieczeństwa i ochrony małoletnich w Przedszkolu Miejskim Nr 3 w Przeworsku, oraz zobowiązuję się do ich przestrzegania i stosowania.

 

…………………………………………….

(podpis pracownika przedszkola)

Załącznik numer 5 do Procedury wdrożenia standardów
zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony małoletnich

 

 

…………………………………………..                                                                                                        ………………………………………………

         (pieczęć przedszkola)                                                                                                                               (miejscowość, data)

 

 

Karta działań interwencyjnych

Imię i nazwisko dziecka: ………………………………………………………………………………………..

Osoba, która zidentyfikowała naruszenie dóbr dziecka: …………………………………………….

Przyczyna podjętej interwencji, forma krzywdzenia dziecka: …………………………………….

Data i miejsce zdarzenia: ……………………………………………………………………………………….

Osoby podejmujące działania Data Opis podjętych działań Uwagi                        i wnioski do dalszej pracy Czy zawiadomiono policję, prokuraturę, sąd? Podpis osoby odpowiedzialnej za podjęte działanie
Dyrektor

 

         
Psycholog/pedagog specjalny          
Pozostali pracownicy          
 

 

         

 

 

…………………………………………….

(podpis dyrektora przedszkola)

Załącznik numer 6 do Procedury wdrożenia standardów
zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony małoletnich

 

 

………………………………………………..                                                                                                                       ………………………………………………

             (pieczęć przedszkola)                                                                                                                                                (miejscowość, data)

 

 

Plan wsparcia dziecka po ujawnieniu krzywdzenia

Imię i nazwisko dziecka: ……………………………………………………………………………………………..

Imię i nazwisko pracownika opracowującego plan wsparcia oraz koordynującego jego realizację: ………………………..

Osoby wchodzące w skład zespołu osób udzielających dziecku wsparcia:

……………………………………………………………………………………………………

Cel ogólny planu wsparcia:

………………………………………………………………………………………………………………………………….

Cele szczegółowe:

………………………………………………………………………………………………………………………………….

Czas realizacji planu wsparcia ……………………………………………………………………………………..

 

 

 

            …………………………………………….

(podpis dyrektora przedszkola)

 

 

 

Załącznik numer 7 do Procedury wdrożenia standardów
zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony małoletnich

 

Harmonogram podejmowanych działań

Forma i zakres udzielanego wsparcia Działania                     i sposób ich realizacji Terminy i czas realizacji podejmowanych działań Osoby odpowiedzialne za realizację podjętych działań Uwagi                          i wnioski
Działania podjęte w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, monitoring                       w zakresie bezpieczeństwa dziecka        
Działania podejmowane                   w grupie rówieśniczej podczas wspólnych zabaw i zajęć z innymi dziećmi uwzględniające indywidualne potrzeby dziecka wynikające                      z przeżytej traumy        
Indywidualne zajęcia z dzieckiem mające na celu ćwiczenie umiejętności radzenia sobie                     z trudnymi emocjami wywołanymi                 w procesie doznawanej przez nie przemocy        
Działania podejmowane                 w ramach grupy diagnostyczno-pomocowej na rzecz dziecka        

 

Wnioski po realizacji do dalszej pracy z dzieckiem:

………………………………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………                                                                                             ………………………………………………

(podpis pedagoga specjalnego / psychologa / pracownika)                                                                    ( podpis rodzica / opiekuna prawnego)

 

 

                                                                                               ………………………………………………

                                                                                                     (podpis dyrektora przedszkola)


Załącznik numer 8 do Procedury wdrożenia standardów
zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony małoletnich

 

 

Lista teleadresowa do instytucji pomocowych

  Telefon E-mail
Numer alarmowy 112  
Pogotowie ratunkowe 999  
Policja 997  
Straż pożarna 998  
Straż miejska 986  
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej 16-648-72-16  
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna 16-648-82-50  
Przedszkole 16-648-76-61 pm3@przeworsk.um.gov.pl
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111  
Infolinia dla rodziców i osób pracujących z dziećmi w sprawie bezpieczeństwa dzieci 800 100 100  
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12 rpd@brpd.gov.pl; czat.brpd.gov.pl
Rzecznik Praw Obywatelskich 800 676 676 biurorzecznika@brpo.gov.pl
Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy                             w Rodzinie 22 668 70 00 pogotowie@niebieskalinia.pl
Ogólnopolski policyjny telefon zaufania ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie 800 120 226  
Fundacja Dajmy Dzieciom Siłę 22 616 02 68 biuro@fdds.pl

 

Wielkość czcionki
Kolor tła