Masz pytania? Zadzwoń

  (16) 648 76 61

Propozycje aktywności dla dzieci 5-letnich

Temat tygodnia: Wiosenne powroty.

Wietrzyk zapukał w okienko do dzieci. Halo? Hej! Dzieciaki, jak leci?

Nie chce mi się błąkać po polach. Chcę do waszego przedszkola.

A czy wy już też tęsknicie do przedszkola?

Bo my bardzo za Wami tęsknimy.
Przesyłamy wam kolejne propozycje do realizacji w domach.

 

1.Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej pt. „Gdzie budować gniazda?”
-Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci. powiedział dzięcioł. -Któż to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek. – O, nie! Gniazdko powinno być usłane w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu… -Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie, z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka. – Sit, sit – powiedział cicho remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdo w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wietrzyk buja nim jak kołyską… – Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni zaćwierkał stary wróbel. – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Bo są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norach, w ziemi albo wprost na wodzie…Ja tam nie jestem wybredny w wyborze na gniazdo. Miałem ich już wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hm… trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dosyć niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które znosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.”
Pytania dla dzieci:
– Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
– Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
– Z czego ptaki robią gniazda?
Zabawa ruchowa: Naśladowanie bociana i skoków żaby.

  1. Rozwiązywanie zagadek:

W białym stroju na mokradłach spaceruje już od rana,
uciekają przed nim żaby, bo się boją tego pana… (bocian)

Już po lesie kuka,
Gniazdka sobie szuka.
Jak znajdzie, podrzuca jaja,
Niech inni je wygrzewają… (kukułka)

Śpiewa wysoko
Piosenki do słonka,
Głos ma podobny
Do drżenia dzwonka… (skowronek)

Wiosną do nas przyleciała
Ta ptaszyna, czarna mała.
Murować się nie uczyła,
Ale gniazdko ulepiła … (jaskółka)
Proszę o wyszukanie powyższych gatunków ptaków z zagadek (w książkach lub Internecie), pokazanie dzieciom jak dokładnie wyglądają. Nazwy ptaków (bocian, kukułka, skowronek, jaskółka) podzielić na sylaby.

Podstawa programowa:
I 8, IV 4, IV 5, IV8, IV 16, IV 18, IV 19,

Polecam filmy edukacyjne:

https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw
https://www.youtube.com/watch?v=0J8-ca6vK_k
https://www.youtube.com/watch?v=l5c4hxgdaB4

Podstawa programowa:
IV 18, IV 19

  1. Odkrywanie litery „J, j”:
    Proszę napisać wyraz „jajko” na kartce lub na komputerze i prosić o wypowiedzenie przez dziecko pierwszej głoski w słowie „jajo”.

Zakreśl literkę „J, j” w wyrazach i podziel na sylaby:
Jagoda, jogurt, jodła
Kij, maj, tramwaj,
Bajka, fajka, lejek

Podstawa programowa:
IV 2, IV 4,

  1. Słuchanie fragmentu wiersza Apolinarego Nosalskiego „O dwunastu braciach” (kwiecień):

Kwiecień nie czeka,
Bardzo się śpieszy,
Aby na drzewach
Listki rozwiesić,
Pierwsze warzywa
Zasiać w ogrodzie,
Po czym z uśmiechem
Od nas odchodzi.

Pytania:
– O jakim miesiącu jest wiersz? Co robi kwiecień?
– Utrwalić nazwy wszystkich miesięcy.

Podstawa programowa:
IV 5, IV 16

5.Przygotuj różne nasionka. Porównaj ich wygląd, zauważ co mają wspólnego, a co nie.

1 zd

  1. Rozetnij paprykę, pomidora, itp. pooglądaj ich wnętrze. 4. Wyciągnij nasionka.
  1. Wsyp do miseczki z ziemią, ustaw na oknie, podlewaj codziennie, przykryj folią i… obserwuj. Po 7 dniach zaczną wyrastać z nich roślinki, obserwuj dalej i podlewaj, ściągnij folię. Po kilku dniach gdy będą wyrośnięte przesadź pojedynczo do doniczek i podpisz PAPRYKA. POMIDOR.

2 zd

  1. Załóż hodowlę fasoli. Życzę miłej zabawy!

9.Trzecie zdjęcie – wykonaj polecenie.

10.Czwarte zdjęcie – ucz się rysować 1. motylka, 2. tulipana, 3. bociana i 4. żabkę.

  1. Uzupełnij rysunkami wg zasad sudoku tak, aby każdy rysunek nie powtarzał się w1 linii poziomej i pionowej.

4 zd

  1. Uzupełnij tabelkę wg wzoru.5 zd

3 zd

 

Podstawa programowa – IV obszar–nr :2, 4, 9, 11, 12, 13, 15, 18, 19.

12.Wiosna zawitała na dobre, a wraz z nią powróciły pierwsze ptaki: skowronki, szpaki, bociany, wilgi i wiele innych.
Proponujemy Wam wykonanie bociana z płatków kosmetycznych. Jest bardzo prosty. Nawet jeśli nie macie płatków nie wychodźcie z domu zastąpcie je np serwetką. A może komuś uda się jeszcze zrobić lub dorysować inne ptaki lub owady latające nad łąką.

6 zd

 

Pp Obszar IV 1,5,8 obszar I 9

 

Pochwalcie się swoimi działaniami w komentarzach na przedszkolnym Facebooku z przyjemnością i wielkim zainteresowaniem je oglądamy.

 

Wielkość czcionki
Kolor tła