Masz pytania? Zadzwoń

  (16) 648 76 61

Logopedia

Maj 2020 r. – ( 25 – 29.05)

 

Propozycje aktywności logopedycznych dla wszystkich przedszkolaków.

 

Proponuję zajęcia związane z obchodzonym dzisiaj Dniem Matki

 

Propozycja 1. Pololoruj nie wychodząc za linię, a może ozdobisz kwiaty przenosząc za pomocą słomki płatki wycięte z kolorowego papieru.

1

 

Propozycja 2. Porozmawiaj o swojeje mamie, wykonaj portret.

2

 

Propozycja 3. Opisz obrazki, jakie czynności Ty lubisz wykonywać wspólnie ze swoją mamą.

3

Propozycja 4. Rodzic odczytuje sylaby, dziecko mówi jaki tworzą wyraz.

4

Propozycja 5. Dopasuj fragmenty obrazka w odpowiednie miejsce.

5

 

Propozycja 6 Wstaw odpowiednie obrazki do dalszej części zdania, powtórz całe zdanie.

6

 

Propozycja 7 Naucz się wierszyka na pamięć.

7

Czekam na zdjęcia w komentarzach na przedszkolnym facebooku🙂


 

Maj 2020 r. (18 – 22. 05)

Propozycja aktywności logopedycznych dla wszystkich przedszkolaków.

Propozycja 1 Wykonaj ćwiczenia buzi i języka wg obrazków.

1

Propozycja 2 Zabawa oddechowa- latająca pszczółka.
Do przygotowania latającej pszczółki potrzebny jest żółty papier, kalka techniczna lub biały czy niebieski papier na skrzydełka, klej, zszywacz, gruba słomka do napoi [przecięta na pół] oraz marker. Elementy pszczółki można wyciąć nożyczkami lub zrobić przy pomocy dziurkaczy ozdobnych [koła o średnicy 2,5 cm oraz serduszka].
Aby zrobić pszczółkę należy przygotować niewielki prostokątny kawałek papieru, nawinąć go na słomkę a następnie skleić. Zwinięty rulonik zdejmujemy ze słomki, spłaszczamy koniec i zszywamy zszywaczem biurowym.
Pszczółkę robimy z żółtego kółka oraz dwóch serduszek wyciętych dziurkaczem z kalki technicznej. Na skrzydełka możemy też użyć białego lub błękitnego papieru. Na kółku rysujemy paski, oczy, buzię oraz czułka a następnie naklejamy skrzydła. Gotową pszczółkę naklejamy na rulonik papieru w miejscu zszycia. Dorysowujemy żądło.

Źródło: https://domologo.pl/…/latajaca-pszczolka-cwiczenie-oddecho…/

2

Propozycja 3 Gra logopedyczna- utrwalamy głoskę ż.
Gra przeznaczona jest od 2 do 4 uczestników. Do zabawy potrzebne są pionki, kostka oraz kolorowe liczmany, którymi będziemy oznaczać zdobyte przez uczestników obrazki. Ja używam do tego celu kolorowych, szklanych dekoracyjnych kamyków.
Wszyscy uczestnicy zabawy ustawiają swoje pionki na starcie, najmłodszy rzuca kostką, czyta słowo i oznacza szklanym kamykiem właściwy obrazek. Dla uatrakcyjnienia gry, można ułożyć zdanie z wylosowanym słowem
Wygrywa ten z graczy, który po okrążeniu planszy oznaczył najwięcej obrazków.

Źródło: https://domologo.pl/…/gloski-dzwi…/gra-planszowa-z-gloska-z/

3

Propozycja 4 Zabawa językowa- homonimy.
Czy wiecie, że te same słowa mogą mieć różne znaczenie. Popatrzcie na obrazki, nazwijcie je i powiedzcie co przedstawiają.

 5

4

6


 

Maj 2020 r. (11 – 15. 05)

Propozycje aktywności logopedycznych dla wszystkich przedszkolaków.

 

Propozycja 1
Dmuchawka- smok. Żeby zrobić taką dmuchawkę, wystarczy rolka po papierze toaletowym, kolorowa bibuła, klej, zszywacz, pisak i biała kartka.

1l
Źródło: https://malinowaplaneta.pl/smok-dmuchawka-logopedyczna/

Pamiętajmy, że ćwiczeń oddechowych dziecko nie powinno wykonywać zbyt długo.

 

Propozycja 2
Wykonaj ćwiczenia artykulacyjne.
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=zxf6rT_3DUc

 

Propozycja 3
Znajdź rymy. Powtórz wyrazy.

2l

 

Propozycja 4

Powtórz wierszyk- może już potrafisz wypowiadać głoskę r.

3l

Miłej zabawy ! Czekam na wasze zdjęcia w komentarzach na przedszkolnym facebooku.


 

Maj 2020 r. – (4 – 8.05)

 

Propozycje aktywności logopedycznych dla wszystkich Przedszkolaków

 

Propozycje 1. Wykonaj ćwiczenia artykulacyjne z myszką -strażakiem.

 

5-1 5-2 5-3 5-4

5-5 5-6

 

Propozycja 2 Wykonaj zabawę oddechową

5-7

Puszczanie baniek mydlanych

Najbardziej popularnym i uwielbianym ćwiczeniem oddechowym dla dzieci jest puszczanie baniek mydlanych. Wystarczy kupić zestaw do robienia baniek mydlanych i pokazać dziecku co można z nim robić. Warto zwrócić uwagę na prawidłowy oddech: wdech nosem i wydech ustami – wtedy bańki będą największe, a policzki i usta będą prawidłowo pracowały.

Można wykonać własny płyn do puszczania baniek
Przepis na płyn do baniek:

Zagotuj 1 litr wody
Do zagotowanej wody wsyp 1 gram sody oczyszczonej
Do świeżego wrzątku wlej uprzednio rozprowadzone w zimnej wodzie 10 gramów kisielu (bez cukru) i zamieszaj.
Po 30 minutach wlej 100 ml płynu do mycia naczyń np.Fairy (zwykły płyn, nie koncentrat i bez dodatków)
Odczekaj 4 godziny (bardzo ważne!)
Przed puszczaniem baniek zamieszaj płyn.

 

Propozycja 3. Wykonaj zadania- utrwal odczytywanie sylab, poćwicz słuch fonematyczny i prawidłową artykulację głoski z (język za dolnymi ząbkami- nie wychodzi z buzi!)

5-8

 

 

Propozycja 4
Może już jesteś mistrzem prawidłowej wymowy – naucz się wierszyka, jeśli jeszcze nie jesteś gotowy sprawdź czy Rodzice potrafią pięknie wymawiać grupę spółgłoskową -szcz.

5-9

Miłej zabawy! Czekam na zdjęcia z Waszych działań w komentarzach na przedszkolnym facebooku😊


 

Kwiecień 2020 r. – (27.04 – 30.04)

Propozycje aktywności logopedycznych dla wszystkich Przedszkolaków.

Propozycja 1
Wykonajcie ćwiczenia oddechowe – przygotujcie kilka kartek, dziurkacz, słomkę i mały pojemnik.
Film z ćwiczeniami oddechowymi
https://www.youtube.com/watch?v=cZH3pg7moCQ

Propozycja 2
Gra logopedyczna z ćwiczeniami artykulacyjnymi.
https://view.genial.ly/…/interactive-image-slodka-gimnastyk…

Propozycja 3
Nazwij rysunki- powiedz, który nie pasuje do pozostałych. Jeśli chcesz pokoloruj- pamiętaj nie wychodź za linię!

1

 

Propozycja 4
Wytnij elementy ułóż odpowiednio przedmioty- poćwicz umiejętność stosowania i rozumienie przyimków.

3

2

Zachęcamy do wspólnych działań, czekamy na zdjęcia w komentarzach na przedszkolnym facebooku!


 

Kwiecień 2020 r. – (20.04 – 24.04)

Propozycje aktywności logopedycznych dla wszystkich przedszkolaków.

 

Propozycja 1. Wykonaj ćwiczenia artykulacyjne do lusterka, sprawdź czy rodzice też potrafią ruszać językiem 🙂

1

2

 

Propozycja 2. Powiedz jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu, pokoloruj rysunki.

3

 

Propozycja 3. Usprawnij swoje rączki i umiejętność posługiwania się nożyczkami bawiąc się w fryzjera.

6  5 6

 

Propozycja 4. Naucz się wierszyka, pamiętaj, że grzeczny język siedzi zawsze za ząbkami i nie wysuwa się z buzi!

7

 

Propozycja 5. Dla dzieci utrwalających głoskę sz w wyrazach w proponuję grę. Dla dzieci utrwalających inne głoski przesyłam wersję do uzupełnienia.

Gra z wykorzystaniem  kostki – jak grać?

Dziecko rzuca kostką, liczy oczka i przesuwa pionek o tyle pól, ile oczek wskaże kostka.
Jeśli poprawnie wypowie wyraz znajdujący się na polu może na nim pozostać.
Jeśli to zadanie się nie uda, dziecko wraca na poprzednie pole.
Grę możemy zmodyfikować i utrwalać głoskę w zdaniach- gdy dziecko stanie na danym polu wymyśla zdanie z danym wyrazem zaczynające się od słów -Szymon szukał…

8

9

Źródło: https://www.logopestka.pl/dzien-ziemi-z-logopestka-bezplat…/

Miłej zabawy pokażcie swoje działania w komentarzach na przedszkolnym facebooku!

 


Kwiecień 2020 r. – (14.04 – 17.04)

Propozycje aktywności logopedycznych dla wszystkich przedszkolaków.

 

1.Zabawa oddechowa

Prosta zabawka oddechowa w wielkanocnej tematyce – zajączek z gumowej rękawiczki.

Do jej przygotowania potrzebujecie tylko rękawiczki, papierowego kubeczka, słomki i gumki recepturki. Jeśli zwiążecie kciuk z małym palcem będzie zając, jeśli nie- wyjdzie kogucik.

1

2

https://www.youtube.com/watch?v=tBMoyU5Cvm0

Źródło:https://domologo.pl/…/wielkanocny-zajaczek-zabawka-oddecho…/

Pamiętajcie że trzymamy tylko końcówkę słomki w ustach, zawsze na wprost!

 

2.Gra rozwijająca słownictwo

https://www.miniminiplus.pl/…/…/zwierzeta-hodowlane-i-domowe

 

 3.Ćwiczenia ortofoniczne- zabawa ,,Co słychać na wsi?”
Recytujemy wierszyk.

Co słychać na wsi?
Zależy gdzie.
Na łące słychać- kle kle.
Na stawie- kwa, kwa.
Na polu- kraaaa.
Przed kurnikiem- kukuryku!
Ko, ko, ko, ko- w kurniku.
Koło budy słychać- hau,hau.
A na progu- miau, miau.
A co słychać w domu: nie powiem nikomu!

 

 

4.Ćwiczenia wargi i języka – zabawa: ,,Koniki”
Dzieci z rodzicami dobierają się parami, jedno jest konikiem, drugie woźnicą, biegają . Naśladują uderzania kopyt przez kląskanie językiem szybko i wolno. Na sygnał „prrr” koniki zatrzymują się, parskają ze zmęczenia, woźnica cmoka, by konik poszedł dalej. Potem zmiana ról.

 

5.Ćwiczenia słuchowe– dzieci słuchają odgłosów zwierząt wiejskich, mówią, gdzie można je usłyszeć.

https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

 

6.Czytanie globalne – rodzic z dzieckiem czyta tekst następnie wycina wyrazy i układa pod rysunkami, dziecko dopasowuje wyrazy do zwierząt.

35

6

4

 

7.Ćwiczenia pamięci słuchowej.
Dzisiaj na farmie widziałem…
Zabawa słowna, polegająca za odtworzeniu sekwencji nazw, podczas której dodawany jest kolejny obiekt. Jeśli ćwiczycie w wersji rodzic + dziecko, będzie to zabawa naprzemienna. Jeśli w większym gronie, należy uważnie śledzić i zapamiętywać informacje dodawane przez kolejnych uczestników.
Przykład:
Dzisiaj na farmie widziałem krowę, konia, psa i…. kangura?

Następna osoba powtarza ciąg wyrazów.
Kto zapamięta najdłuższy ciąg wyrazów, ten wygrywa!

 

8.Rozwijanie motoryki małej– wytnij jajka po śladach.

9 7

8

 

Czekam na wasze zdjęcia w komentarzach pod postem na przedszkolnym facebooku!

 


Kwiecień 2020 r. – (06.04 – 10.04)

Propozycja ćwiczeń logopedycznych dla wszystkich przedszkolaków

  1. Opowiadanie- ćwiczenia artykulacyjne
    Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (robimy z języka miskę – przód i boki języka unosimy ku górze, tak by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier dodaje masło. Wszystkie składniki miesza (obracamy językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera (przesuwamy językiem po górnych zębach, następnie po dolnych). Ciasto już się upiekło (wdychamy powietrze nosem i zatrzymujemy je przez chwilę w buzi, nadymając policzki, następnie wypuszczamy powietrze ustami). Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami (dotykamy językiem każdego górnego zęba), orzechami (dotykamy językiem każdego dolnego zęba).
    Następnie pan Języczek maluje pisanki – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwamy język po podniebieniu). Wyciąga pomalowane (wysuwamy język z buzi, przesuwając nim po podniebieniu, górnych zębach i górnej wardze w kierunku nosa) i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychamy powietrze nosem, wydychamy buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykamy językiem różnych miejsc na podniebieniu), kółka (robimy kółka językiem na podniebieniu), paski (oblizujemy górną wargę, górne zęby, miejsce za zębami, następnie dolną wargę, dolne zęby, miejsce za zębami), kratkę (dotykamy językiem naprzemiennie zębów dolnych i górnych, następnie prawego i lewego kącika ust).
    Pan Języczek cieszy się (uśmiechamy się szeroko nie pokazując zębów), bo może już świętować.
  2. Zabawy językowe z nakrętkami-obrazki do przerysowani bądź druku (na zdjęciu poniżej).

Drukujemy obrazki, naklejamy na kostki do gry, nakrętki, czy też w wersji wielkanocnej, na mini pisanki ze styropianu albo skorupki jajek. Wszystko wrzucamy do woreczka. Dziecko losuje ustaloną przez nas liczbę obrazków, polecam minimum 5, żeby było z czego stworzyć opowiadanie. Następnie zaczyna się prawdziwa zabawa – dziecko tworzy opowieść, zawierającą wylosowane obrazki.

Np. słońce – rodzice – burzowa chmura – kalosze – chłopiec idący ze święconką

W wielkanocną sobotę za oknem świeciło piękne słońce. Rodzice wysłali mnie ze święconką do kościoła. Kiedy już wychodziłam z domu, na niebie pojawiła się wielka burzowa chmura. Postanowiłam wrócić do domu po kalosze. Po drodze spotkałam kolegę, który również wybierał się do kościoła ze święconką.

Podczas zabawy zachęcamy dziecko do opowiadania treści oraz do tworzenia jej w taki sposób, żeby widać było związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy obrazkami. W wersji trudniejszej dziecko opowiada nie patrząc na obrazki, jedynie je zapamiętując, a w kolejnej odsłonie opowiadanie muszą powtórzyć współgrający. Dodatkowo można spróbować gry na czas.

Żródło:https://www.dzieckiembadz.pl/…/wielakanocne-opowiadania-nak…

  1. Za pomocą słomki przenosimy wycięte ozdoby lub skrawki papieru na szablon pisanki.
  2. Na koniec poćwiczymy rączki robiąc piasek księżycowy, a może ktoś piecze prawdziwe ciasto??

https://www.youtube.com/watch?v=eRJ5yvUQYYU

Podzielcie się swoimi działaniami, czekamy na zdjęcia!
#edukacjatrwanadal

1

2


Marzec/Kwiecień 2020 r. – (30.03 – 03.04)

Zabawy logopedyczne

Propozycje zabaw logopedycznych dla wszystkich przedszkolaków
1. Rodzic czyta wiersz, dziecko powtarza śpiew ptaków

„Ptasie radio”

Halo, halo! Tutaj ptasie radio w brzozowym gaju,
Nadajemy audycję z ptasiego kraju.
Proszę, niech każdy nastawi aparat,
Bo sfrunęły się ptaszki dla odbycia narad:
Po pierwsze – w sprawie,
Co świtem piszczy w trawie?
Po drugie – gdzie się
Ukrywa echo w lesie?
Po trzecie – kto się
Ma pierwszy kąpać w rosie?
Po czwarte – jak
Poznać, kto ptak,
A kto nie ptak?
A po piąte przez dziesiąte
Będą ćwierkać, świstać, kwilić,
Pitpilitać i pimpilić
Ptaszki następujące:

Słowik, wróbel, kos, jaskółka,
Kogut, dzięcioł, gil, kukułka,
Szczygieł, sowa, kruk, czubatka,
Drozd, sikora i dzierlatka,
Kaczka, gąska, jemiołuszka,
Dudek, trznadel, pośmieciuszka,
Wilga, zięba, bocian, szpak
Oraz każdy inny ptak.

Pierwszy – słowik
Zaczął tak:
„Halo! O, halo lo lo lo lo!
Tu tu tu tu tu tu tu
Radio, radijo, dijo, ijo, ijo,
Tijo, trijo, tru lu lu lu lu
Pio pio pijo lo lo lo lo lo
Plo plo plo plo plo halo!”

Na to wróbel zaterlikał:
„Cóż to znowu za muzyka?
Muszę zajrzeć do słownika,
By zrozumieć śpiew słowika.Ćwir ćwir świrk!
Świr świr ćwirk!
Tu nie teatr
Ani cyrk!

Patrzcie go! Nastroszył piórka!
I wydziera się jak kurka!
Dość tych arii, dość tych liryk!
Ćwir ćwir czyrik,
Czyr czyr ćwirik!”

I tak zaczął ćwirzyć, ćwikać,
Ćwierkać, czyrkać, czykczyrikać,
Że aż kogut na patyku
Zapiał gniewnie: „Kukuryku!”

Jak usłyszy to kukułka,
Wrzaśnie: „A to co za spółka?
Kuku-ryku? Kuku-ryku?
Nie pozwalam, rozbójniku!
Bierz, co chcesz, bo ja nie skąpię,

Ale kuku nie ustąpię.
Ryku – choć do jutra skrzecz!
Ale kuku – moja rzecz!”
Zakukała: kuku! kuku!
Na to dzięcioł: stuku! puku!
Czajka woła: czyjaś ty, czyjaś?
Byłaś gdzie? Piłaś co? Piłaś, to wyłaź!
Przepióreczka: chodź tu! Pójdź tu!
Masz co? daj mi! rzuć tu! rzuć tu!

I od razu wszystkie ptaki
W szczebiot, w świegot, w zgiełk – o taki:
„Daj tu! Rzuć tu! Co masz? Wiórek?
Piórko? Ziarnko? Korek? Sznurek?
Pójdź tu, rzuć tu! Ja ćwierć i ty ćwierć!
Lepię gniazdko, przylep to, przytwierdź!
Widzisz go! Nie dam ci! Moje! Czyje?
Gniazdko ci wiję, wiję, wiję!
Nie dasz mi? Takiś ty? Wstydź się, wstydź się!”
I wszystkie ptaki zaczęły bić się.
Przyfrunęła ptasia milicja
I tak się skończyła ta leśna audycja.

2. Uczymy się recytować fragment wiersza.

 

3. Zabawa oddechowa- ułóż ptaki na drutach. Dziecko rysuje na kolorowych kartkach kilku linii i wycina z białych kartek ptaków (dołączone zdjęcie). Przenosimy za pomocą słomki ptaszki na druty, następnie zdmuchujemy wszystkie ptaki.

 

4. Zabawa ruchowa do tekstu piosenki (dołączone zdjęcie)

 

5. Ćwiczenia pionizacyjne języka:
Język lubi być piłeczką
Skacze z dołu w górę
Od dna jamy do wałeczka
(unosimy język do”sufitu” powtarzamy kilka razy)
W ścianie robi dziurę
(wypychamy językiem policzek z jednej i drugiej strony)

6. Zabawa sensoryczna- bocian. Malujemy dziecku środek dłoni na czarno, a palce na biało- odbijamy na kartce, domalowujemy dziób i nogi.

Miłej zabawy!

1 log

2 log

3 log

4 log

5 log

 


Marzec 2020 r. – (23.03 – 27.03)

Propozycje ćwiczeń logopedycznych dla wszystkich przedszkolaków

Siadamy przed lusterkiem rodzic czyta dziecko pokazuje:

„Miś idzie na spacer”

Dzisiaj wasze języczki będą misiem Uszatkiem, a wasza buzia jego domkiem.
Miś obudził się wcześnie rano – przeciągnął się i trochę poziewał. Zrobił poranną gimnastykę – kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy
przy szeroko otwartych ustach), troszkę pobiegał (wypychanie językiem policzków). Na śniadanie zjadł słodki miód (mlaskamy). Potem umył ząbki (oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a
następnie otwartych ustach).Wyjrzał przez okno.. Zobaczył Zosię i Jacka. Przesłał im całuski (cmokanie ustami – naśladowanie posyłania całusków). Dzieci zaprosiły go na spacer do lasu.

Proponuję również wykonanie ćwiczenia rozwijającego precepcję wzrokową dopasuj cień do misia.

Kolejną zabawą językową może być opisywanie przez rodzica wybranego misia, a dziecko musi zgadnąć o którym mowa, następnie zamieniamy rolę.

Można wykorzystać znaną zabawa ruchową- Stary niedżwiedź mocno śpi.

https://www.youtube.com/watch?v=iMu_b4UwtDo

Można przeczytać również bajkę terapeutyczną O misiu koraliku:

https://dobrytata.waw.pl/o-misiu-koraliku-bajka-terapeutycz…

1 log