Masz pytania? Zadzwoń

  (16) 648 76 61

Misie

 

Propozycje aktywności w dniu 16.04.2021r. (piątek)

Temat tygodnia: Wiosenne powroty

 

Propozycja 1 Wizualizacja – Jestem ptakiem. Dziecko leży z zamkniętymi oczami. Rodzic mówi: Wyobraź sobie, że jesteś ptakiem. Masz ciało pokryte miękkimi piórami i piękne skrzydła. Dzięki nim możesz fruwać! Powoli poruszasz skrzydłami i unosisz się w powietrzu, coraz wyżej i wyżej. Ogrzewają cię promienie słońca. Dziwne uczucie widzieć świat z tej wysokości. Mijasz pola, las, łąki i jezioro. Ludzie widziani z tej wysokości są mali, maleńcy. Ta swoboda i wolność, które czujesz, są wspaniałe. Nadchodzi noc. Szukasz, jak inne ptaki, schronienia. Siedzisz na gałęzi, chowasz dziób pod skrzydła i… zasypiasz. Jest ranek. Otulają cię ciepłe promyki słońca. Budzisz się spokojny, szczęśliwy i znowu wzbijasz się w niebo i fruwasz nad swoim domem, przedszkolem, placem zabaw. Pomyśl, czy bycie ptakiem jest miłe. Potem dzieci otwierają oczy, siadają.

Rodzic pyta:  − Czy ktoś z was chciałby być ptakiem? Jakim?

Rysowanie po śladach linii – od zdjęć dorosłych ptaków do ich potomstwa. Nazywanie ptaków. (Karta pracy, cz. 3, s. 69).

  • Ćwiczenia słuchu fonematycznego – Co to za ptak? Rodzic podaje głoski, a dzieci wymyślają nazwy ptaków rozpoczynające się tymi głoskami. Np. a – albatros; b – bocian; d – dudek; g – gawron; j – jemiołuszka; k – kukułka; m – mewa; o – orzeł; p – pliszka; r – raniuszek; s – sowa; w – wrona.

Propozycja  2 Zabawy ruchowe przy muzyce https://www.youtube.com/watch?v=iH2zc5tkHPo

 

Propozycja 3  Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Sąsiad szpak”. •Zapoznanie z wyglądem szpaka. Obejrzyjcie filmik https://www.youtube.com/watch?v=VE8wQDiOsyI

1

 

Duże zdjęcie/obrazek szpaka. Dziecko wskazuje na zdjęciu części ciała świadczące o tym, że szpak to ptak. Omawia wspólnie z mamusia/tatusiem wygląd szpaka (pióra mieniące się kolorami tęczy, z brązowymi kreskami). Szpaki są przedsiębiorcze, ciekawskie, towarzyskie. Wszystko robią szybko i zdecydowanie. W gniazdach mają zioła, które chronią je przed pasożytami. Śpiewając, wydobywają różne dźwięki, najczęściej te zasłyszane, np. dźwięki klaksonów samochodów. Każdy z nich ma swoją charakterystyczną pieśń. Zjadają dżdżownice, mrówki i różne robaki z ziemi, spod kamieni. Lubią też dojrzałe owoce, np. czereśnie.

Propozycja 4 Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby  „Sąsiad szpak”. Książka (s. 56– 57) dla  dziecka. Dziecko słuchaj opowiadania, ogląda ilustracje.

Olek, Ada i rodzice przyjechali do dziadków w odwiedziny i zostali na cały weekend. Ada była zachwycona. Dostała nowy dzwonek do roweru w kształcie rumianego jabłuszka i musiała go wypróbować. Natychmiast! Jeździła dookoła ogrodu dziadków i dzwoniła zawzięcie. Sprawiało jej to ogromną radość. Wprawdzie rodzina zatykała uszy, ale co tam. Wreszcie Olek nie wytrzymał. – Na kogo dzwonisz? – spytał. – Na przechodniów. Ostrzegam ich, że jadę – odpowiedziała rozpromieniona Ada. – Ja nie mogę! Tu nie ma żadnych przechodniów – wykrzyknął ogłuszony Olek. Ada wzruszyła ramionami, jednak wreszcie przestała dzwonić. – Jak dobrze – westchnęli dziadkowie, rodzice i cztery ogrodowe myszy. – Cisza, aż dzwoni w uszach – roześmiał się dziadek. – Teraz mogę przedstawić wam nowego sąsiada. – Zaprowadził Adę i Olka w odległą część ogrodu. Tu, na pniu wysokiej brzozy, powiesił kilka dni wcześniej budkę lęgową dla ptaków. – Zachowajcie ciszę. Wkrótce go zobaczycie – szepnął. Już po chwili dzieci zauważyły nadlatującego od strony sadu ptaszka. Krótki prostokątny ogon sprawiał, że w locie wyglądał jak czteroramienna gwiazda. Usiadł na gałęzi brzozy, ale z daleka od budki. Dzieci mogły mu się przyjrzeć uważnie. Czarne skrzydła mieniły się w wiosennym słońcu zielenią i fioletem. W ostro zakończonym dziobie trzymał źdźbło zeschłej trawy. Rozglądał się na wszystkie strony. Olek i Ada aż wstrzymali oddechy, aby go nie spłoszyć. Ptak upewnił się, że nic mu nie grozi, i przefrunął do budki. – Rozpoznaliście tego pana? – spytał dziadek. – Pewnie. To pan szpak – odpowiedział bez wahania Olek. – Pani szpak też osiedli się w budce? – spytała Ada. – Oczywiście. Pan szpak wije gniazdo dla pani szpakowej i dla małych szpaczków. – Będziesz miał bardzo dużo sąsiadów, dziadku – zauważył z uśmiechem Olek. – Zdaje się, że będą podobnie hałaśliwi jak Ada i jej dzwonek – szepnęła mama, która dołączyła do obserwatorów pracowitego szpaczka. 124 – Szpet-szpet – zaśpiewał szpak i pomknął szukać materiałów na gniazdo. Wracał do budki wielokrotnie, przynosił pióra, korę, suche liście, mech, trawę. – Stara się – zauważyła Ada. Na to szpak zaskrzypiał jak stare deski w podłodze i jeszcze dodał: – Kuku, kuku! Olek i Ada zrobili wielkie oczy. Ze zdziwienia, naturalnie. Czyżby pan szpak stracił rozum? – Zapomnieliście, że szpaki potrafią naśladować różne głosy – przypomniał im dziadek, ubawiony zaskoczonymi minami wnucząt. Następnego dnia o świcie Ada zerwała się z łóżka z głośnym krzykiem: – Kradną mój rower! Wypadła na podwórko w rozpiętej kurtce zarzuconej na piżamę. Za nią wyskoczyli dziadkowie, rodzice i Olek. Wszystkich obudził wyjątkowo głośny dźwięk dzwonka, który zdobił rower Ady. Jakież było ich zaskoczenie, kiedy odkryli, że rower stoi bezpieczny w komórce, a jego dzwonek… milczy. Gdy przetarli zaspane oczy, zobaczyli na gałęzi topoli przy oknie pokoju, w którym spała Ada, pana szpaka. Nowy sąsiad dziadka naśladował dźwięk dzwonka niczym najzdolniejszy artysta. Zdziwił się na widok rodziny w komplecie. – Miau – miauknął jak kot i odleciał. – „Miau”, czy to po ptasiemu dzień dobry? – zastanawiała się babcia. Ada pomyślała, że to coś mniej przyjemnego. – Przepraszam, panie szpaku – szepnęła w stronę budki. Jak myślicie, dlaczego Ada przeprosiła szpaczka?

  • Rozmowa na temat opowiadania. − Dlaczego Ada jeździła na rowerze i dzwoniła? − Kogo przedstawiał dziadek Olkowi i Adzie? − Gdzie założył gniazdo szpak? − Jakie odgłosy naśladował szpak? − Dlaczego Ada myślała, że kradną jej rower? − Kto głośno naśladował dźwięk dzwonka? − Jakim dźwiękiem pożegnał szpak rodzinę?

Propozycja 5 Praca plastyczna „Uśmiechnięte słoneczko”, potrzebne rzeczy: kartka papieru, kredki, okrągły talerzyk (średniej wielkości), farby, do odbijania promyków „rączka”. Zróbcie podobnie jak na zdjęciu poniżej- na kartce odrysujcie koło od talerzyka, narysujcie kredką oczy, buzię nos, pomalujcie farbami, promyki – pomalujcie rączkę farbą i odbijcie promyki.

2

 

Propozycja 6 Wybierzcie się z rodzicami na spacer lub poobserwujcie ptaki z okna, spróbujcie sfotografować ptaka, ptasie pióro lub gniazdo.

Propozycja 7 Poćwiczcie pisanie litery J,j https://www.bajkidoczytania.pl/img/nauka-pisania-literki-j.pdf

Propozycja 8 Zaśpiewajcie piosenkę może wiosna usłyszy i zaświeci słońce https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw

Realizacja PP I 5,8 IV 1, 2, 5, 7, 8

Bawcie się dobrze.


 

Propozycje aktywności w dniu 15.04.2021r. (czwartek)

 

Temat tygodnia: Wiosenne powroty

 

Propozycja 1 Rozwiązywanie zagadek o ptakach. Rodzic czyta dziecku zagadki o ptakach: Po pniach drzew on skacze. Puka dziobem w korę. Pewnie, gdy są chore, jest tych drzew doktorem. (dzięcioł) Przybył z ciepłych krajów w czerwonych trzewikach. Gdy ujrzy go żabka, do wody umyka. (bocian) Z bajek jest nam znana. Choć żyje w ciemności, pozostaje dla nas symbolem mądrości (sowa).

a

  4

 c

 

Propozycja 2 Zabawa dydaktyczna z mapą lub globusem – Powrót do domu. Rodzic odszukuje na mapie świata Afrykę, gdzie zimują np. bociany i Europę, a w niej Polskę. Pokazuje dziecku, jaką drogę musiały pokonać ptaki, aby wrócić ponownie do naszego kraju. Dziecko zaznacza sznurkiem trasę przelotu bocianów. Rodzic czyta dziecku tekst: Jaskółki zimują w Afryce i w tropikalnej części Azji. Żurawie spędzają zimę w Azji, w Afryce i na Półwyspie Iberyjskim. Skowronek zimuje w basenie Morza Śródziemnego i w Europie. Jerzyk zimą przebywa w Afryce. Rodzic pokazuje wymienione kraje na mapie świata i wspólnie z dzieckiem oznaczają trasę przelotu innych ptaków kolorowymi sznurkami.

d

 

Propozycja 3 Możecie popracować w waszych książkach. Karta pracy cz 3 s. 63- fioletowa książka. Opowiadanie historyjki o wildze. Rysowanie po śladzie drogi kukułki do gniazda wilgi. Odpowiadanie na pytanie o gniazdo kukułki. Książka różowa s. 65- kolorowanie jajek.

Propozycja 4 Posłuchaj piosenki https://www.youtube.com/watch?v=FEO3PhEDwgs może zatańczysz?

Propozycja 5  Zabawa twórcza  – obserwacja zachowania wróbli (innych ptaszków) przez okno. Swobodne wypowiedzi dzieci O czym myśli wróbelek.

Propozycja  6 Zabawa ruchowa Bocian na łące. Przy dźwiękach tamburynu (klaskania) dziecko naśladuje chód bociana po wysokiej trawie (podnosi wysoko nogi). Na przerwę w muzyce zatrzymuje się, staje na jednej nodze, wyciąga przed siebie ręce i klaszcząc w nie naśladuje głos bociana: kle, kle, kle.

Propozycja  7  Łączenie fragmentów obrazków z dołu karty z odpowiednimi pustymi miejscami na dużym obrazku.  (Karta pracy, cz. 3, s. 66).

Realizacja PP I 4,5,7,8,9 II 2,7,8 III 3,4,8, IV 2,4,5,8,9,15

Dobrej zabawy.


 

Propozycje aktywności w dniu 14.04.2021r. (środa)

 

Temat tygodnia: Wiosenne powroty

 

Propozycja 1 Na wiosennej łące „Gimnastyka buzi i języka” –proponowane zabawy logopedyczne w ramach wspomagania rozwoju mowy u dziecka. „Wiosenne porządki” -ćwiczenie aparatu artykulacyjnego Idzie wiosna, więc należy zrobić wiosenne porządki w buzi. Najpierw malujemy sufit (język wędruje po podniebieniu), potem ściany (język po wewnętrznej stronie policzków). Zamiatamy podłogę (język porusza się po dolnych dziąsłach). Teraz czas umyć okna (język przesuwa się po zębach górnych i dolnych). Pierzemy firanki (parskanie wargami). Zamiatamy schody (oblizywanie warg). Porządkujemy strych (język podnosi się do górnych dziąseł) i piwnicę (język na dolne dziąsła). Jesteśmy zadowoleni ze swojej pracy, uśmiechamy się (wargi rozciągają się w uśmiechu) i cmokamy z zadowoleniem („buziaczki”).

Propozycja 2 Zabawa matematyczna „Motyle i kwiaty” -utrwalająca przeliczanie oraz rozwiązywanie zadań matematycznych –dodawanie i odejmowanie w zakresie10. np.:-Na łące rosło 8 stokrotek. Dzieci zerwały 4 stokrotki. Ile stokrotek zostało?-Nad łąką fruwały 3 motyle, za chwilę przyleciało jeszcze 6. Ile motylków fruwa teraz nad łąką?-Na kwiatkach siedziało 10 motylków, 3 motylki odfrunęły. Ile motylków zostało?-Gdy przyszła wiosna na łące zakwitły 2 stokrotki, następnego dnia jeszcze 3. Ile stokrotek zakwitło na łące? itd. Do tego celu można wykorzystać liczmany jakie znajdują się w domu np. klocki, jak również dziecko może wykonać rysunki/ kolorowanki kwiatów i motyli, które następnie powycina ćwicząc tym samym motorykę małą i doskonaląc umiejętności grafomotoryczne.

Propozycja 3 Gdy nadchodzi wiosna, do życia budzą się także niedźwiedzie. Poniżej link do multimedialnej gry matematycznej mającej na celu ćwiczenie przeliczania do 10 https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/zabawy-matematyczne/50/polacz-punkty-niedzwiadek

Propozycja 4 Piosenka o figurach geometrycznych: https://youtu.be/Lv-1s65cgJM

Propozycja 5 Przypomnijcie sobie kierunki pisania cyfr- najpierw palcem po śladzie, następnie palcem w powietrzu, na plecach mamy/taty, jeśli już utrwalicie możecie pisać ołówkiem po śladzie.

a

Propozycja 6 Zabawa ruchowa – Kto wyżej rzuci? Woreczek dla dziecka  (woreczek można zastąpić kulką zrobiona z papieru).  Dziecko i rodzic trzymają woreczek i  rzucają woreczek obiema rękami w górę i patrzą, kto wyżej podrzuci. Zabawa orientacyjno-porządkowa – Pająk i muchy. Rodzic  wyjaśnia, że pająk poluje tylko na żywe muchy. Dziecko  biega, z brzęczeniem, bzykaniem, w różnych kierunkach. Na hasło: Idzie pająk! – zastyga momentalnie w bezruchu. Pająk wychodzi na łowy i obserwuje bacznie, obchodzi muchy, a jeśli któraś drgnie, zabiera ją do swej sieci 9zamian rół raz pająkiem jest rodzic, raz dziecko.

Propozycja 7 Kolorowanie rysunku czajki według wzoru. Czytanie z mamusią/tatusiem  nazw części ciała czajki. Rysowanie jajek w każdym polu tak, żeby wszędzie było ich po dziesięć. (Karta pracy, cz. 3, s. 64).

Realizacja PP I 4,5,7,8,9 II 2,6,7,8 III 3,4,8,9 IV 2,4,15

Miłej zabawy życzymy.


 

Propozycje aktywności w dniu 13.04.2021r. (wtorek)

 

Temat tygodnia: Wiosenne powroty

Propozycja 1 „W górze słonko świeci”- zabawa paluszkowa wg M. Barańskiej W górze słonko świeci dzieci unoszą nad głową obie dłonie i poruszają wszystkimi palcami Ptaszek sobie leci dz. przenoszą ręce na wysokość klatki piersiowej, krzyżują nadgarstki i poruszają dłońmi tak jak skrzydłami szumią, szumią drzewa dz. prostują ręce i wyciągają je do góry, machając jak gałęzie na wietrze każdy nadejścia wiosny rytmicznie klaszczą w dłonie się już spodziewa

Propozycja 2  Słuchanie wiersza „Ptasie perypetie” Agata Bober

W ciepłych krajach afrykańskich, gdzie na zimę odlecieli, trzech przyjaciół się spotkało, by pomówić o niedzieli. Pierwszy zaczął Pan Skowronek, co ze swego śpiewu słynął: – Lećmy szybko wnet do Polski, bo nam dni wiosenne miną! Wszak wiadomo nie od dzisiaj, że mym wielkim jest zadaniem wszem i wobec wyśpiewywać, Pani Wiosny powitanie. – Ty mój drogi wciąż o pracy – wtrącił się czerwononogi. Chciałbym jeszcze móc odpocząć, bo do Polski kawał drogi! A poza tym, tam na miejscu, czeka mnie roboty szmat, gniazdo muszę znów zbudować, małym pomóc przyjść na świat. – Wiem, co mówisz mój kolego – przemówiła wnet jaskółka. Pracy w Polsce mam bez liku, bom ja nie jest jak kukułka, co podrzuca innym dzieci, żeby później leniuchować. Na najlepsze ptaki w Polsce, muszę dzieci swe wychować. Wtem sfrunęła Pani Sójka, z listem w swoim małym dzióbku. – Proszę czytać, bo znalazłam list ten w kwiatach, w mym ogródku. Wziął list Bocian w skrzydła swoje i zaczyna czytać: „Przylatujcie wy leniuchy, wiosnę trzeba witać! Środek marca, a Was nie ma, zaraz będzie wielka draka, bo na niebie wciąż nie widać, powracającego ptaka! Wiec pakujcie swe manatki i w daleką podróż sio! P.S To ja, Wasz przyjaciel drogi, Pan Wróbelek Pio.” Nie czekając ani chwili, w wielkim pędzie spakowane, wyruszyły w długą podróż, ptaki nieco skołowane. Bo nie wiedzą co ich, czeka, gdy do Polski zawitają, strachu pełne swe kuperki, biedne ptaszki teraz mają! Rozmowa na temat wiersza: – Jakie ptaki wystąpiły w wierszu? – Dlaczego ptaki przebywały w ciepłych krajach? – Kto napisał list do ptaków i dlaczego? – Czym martwiły się ptaki przed podróżą do Polski? – Jaki był nastrój wiersza: wesoły, poważny, smutny?

Propozycja 3 Wiosenny walczyk”- zabawa taneczna do piosenki „Zielona wiosna” słowa i muzyka D. i K. Jagiełło https://www.youtube.com/watch?v=VR50rxz_wGM

Propozycja 4 Wykonajcie piękne jaskółki- instrukcja w filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=-NlPDoMmUnQ

Propozycja 5  Dziecko słucha czytanego przez rodzica opowiadania A. Widzowskiej „Powrót bociana”.
Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.
– Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.
– Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec.
– To jest gniazdo bociana.
– Dziadku, tam nikogo nie ma.
– Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.
– Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec.
– Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.
– Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?
– Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły.
– I one też kiedyś odlecą?
– Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.
– Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek.
– Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł.
– I dziobów – dodał chłopiec.
Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.
– Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają!
– Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje.
Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.
– Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś?
– Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle.
– Kle, kle, kle! – powtórzył Olek.
Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach,
od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:
Kle, kle
Klekotaniem zbudził bociek
całe gniazdo swoich pociech.
Kle, kle dzwoni w ptasich główkach
niczym głośna ciężarówka!
– Znowu tatko tak klekoce,
że zarywa boćkom noce?
Czemu tatuś nasz kochany
taki dziś rozklekotany?
Bocian skrzydłem dziób zasłania,
sen miał nie do wytrzymania!
– Ach, obudźcie mnie już, błagam,
bo was chciała połknąć żaba!

Rodzic może porozmawiać z dzieckiem nt opowiadania; pomocne mogą okazać się pytania skierowane do dziecka:
− Dokąd pojechał Olek?
− Gdzie miał swoje gniazdo bocian?
− W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?
− Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?
− Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?

Propozycja 6  Zabawy ruchowe:
Zabawa ruchowa „Gra w zielone” – tekst popularny.
Rozkładamy w pomieszczeniu przedmioty w kolorze zielonym. Rodzic pyta: „Grasz w zielone?”, dziecko odpowiada „Gram”. Rodzic pyta „Masz zielone?”, dziecko odpowiada „Mam” i dotyka wybranego przedmiotu w kolorze zielonym.

Zabawa ruchowa „Gram w kolory”. Dziecko podskakuje w rytm dowolnej muzyki. Na klaśnięcie rodzica zatrzymuje się a rodzic wypowiada nazwę koloru. Zadaniem dziecka jest odnalezienie czegoś w danym kolorze. Podczas zabawy rodzic wymienia kolejne kolory.

Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy, bocian patrzy”.
Dziecko jest żabką. Porusza się, skacząc w przysiadzie, gdy rodzic (bocian) jest odwrócony tyłem. Następnie rodzic mówi:
Raz, dwa, trzy, bocian patrzy!
Rodzic odwraca się, a dziecko –żabka – zastyga w bezruchu.

Realizacja PP  I 2,4,5, II 7,8 III 4,5,8,9 IV 1,2,5

Jeśli pogoda pozwoli wybierzcie się na spacer, może zobaczycie bociana? Bawcie się dobrze!


 

Propozycje aktywności w dniu 12.04.2021r. (poniedziałek)

Temat tygodnia: Wiosenne powroty

Propozycja 1 Poznawanie nazw wybranych ptaków, które powróciły do nas wczesną wiosną – skowronka, bociana, czajki i szpaka. Dzieci oglądają zdjęcia ptaków. Omawiają ich wygląd – różnice i podobieństwa.  Dzielą nazwy tych ptaków na sylaby.

3  4

5 6

Propozycja 2 Dzisiaj poznamy literę J, j. Wielką i małą. Piszemy litery po śladzie zgodnie z kierunkiem pisania (załącznik) w powietrzu, po śladzie i na plecach mamusi/tatusia. Następnie przechodzimy do zadań w książce (Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 64.) – Opisywanie, co przedstawia obrazek.   – Określanie pierwszych głosek w słowie jajka i nazwach rysunków.    – Rysowanie po śladach rysunków.    – Kolorowanie wybranych rysunków.    Zaznaczanie liter j, J w wyrazach.

1  2

 

Propozycja 3 Gimnastyka https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

 

Propozycja 4 Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Gdzie budować gniazdo?

Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł. – Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek. – O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu… – Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka. – Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską… – Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel. – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hm… trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

Rozmowa na temat opowiadania. Odpowiadanie na pytania:  Które ptaki rozmawiały o gniazdach? Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek? Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?  Co powiedział wróbel na temat gniazd?  Z czego ptaki robią gniazda?

 

Propozycja 5 Słuchanie nazw ptaków, oglądanie ich gniazd. Określanie różnic i podobieństw między gniazdami. Kończenie rysowania bocianów według wzoru. Karta pracy, cz. 3, s. 62.

Propozycja 6 Zabawa orientacyjno-porządkowa – Ptaki – do gniazd! Kolorowe krążki (można zastąpić kartką, gazetą) , bębenek (klaskanie). Mamusia/tatuś  rozkłada w wyznaczonym miejscu w domu/ogródku kolorowe krążki – gniazda. Dziecko jest ptakiem. Porusza się między krążkami – gniazdami. Kiedy usłyszy mocne uderzenie w bębenek, jak najszybciej przykuca w najbliższym gnieździe. Dwa uderzenia w bębenek są sygnałem do ponownego poruszania się.

  • Zabawa bieżna – Powroty ptaków. Tamburyn. Dziecko jest ptakiem. Wraca z Afryki – biega w różnych kierunkach z rozłożonymi na bok rękami, przy akompaniamencie tamburynu. Podczas przerwy w grze przykuca i odpoczywa przed dalszą podróżą. Dźwięki tamburynu są sygnałem do dalszego biegu.

Propozycja 7 Obejrzyj filmik edukacyjny https://www.youtube.com/watch?v=dLgZrIJQwc4

Propozycja 8  „Bocian i żabki” –zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Dzieci –żabki skaczą po dywanie, mówiąc przy tym kum kum. Rodzic jest bocianem, który stoi przy dywanie i głośno mówi kle kle. Na hasło „Bocian na łące ”osoba będąca bocianem wbiega na dywan i łapie żabki. Żabki mogą się przed nim schronić w stawie –wyznaczone miejsce na dywanie. Po złapaniu żabek następuje zmiana osoby będącej bocianem.

Propozycja 3 Napisz szlaczki po śladzie.

7

 

Realizacja pp I 4,5,9 II 9,10,11 III 4,7,9 IV 2,4,5,8,18,19

Bawcie się dobrze.


 

Propozycje aktywności w dniu 9.04.2021r. (piątek)

 

1

Propozycja 1 Gimnastyka z mamusią/tatusiem https://youtu.be/cGOK6AcTLZE. Poćwicz z mamusią/tatusiem, bo…gimnastyki nigdy dość! Reaguj na sygnał dźwiękowy.

Propozycja 2 Słuchanie opowiadania o tematyce zdrowotnej Doroty Kossakowskiej „Sport to zdrowie”, odpowiadanie na pytania do treści opowiadania.

Kacper chodzi do przedszkola. Lubi bawić się z kolegami i ze starszym bratem Michałem. Kiedy jest w przedszkolu najchętniej buduje z klocków wieże, domy i garaże. Z bratem urządzają zabawy na podwórku. Ścigają się, wspinają na drabinki i grają w piłkę nożną. Brat Kacpra chodzi do szkoły i na treningi piłki nożnej. Nie wie jeszcze, czy zostanie piłkarzem, ale lubi sport. Wie, że uprawianie sportu daje siłę, poprawia kondycję i hartuje organizm. Kiedy Kacper pójdzie do szkoły też zacznie trenować. Może razem z bratem?

Jak myślicie, co trzeba robić, żeby być zdrowym? Czy trzeba uprawiać sport? A co trzeba jeść?

 

Propozycja 3 Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu z wykorzystaniem piłek, zachęcanie do aktywnego spędzenia czasu wolnego. Zróbcie tor przeszkód  i spróbujcie go pokonać. Pobaw się na świeżym powietrzu. Czekamy na zdjęcia z Waszych zabaw. A po powrocie do domu narysujcie to jak bawiliście się dzisiaj.

 364-1236

 

Propozycja 4 „Małe i duże kroki”– zabawa rozwijające właściwą reakcję na umówiony sygnał. Pokonywanie przez dziecko odległość od wyznaczonego punktu do rodzica : krokami słoniowymi (duży wykrok), normalnymi krokami/podskokami, tip topami (stopa dostawiana do stopy).  Czy umiesz robić małe i duże kroki? Stań w pewnej odległości od mamy/taty. Podejdź do rodzica krokami słoniowymi (duży wykrok), normalnymi krokami/podskokami, tip topami (stopa dostawiana do stopy).                                                                                                    Zabawa rozwijająca wyobraźnię: „Czy zwierzęta uprawiają sport?“.  Jak myślisz czy zwierzęta uprawiają sport? Opowiedz o tym mamusi/tatusiowi.

 

Propozycja 5 Poruszanie się według słów rymowanki: „Zrób do przodu cztery kroki …“ Przeliczanie kroków.

Poruszaj się do słów rymowanki

Zrób do przodu cztery kroki,

I rozejrzyj się na boki.

Tupnij nogą raz i dwa,

Ta zabawa nadal trwa.

Teraz w lewo jeden krok,

Przysiad i do góry skok.

Zrób do tyłu kroków trzy,

By koledze otrzeć łzy.

Klaśnij w ręce razy pięć,

Na klaskanie też nasz chęć.

Teraz obróć się dokoła

I hurraaa! Zawołaj.

 

Propozycja 6 Masażyk relaksacyjny https://youtu.be/lD8nMY3tdW4

Wykonaj masażyk relaksacyjny na pleckach mamusi/tatusia.

 

Propozycja 7  Spacer – kolejny dzień bicia rekordu w rodzinnym spacerowaniu. Czas na spacer! Rodzinne spacerowanie to jest to!

 

PP 1,4,5,8 II4,6,9 III 5,7,8 IV 1,5,6,8,15

Bawcie się dobrze!


 

Propozycje aktywności w dniu 8.04.2021r. (czwartek)

Dzisiaj kontynuujemy tematykę sportową.

Propozycja 1 Zapraszam Was do obejrzenia filmiku. Pamiętajcie ruch to zdrowie! https://www.youtube.com/watch?v=jgJOS26G1wY

Propozycja 2 Rozwiązywanie zagadek na temat sportu https://zagadkidladzieci.net/zagadki/Zagadki+dla+dzieci+o+sporcie Jeśli potrafisz – spróbuj samodzielnie ułożyć zagadkę i zadaj ją rodzicom

Propozycja 3 Dowolny taniec przy nagraniu utworu A. Vivaldiego „Wiosna” z cyklu „Cztery pory roku”. Zatańcz do utworu: „Wiosna”. Do tańca zaproś mamusię/tatusia. Jaki nastrój ma utwór? Wesoły czy smutny?

Propozycja 4 Narysuj piłkę po śladzie http://bystredziecko.pl/karty-pracy/grafomotoryka/grafomotoryka-pilka-nozna-01.pdf

1

 

Propozycja 5  Zabawa konstrukcyjno-manipulacyjna: „Stadion sportowy”. Zbudujcie z klocków lub innych zabawek stadion sportowy. Czy wiesz co oznaczają słowa: „trybuny”, „płyta boiska”, „murawa”? Czekam na zdjęcia waszych budowli!

 

Propozycja 6 „Mapa zdrowia” – wycinanie i przyklejanie przedmiotów służących zdrowiu – doskonalenie umiejętności cięcia nożyczkami. Zachęcam do wycinania np. owoców, warzyw itp. z gazetek, nazywanie wyciętych obrazków, dzielenie na sylaby, głoski. Dla chętnych: można nakleić (ułożyć) na dużej kartce wycięte obrazki – pochwalcie się zdjęciem.

 

Propozycja 7 Zabawy ruchowe „Gąsienica Basia” https://www.youtube.com/watch?v=7IaZC3DvH54

„Pięta kciuk” https://www.youtube.com/watch?v=YO5zn4NAGXg

 

Propozycja 8 „Prawda czy fałsz” Dzieci otrzymują kartki z buziami: uśmiechniętą i smutną. Kiedy usłyszą zdanie prawdziwe, podnoszą buzię uśmiechnięta, a kiedy zdanie będzie zmyślone, to podnoszą lizak z buzią smutną.

Przykładowe zdania:                                                                                                                                                                              – Myjemy ręce przed jedzeniem.                                                                                                                                                           – Zęby myjemy raz w tygodniu.                                                                                                                                                            – Do mycia zębów potrzebna jest pasta i szczoteczka.                                                                                                                     – Szampon służy do mycia włosów.                                                                                                                                                     – Po zabawie na placu zabaw nie myjemy rąk.                                                                                                                                  – Stomatolog to lekarz, który leczy zęby.                                                                                                                                            – Cukierki są bardzo zdrowe.                                                                                                                                                                – Trzeba jeść warzywa i owoce bo są zdrowe.                                                                                                                                    – Powinniśmy dużo spacerować .

Realizacja PP I 2,4,5,6,7,8,9 II 7,8 III 4,5,8,9 IV 1,2,5,7,8,12,19

Życzymy dobrej zabawy!


 

Propozycje aktywności w dniu 7.04.2021r. (środa)

 

Propozycja 1 Gimnastyka połączona z tańcem. Porusz ciało do piosenki „Prosty taniec” zaproś Rodziców do wspólnej zabawy https://www.youtube.com/watch?v=UvA7Fk44JFw

Propozycja 2 Obejrzyj filmik edukacyjny na temat dyscyplin sportowych https://www.youtube.com/watch?v=eiU2XVGTiLE.

Posłuchaj wiersza E. Pawlak: „Elementarz sportowy”

Każde dziecko o tym wie: Chcesz być zdrowy – ruszaj się!

Sport to bardzo ważna sprawa. Są reguły, jest zabawa.

Jest dyscyplin co nie miara, część z nich nowa, a część stara.

Od wędkarstwa, sztuk łowieckich, od antycznych igrzysk greckich,

poprzez dzieje, poprzez lata aż do współczesnego świata.

Każdy znajdzie coś dla siebie. Sprawdź, co dobre jest dla ciebie.

Może rolki, koszykówka, rower, piłka lub siatkówka,

szachy, judo czy pływanie taniec, skoki, żeglowanie

biegi, sanki i łyżwiarstwo, hokej, snowboard czy narciarstwo?

Może tenis lub karate? Namów mamę, siostrę, tatę.

Również dla twojego brata dobrodziejstwa sportów świata:

refleks, sprawność, orientacja, walka i rywalizacja.

Ważna jest też ta zasada (to zaleta jest, nie wada):

nie są ważne tu medale, lecz jak ćwiczysz – czy wytrwale,

czy szanujesz przeciwnika. Jaki jesteś, stąd wynika!

Sport nauczyć może wiele. Zdrowy duch jest w zdrowym ciele,

a z wszystkiego jedna racja: górą sport i rekreacja!

Porozmawiajcie z rodzicami na temat wiersza, czy znasz te dyscypliny sportowe?? Jaki sport chciałbyś trenować? Może Twoi Rodzice uprawiali jakiś sport w dzieciństwie??

 

Propozycja 3  Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy – Baba Jaga patrzy” to zabawa w którą możesz zabawić się z Rodzicami.

 

Propozycja 4 Karta pracy- policz piłki w okienkach narysuj odpowiednią ilość kropek lub wpisz cyfrę, jeśli potrafisz.

169210193_440544700381089_6304659868337258220_n

 

 

Propozycja 5 Rozmowa o aktywnym spędzaniu wolnego czasu na podstawie tekstu i doświadczeń dzieci.

Posłuchajcie opowiadania przeczytanego przez mamusię/tatusia  pt. „O komputerze i różanym ogrodzie” – Joanny Krzyżanek.  

 Wydarzyło się to dwa lata temu. Rodzina Wafelków kupiła komputer.

– Jaki fajny! – wykrzyknął Filip, kiedy tata wyjmował monitor z wielkiego tekturowego pudła. Nikt wtedy nie przypuszczał, że urządzenie to stanie się przyczyną wielu kłopotów i że ma ono niewidzialne łapy, które będą mocno trzymały Filipa i nie pozwolą mu robić nic innego, jak tylko pisać i grać na nim.

Przez pierwsze dni nie było w tym nic niepokojącego. Przecież każdy człowiek, kiedy dostanie coś nowego, nie może się z tym rozstać. Ale kiedy minął drugi tydzień, rodzina zaczęła się niepokoić. Filip dla nikogo nie miał czasu. Było jednak coś, co jeszcze bardziej martwiło rodziców chłopca. Przecież siedzenie przez kilka godzin dziennie przed komputerem jest niezdrowe.

-Porozmawiam z nim – powiedziała mama i poszła do pokoju w którym stał komputer:

-Filipie, czy możesz ze mną porozmawiać? – zapytała.

-Teraz? Mamo! Właśnie zbliżam się do komnaty czarownicy, która porwała mojego najlepszego przyjaciela, Kacpra. Muszę go uratować. Porozmawiamy później?

-Wolałabym teraz – odpowiedziała mama spokojnym głosem.

-No dobrze – odparł niezadowolony.

-Martwię się, bo ciągle siedzisz przed komputerem. O tym, że jest to bardzo nie zdrowe, nie będę już z tobą rozmawiała, bo wiem, że tata ci o tym mówił. Smuci mnie jednak coś innego. Od dwóch tygodni nie masz dla nikogo czasu. Śniadania, obiady, podwieczorki i kolacje zjadasz tak szybko, jakby cię ktoś gonił. Nie czytasz książek, nie bawisz się z Lusią w ogrodzie, nie obserwujesz gwiazd, nie jeździsz z tatą na rowerze. Nie pomagasz babci w różanym ogrodzie. Nie nurkujesz z dziadkiem w rzece. Nie chcesz się nawet barwić z Bartkiem, twoim najlepszym przyjacielem. Przepraszam, zapomniałam. Masz już nowego najlepszego przyjaciela, który ma na imię Kacper, prawda?

-Mamo, zrozum mnie, proszę. W komputerze mam rzekę, w której nurkuję, rower, na którym jeżdżę, ogród z niesamowitymi kwiatami, rozgwieżdżone niebo…

-Wiesz co, Filipie, zjedz sobie teraz komputerowe babeczki, a ja pójdę skosztować tych, które babcia w tej chwili wyjmuje z piekarnika – powiedziała mama i wyszła z pokoju. Po chwili włożyła do koszyka ciepłe babeczki, kubeczki, butelkę truskawkowego soku, napisała kartkę i położyła ją na stole w kuchni. W tym czasie przez szparkę w drzwiach do pokoju chłopca wcisnął się zapach babeczek.

-Co tak pięknie pachnie? – zapytał Filip i pobiegł do kuchni. Ale co to? Nie było tam mamy babci, Lusi, no i pachnących babeczek. Była za to kartka:

Jesteśmy w różanym ogrodzie nad rzeką. Wrócimy wieczorem.

Babcia mama i Lusia

Chłopiec nie chciał być sam w domu. Wyłączył komputer i pobiegł nad rzekę.

-Masz ochotę na truskawkowy sok i pyszne babeczki? -zapytała mama, kiedy zobaczyła zmęczonego synka.

Wieczorem, kiedy wszyscy wrócili do domu. Filip powiedział mamie, że już nie będzie spędzał wolnego czasu przed komputerem i że ich różany ogród jest piękniejszy niż ten w komputerze. A potem szepnął mamie do ucha:

-Do komputera nie można się przytulić – i mocno przytulił się do mamy.

Po przeczytaniu opowiadania rodzic prowadzi z dziećmi rozmowę o zachowaniu i doświadczeniu Filipa, a następnie, odwołuje się  do doświadczeń dzieci, na temat przyjemnego i aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu. Zaznacza również jak ważny jest ruch dla zdrowia i rozwoju dzieci.

 

Propozycja 6 Zabawy ruchowe „Gimnastyka” https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE „Boogie woogie” https://www.youtube.com/watch?v=KeKgAM3oUVc, „Piracka gra” https://www.youtube.com/watch?v=_iX7GXhXAtQ

 

Propozycja 7  Pokolorujcie wybraną kolorowankę.

27

6  3

 

Realizacja podstawy programowej I 3,4,5,7,8,9 III 1,5,8,9 IV1,2,5,7,8,12,15,19

Bawcie się dobrze!


 

Propozycje aktywności w dniu 6.04.2021r. (wtorek)

 

Propozycja 1 „Pajączek” to bardzo wesoła zabawa, która zapewni Wam „wygimnastykowanie” paluszków https://www.youtube.com/watch? v=ZhF0KaTm2WM

 

Propozycja 2 Obejrzyjcie filmik edukacyjny https://www.youtube.com/watch? v=jgJOS26G1wY i spróbujcie odpowiedzieć na pytanie: „Po co nam aktywność fizyczna”?

5

Propozycja 3 Wykonajcie ćwiczenie „Rowerek” Opis dla rodzica: dzieci i rodzice leżą na plecach na podłodze z nogami uniesionymi w górę i ugiętymi kolanami. Leżą tak, aby jego stopa była oparta o siebie. Następnie wspólnie wykonują tzw. rowerek. Powtarzają rymowankę, różnicując jej tempo: „Jedzie Radek na rowerze, a pan Romek na skuterze. Raz, dwa, trzy, jedz i ty”.

 

Propozycja 4  Napiszcie szlaczki po śladzie.

1

 

Propozycja 5 Zabawa „Zrób to samo” – naśladowanie postawy ludzików, które są na obrazkach. Plansza demonstracyjna wydawnictwa MAC https://flipbooki.mac.pl/…/os…/mobile/index.html…

 

Propozycja 6  „Bijemy rodzinny rekord spacerowania” – brzmi ciekawie? Wybierzcie się na spacer. Wykorzystajcie krokomierz w telefonie/zegarku i obliczcie trasę lub ilość, które udało się Wam wykonać. Codziennie postarajcie się zrobić chociaż kilka kroków więcej.

Realizacja PP I 4,5,8,9, IV 1,3,5,7,9,19

Życzymy udanej zabawy!


 

Propozycje aktywności w dniu 2.04.2021r. (piątek)

Propozycja 1 Jak ułożyć piękne życzenia? Rodzic pyta dziecko, dla kogo chciałoby zrobić wielkanocną kartkę i przekazać świąteczne życzenia. Następnie pomaga dziecku ułożyć tekst życzeń i zapisuje je na kartce „na brudno”. Rodzic zwraca uwagę na formę życzeń, właściwe słownictwo, itp.

Propozycja 2 Wykonujemy świąteczną kartkę z życzeniami Rodzic pomaga dziecku zgiąć na pół grubą kartkę papieru. Następnie dziecko projektuje swoją kartkę wielkanocną – wycina i koloruje elementy kojarzące się z Wielkanocą, przykleja ozdoby. Na koniec rodzic wpisuje do środka ułożone w poprzednim ćwiczeniu życzenia dziecka.

4

 

Propozycja 3 Zabawa językowa – Wąż słowny Dziecko mówi słowo związane z Wielkanocą. Zadaniem rodzica jest powiedzenie słowa zaczynającego się na ostatnią literę usłyszanego słowa, a dziecka na ostatnią literę słowa powiedzianego przez rodzica. Zadanie polega na ułożeniu jak najdłuższego węża słownego. Rodzic może zapisywać kolejne słowa na kartce.

Propozycja 4 Co znajdziemy w wielkanocnym koszyczku? Rodzic i dziecko wspólnie wkładają pokarmy do koszyczka i rozmawiają o ich znaczeniu: · • Baranek z cukru lub masła – zwycięstwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek oddał swoje życie za ludzi, by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią. • Jajka – symbol życia. • Szynka/kiełbaska – symbol zdrowia i dostatku • Chleb – symbol dobrobytu i szczęścia, symbol Ciała Chrystusa. • Sól – chroni od grzechu. Można uzupełnić listę o regionalne produkty wkładane do koszyczka wielkanocnego oraz ich symbolikę

Co_wkadamy_do_koszyka

 

Propozycja 5 Ozdabianie wielkanocnego koszyczka Dziecko otrzymuje koszyczek do dekoracji. Dekoruje go z pomocą rodzica gałązkami bukszpanu, kolorowymi wstążkami, baziami, kwiatami, ozdobami wielkanocnymi, itp. Dziecko wkłada do koszyczka białą serwetkę, a następnie układa w nim kolejno pokarmy. Może powtórzyć ich symbolikę. Czekamy na zdjęcia ze strojenia Waszych koszyczkówJ

Propozycja 6 Zabawa ruchowa – Wielkanocna gimnastyka. Rodzic przygotowuje kolorowe koła wycięte z papieru, ustala z dzieckiem, co robi dziecko, gdy zobaczy określony kolor koła, np. • niebieskie koło – dziecko skacze w miejscu, • żółte koło – dziecko robi pajacyki, • czerwone koło – dziecko kiwa się na boki, • zielone koło – dziecko kręci się wokół własnej osi. Rodzic włącza nagranie dowolnej piosenki, a dziecko spaceruje. Kiedy piosenka cichnie, rodzic podnosi koło w wybranym kolorze, a dziecko wykonuje wcześniej ustalone polecenie.

Propozycja 7 Zabawa rytmiczna „Taniec” https://youtu.be/SnA9-XotlAw, Pobawcie się razem naśladujac taniec pokazany na nagaraniu.

Propozycja 8 Jestem pewna, że lubicie masażyki! Mamusia/tatuś wykona je zaraz na Twoich pleckach. A może zrobicie później zamianę i wykonacie im masażyk? Na pewno się ucieszą 😉

Masażyk: „Placek babci” Źródło:  https://loogomowa.pl/dzieciece-masazyki/  Babcia placek ugniatała, (naciskamy plecy dziecka płasko ułożonymi dłońmi) Jestem pewna, że lubicie masażyki! Mamusia/tatuś wykona je zaraz na Twoich pleckach. A może zrobicie później zamianę i wyciskała, wałkowała (ściskamy dziecko za boki, przesuwamy płasko obie dłonie jednocześnie) raz na prawo, raz na lewo (przesuwamy dłonie w odpowiednich kierunkach) Potem trochę w przód i w tył, żeby placek równy był. Cicho… cicho… placek rośnie (nakrywamy dziecko rękoma lub całym ciałem) w ciepłym piecu u babuni. A gdy będzie upieczony(głaszczemy dziecko po plecach) każdy brzuch zadowolony

Propozycja 9  Jeśli będziecie bardzo się nudzić to zachęcam do „pracy” w waszych książeczkach.

2

 1

Realizacja pp I 4,5,7 III 5,6,7,8,9 IV 1,2, 5, 7,8, 9,12,14,16

Życzymy dobrej zabawy i uśmiechu.


Propozycje aktywności w dniu 1.04.2021r. (czwartek)

 

Propozycja 1 Wielkanocna zabawa słowami

Dziecko dzieli na sylaby (chętne dzieci dzielą na głoski) następujące słowa: jajko, Wielkanoc, koszyczek, zajączek, pisanka, mazurek, babka. Określa, jaką głoską rozpoczyna się i kończy każde słowo.

 

Propozycja 2 Zabawa ruchowa. Uśmiechnijcie się i poruszajcie się troszeczkę. Wystarczy tylko kliknąć na poniższy link:

safe_image (3)(4)

https://www.youtube.com/watch?v=47Z9AnFVxR0&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3OM9FUXvBr6br_mw55S3s99A7uOIwY535c7TaKr29C27UGr_0st_ahado

 

Propozycja 3  Zabawa ortofoniczna – „Kto się schował w wielkanocnym koszyczku?”

pobrane  pobrane (1)  images

Dziecko naśladuje głosy i ruchy zwierząt, które pokazuje rodzic, wyjmując je z koszyczka:

  • kurczątko: pi, pi, pi – dziecko porusza rękami jak skrzydełkami,
  • baranek: bee, bee, bee – dziecko chodzi na czworakach
  • kogucik: kukuryku – dziecko uderza o uda dłońmi prostych rąk.

 

Propozycja 4 Słuchanie opowiadania pt. Najpiękniejsze (autor: G. Kasdepke).

Dziecko słucha opowiadania:

Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze!… Prawda? Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze znanymi kurami. Któregoś ranka wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość! Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je delikatnie. Nasłuchiwały, czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk. Jednym słowem, jak wszystkie mamy, robiły sporo zamieszania.

− Z mojego jajeczka – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym

podwórku!

− A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi!

Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły.

− Mój kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paseczki.

− A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki.

Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe

kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaczki na świecie. I rzeczywiście. Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania… – zanim się obejrzały, z popękanych, kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.

− Jaka śliczniutka!… – wygdakała pierwsza kura.

− Mój ty kochany!… – rozczuliła się druga.

− Chlip, chlip!… – płakała ze szczęścia trzecia kura.

A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie: „Mamo! Już jestem!”

Rozmowa na temat opowiadania.

Dziecko wypowiada się na temat utworu; zwraca uwagę na zachowanie kur, ich pragnienia, sposób ozdabiania jajek; podkreślanie więzi matki z dzieckiem.

 

Propozycja 5 Zabawa ruchowa „Jajko” – turlanie się po dywanie do przodu, do tyły i na boki.

 

Propozycja 6 Utrwalenie  Wielkanocnej piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=GxNEUPCe458

 

Propozycja 7  Karta pracy s.76 i 77 (fioletowa książeczka)

1

Propozycja 8 Obejrzyjcie prezentację  https://youtu.be/gPEtuV-8OXY

Zachęcamy do spacerów w poszukiwaniu wiosny, jeśli ją znajdziecie zróbcie zdjęcie i wyślijcie na grupę. Pomóżcie rodzicom w kuchni lub bawcie się grzecznie i pomóżcie później posprzątać kuchnię  a może ktoś pomaga w przygotowaniach świątecznych – pochwalcie się zdjęciami.

Życzymy udanej zabawy, czekamy na zdjęcia.


 

Propozycje aktywności w dniu 31.03.2021r. (środa)

Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: 3 surowe jajka, 2 jajka ugotowane na twardo, dwa talerzyki, szklane naczynie, plastikowa butelka, woda, sól, łyżka, ocet, kilka kolorowych kartek papieru, nożyczki.

 2  1

Propozycja 1  Co wiesz o jajkach?

Rodzic zadaje dziecku pytania:

– Skąd biorą się jajka?

– Czy wiesz, jaki ptak składa najmniejsze jajka na świecie (koliber), a jaki największe (struś)?

– Co wykluwa się z kurzego jajka?

– Jakie potrawy możemy przygotować z jajek?

 

Propozycja 2 Od najmniejszego do największego – ćwiczenie grafomotoryczne

Rodzic kładzie przed dzieckiem kartkę A4 poziomo. Zadaniem dziecka jest narysować z lewej strony kartki malutkie jajko, a następnie kolejne, większe od następnego i kolejne – większe od ostatniego (i tak do końca kartki). Dziecko liczy, ile jajek udało mu się narysować. Pokazuje jajko najmniejsze i największe. Może pokolorować je na dowolne kolory.

 

Propozycja  3 Poznajemy budowę jajka

Rodzic rozbija delikatnie jajko i wylewa jego zawartość na talerzyk. Dziecko opisuje, jakiego koloru jest białko i żółtko jajka, ogląda dokładnie skorupkę z zewnątrz i od środka. Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.

Jajko przyda się jeszcze do kolejnego ćwiczenia.

       Zabawa badawcza – oddzielamy żółtko od białka.

Rodzic podaje dziecku jajko z poprzedniego ćwiczenia oraz plastikową butelkę. Dziecko delikatnie naciska ścianki butelki i zmniejszając ucisk ścianek stara się bardzo ostrożnie zassać żółtko do środka butelki tak, aby go nie uszkodzić. Następnie naciskając ścianki ponownie – umieszcza żółtko na drugim talerzyku.

 

     Eksperymenty z jajkami

1) Jak rozpoznać, czy jajko jest surowe, czy ugotowane?

Rodzic kładzie przed dzieckiem jajko surowe i ugotowane na twardo. Zadaniem dziecka jest zakręcić leżące na stole jajka wokół własnej osi. Jajko surowe będzie obracało się wolno i krócej, a jajko ugotowane na twardo – szybko i długo.

2) Jajko – zatonie, czy będzie pływać?

Dziecko bardzo delikatnie umieszcza surowe jajko w wysokim przezroczystym naczyniu napełnionym wodą (szklance, wazonie). Sprawdza, czy jajko tonie, czy pływa. Następnie wyjmuje jajko i wsypuje do wody 10-15 łyżek soli i miesza wodę aż do jej rozpuszczenia. Umieszcza teraz jajko w solance – sprawdza, czy jajko tonie, czy pływa na powierzchni.

3) Jak rozpuścić skorupkę jajka?

Dziecko otrzymuje od rodzica naczynie z octem, w którym zmieści się jajko. Dziecko wkłada jajko (surowe) do octu i pozostawia do następnego dnia. Skorupka jajka rozpuści się i jajko będzie elastyczne jak gumowa piłka (i bardzo delikatne!).

 

Propozycja 4 Poszukiwanie ukrytych jajek na czas – ćwiczenie na spostrzegawczość

Dziecko wycina z papieru 10 kolorowych jajek. Wychodzi z pokoju, a rodzic umieszcza jajka w kilku widocznych miejscach w pokoju. Dziecko wchodzi do pokoju i w ciągu 20 sekund (rodzic mierzy czas lub głośno liczy do 20) stara się odnaleźć wszystkie ukryte sylwety jajek. Przeliczanie jajek, porównywanie liczebności.  Wykonanie „zadań” z fioletowej książeczki s. 74 i z różowej książeczki s. 65. Pokoloruj jajka. To ile jajek pokolorować na dany kolor, podpowie Ci tabelka.

Propozycja 5 Utrwalenie  Wielkanocnej piosenki  https://www.youtube.com/watch?v=GxNEUPCe458.

Propozycja 6 Wybierzcie się chociaż na krótki spacer i wypatrujcie czy wiosna rozgościła się już w okolicy.

Propozycja 7 Muzyczna gimnastyka w podskokach https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

Pp I5,8, IV 7,8,13,15, 19

Życzymy udanej zabawy, czekamy na zdjęcia.


 

Propozycje aktywności w dniu 30.03.2021r. (wtorek)

Propozycja 1. Dzisiaj poznamy literę F,f. Wielką i małą. Piszemy litery po śladzie zgodnie z kierunkiem pisania (załącznik) w powietrzu, po śladzie i na plecach Rodzica. Następnie przechodzimy do zadań w książce (Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 67.)
1. Opisywanie, co przedstawia obrazek. 2. Określanie pierwszych głosek w słowie farby i nazwach rysunków. Rysowanie po śladach rysunków. 3.Kolorowanie wybranych rysunków. 4. Zaznaczanie liter f, F w wyrazach. Zastanówcie się jakie wyrazy rozpoczynają się na głoskę f.

F po śladzie Litera F

Propozycja 2. Pooglądajcie wspólnie zdjęcia i posłuchajcie ciekawostek na temat technik zdobienia jajek. Wiecie, że dzięki naturalnym barwnikom możemy zabarwić jajka?? Wykorzystując dowolną technikę stwórzcie własną pisankę, pochwalcie się swoimi pracami.
Źródło: Świat nauczycielki,  https://www.bylosobiemiasto.pl/blog/bylosobiemiasto/naturalne-barwniki-do-jajek

166315005_797926937515351_6771119761600510095_n166989476_490948755416827_1520334965894227013_n

166924845_146647530700772_5368040233870690230_n 166998166_469586977811237_250719853671821296_n 166327662_898214924246571_272854575491508165_n 166347224_1446568962352116_2854142535359000687_n 166756725_485092732852512_4802691274855836777_n 166998166_469586977811237_250719853671821296_n 167019000_1098886760625079_7188594428711990711_n 167132330_736226620588924_7086769437145302690_n

Propozycja 3. Dzieci uczą Rodziców Wielkanocnej piosenki 😉 (dla ułatwienia wersja z tekstem) https://www.youtube.com/watch?v=GxNEUPCe458

Propozycja 4 . Ćwiczymy czytanie i rękę . [Karta pracy, cz. 3, (fioletowa)s. 72]. Czytanie podanych wyrazów z rodzicem lub samodzielnie . Łączenie ich z odpowiednimi obrazkami. Rysowanie po prawej stronie karty takich samych pisanek, jakie są po lewej stronie karty.

Propozycja 5. Zabawa ruchowo- naśladowcza Robimy porządki. Pobaw się z mamusią/tatusiem w robienie porządków – biegaj swobodnie po pokoju. Na hasło rodzica np. odkurzam, wycieram kurze, myję okna, zbieram zabawki itp…, naśladuj dane czynności.

Zadanie dodatkowe: a może posprzątasz naprawdę? Jest coś co potrafisz zrobić samodzielnie? Zastanów się Czy dzieci również mają obowiązki? Stwórz z mamusią/tatusiem listę Twoich obowiązków. Zaplanuj, które z nich możesz wykonać przed świętami.

Podstawa programowa I 5, 7, 9 II 8, III 8,9 IV 1,2,4,


Propozycje aktywności w dniu 29.03.2021r. (poniedziałek)

Zach%C

Wielkość czcionki
Kolor tła